LinkedIn – det uundværlige netværk

10 stærke og konkrete LinkedIn-tips

LinkedIn – det uundværlige netværk
LinkedIn som ”socialt medie” i Danmark er undervurderet.

Vi ”connecter” her ikke med hinanden for at se billeder fra byturen eller af katten, men af professionelle årsager. Derfor er LinkedIn måske også det medie vi burde bruge mest energi på, da en flot profil på Facebook næppe skaffer os vores næste interessante job.

En del af forklaringen er, at vi i Danmark er decideret dårlige til LinkedIn. Men det vil vi gerne hjælpe med at rette op på. Her har du derfor 10 stærke og konkrete tips til at få mere ud af LinkedIn end du gør lige nu:

  1. Skriv en tekst om dig selv på mellem 500 og 1.200 ord. En lang beskrivelse giver dig mulighed for at beskrive dine styrker i detaljer og står særligt stærkt, når det er de færreste danske profiler der har en beskrivelse på mere end 100 ord.
  2. Betal en fotograf. Dit profilbillede er det første folk ser og det, der vægter tungest i bedømmelsen af dig. Brug de tusinde kroner det koster at få en fotograf til at tage et professionelt billede af dig i stedet. Det i sig selv kan skaffe dig et nyt job.
  3. Skriv opdateringer. Vi danskere er om nogen ”lurkers”. Vi vil gerne se hvad andre skriver, men vi bidrager ikke selv. Har du intet bidrag til festen bliver der ikke lagt mærke til det og smid derfor hvor du kan en kommentar, et link eller del, når dine kolleger søger nyt job.
  4. Undgå ”buzzwords” som kreativ og motiveret. Alle kan sige de er kreative og motiverede. Læg i stedet vægt på dine resultater og hvad du konkret kan hjælpe en potentiel arbejdsgiver med.
  5. Undgå den standardiserede ”Jeg vil gerne tilføje dig til mit netværk”-besked. Den siger intet om dig som person og den besked du sender ud ved en invitation er en oplagt mulighed for at skrive noget unikt til en spændende person, der sikkert får mange invitationer hver uge.
  6. Deltag aktivt i grupper. Brugere der deltager i grupper og skriver kommentarer til opslag for mindst 5x flere visninger af deres profil.
  7. Upload et header-billede. Alle, ikke blot de der betaler for LinkedIn Premium, kan nu uploade et coverbillede. Brug pladsen til et professionelt billede af dig eller lignende.
  8. Du kan skrive blogindlæg på LinkedIn. De mest succesfulde indlæg er de, der serverer håndfaste og konkrete tips (som disse) i punktformat. Gør det nemt for læseren at læse dine gode tips.
  9. Skriv dine opdateringer mellem tirsdag og torsdag, og mellem kl. 7 og 9 om morgenen. Det er her LinkedIn har mest trafik og det er derfor også her, dit indlæg vil blive vist til flest.
  10. Og det vigtigste af alle tips – brug LinkedIn, når du IKKE leder efter et job. LinkedIn kan hjælpe dig med at finde dit job når du skal bruge det, men arbejdet med at opbygge et stærkt netværk, at fremvise dine kompetencer og så videre skal du lægge mens du har et job. Det tager tid at opbygge en stærk profil.

Nu er bolden din – log ind på LinkedIn og få det maksimale ud af de personer, der kan blive dine fremtidige arbejdsgivere, medarbejdere og kollegaer!

John Nielsen

Direktør i OnlineSynlighed.dk og teknisk funderet SEO specialist. Til dagligt rådgiver John virksomheder i hele landet vedrørende forretningsorienteret digital strategi og eksekvering af værdiskabende online synlighed. John er desuden etisk hacker og ekspert i online reputation management.

Latest posts by John Nielsen (see all)

5 Svar
  1. Malene Hansen
    Malene Hansen says:

    Må tilstå, at jeg har været alt for doven mht. at opdatere min LinkedIn profil. Men nu er det gjort – takket være jeres gode tips !

  2. Pernille Mogensen
    Pernille Mogensen says:

    Tak for rigtigt gode tips. Tanken om professionel selviscenesættelse er sikkert skræmmende for mange. LinkedIn er dog det medie, hvor det er forventet så der kan janteloven ikke vinde.

    Jeg vil helt sikkert tænke mere over mine succeser og evner og dele dem mere så andre bedre kan se og forstå mig og det jeg bidrage med.

  3. Mette Hall Rasmussen
    Mette Hall Rasmussen says:

    Vi er godt på vej til at kunne bruge LinkedIn professionelt, men det kræver et paradigmeskifte for at komme helt op og ringe. Med det mener jeg, at vi er opvokset med janteloven som sidekammerat og den kammerat er svært at skifte ud.

    På de øvrige sociale medier er vi lidt mere modige. Her har vi hang til at pleje vores selviscenesættelse og som regel viser vi den bedste og pæneste side af os selv.

    Når vi tør vær mere direkte og censurere janteloven og omsætte den direkte selviscenesættelse, så tror jeg vi kan anvende LinkedIn helt optimalt – ikke før.

  4. Bo Lyhne
    Bo Lyhne says:

    Fine råd – lige en enkelt kommentar til nr. 5 – LinkedIn har gjort det meget let at connecte til nye relationer og i den forbindelse skal man nu gøre sig ret umage for at lave andet end standardbeskeden.

    Hvis man får oversigten, hvor man kan se, om der er andre, man kender og vil connecte til, så ryger standardbeskeden afsted.

    Men jeg er enig – kan man undgå den, så skal man helt sikkert.

  5. Vicki Endsgaard
    Vicki Endsgaard says:

    Kan kun tilslutte mig ovenstående 10 stærke og konkrete LinkedIn-tips.
    Vi er meget forsigtige i DK generelt med at turde vise vores stærke og måske også vores svage sider, det bør vi være bedre til, da det kan være med til at “sælge os selv” og derigennem produkterne i vores/den virksomhed vi arbejder i.
    Det skal være mere legitimt, at være stolte over det vores virksomhed – vi som personer kan, fordi vi har nogle dygtige medarbejdere, der dur til noget og kan noget – vi i DK skal være bedre til, at turde vise omverdenen, at vi kan noget og dur til noget.
    Derfor gør brug af LinkedIn i din dagligdag som et socialt medie.

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *