Facebook fjerner likes for sider – Hvad betyder det for din virksomhed?

Facebook-Likes

Det har længe været muligt for Facebookbrugere både at ”synes godt om” og ”følge” virksomhedssider på Facebook. Det bliver dog snart lavet om. Facebook har nemlig for nylig annonceret, at de fjerner Like funktionen for virksomhedssider samt sider for offentlige personer og brands.

Facebook skriver i et blogindlæg, at de vil fjerne Likes for sider og i stedet fokusere på Følgere af sider for at gøre det nemmere for Facebookbrugerne at oprette forbindelse til virksomhedssider, brands og offentlige personer. Den nye ændring kommer i forbindelse med Facebooks nye redesign af Facebook Pages. Den nye sideoplevelse skal gøre det endnu lettere for virksomheder og offentlige personer at administrere deres professionelle tilstedeværelse og interagere med deres målgrupper på Facebook.

Få mere viden om, hvad Facebooks nye sideoplevelse indebærer, samt hvilken betydning den nye ændring i forhold til Likes og Følgere kommer til at få for dig og din virksomhed herunder.

Forskellen på Likes og Følgere af en virksomhedsside

Der har længe være forvirring omkring, hvad forskellen på Likes og Følgere af en side egentlig er. Facebook forklarer selv, at når en Facebookbruger synes godt om en side, betyder det, at personen støtter siden og ønsker at se indhold fra denne side. Når en Facebookbruger derimod følger en side, betyder det, at personen modtager opdateringer i sit nyhedsfeed fra virksomhedssiden.

Forskellen mellem Likes og Følgere er altså, at Følgere får opslag fra siden i sit nyhedsfeed. Facebookbrugere kan godt følge en virksomhedsside uden at synes godt om siden, men ikke omvendt. Det betyder, at når en Facebookbruger synes godt om en virksomhedsside, vil personen også automatisk følge den. Dog kan personen aktivt gå ind og vælge ikke at følge virksomhedssiden længere, men stadigvæk synes godt om den.

Selvom din side har mange Likes, er det derfor ikke ensbetydende med, at alle der synes godt om din side også får opdateringer fra din virksomhed i deres nyhedsfeed. Likes er derfor heller ikke nær så værdifulde som Følgere, da der her er en større sandsynlighed for, at personen ser opslag fra din virksomhedsside i sit nyhedsfeed.

Foelgere-og-Likes

Facebook lancerer ny sideoplevelse for virksomheder

Med Facebooks nye sideoplevelse vil der ikke længere være både Likes og Følgere af en side. Likes funktionen bliver fjernet, og det vil kun være muligt at følge siden. Facebooks nye sideoplevelser er dog indtil videre valgfrit og kun tilgængeligt for nogle virksomhedssider.

Hvis du vælger du at skifte til den nye sideoplevelse, når det bliver muligt for dig, vil det betyde, at alle dine opslag, historier, videoer og billeder på din virksomhedsside samt alle de grupper, som din virksomhedsside administrerer, vil blive flyttet over på din nye side.

Alle dine Følgere og de personer som både synes godt om og følger din side vil også automatisk blive overført til din nye side. Dog skal du være opmærksom på, at de Facebookbrugere der synes godt om, men ikke følger din virksomhedsside, ikke vil blive overført til din nye side som Følgere.

Når du skifter til den nye sideoplevelse, vil du ifølge Facebook desuden få:

  • Et nyt sidelayout, der er designet, så det er mere simpelt, strømlinet og intuitivt
  • En nemmere navigation mellem din personlige profil og offentlige side/ virksomhedsside
  • Opdaterede administratorværktøjer til at give andre fuld kontrol eller delvis adgang
  • Forbedrede værktøjer til at give indblik i din virksomhedsside og mere relevante notifikationer
  • Et separat nyhedsfeed for din virksomhedsside der giver dig mulighed for at holde dig opdateret og følge med i nye tendenser hos andre virksomheder, brands og offentlige personer, og hvor du samtidig kan skabe kontakt med ligesindede, interagere med dine fans og deltage i samtaler.

Facebook-ny-sideoplevelse
Kilde: Facebook

Fokus på Følgere i stedet Likes

Den største ændring ved Facebooks nye sideoplevelse er, at de fjerner Likes for sider og i stedet fokuserer udelukkede på Følgere. Det betyder, at du ved at skifte til den nye sideoplevelse, mister de Facebookbrugere, som synes godt om din virksomhedsside, men som ikke følger din side.

Har du mange Likes, men få Følgere kan dette derfor også få konsekvenser for din organiske rækkevidde på dine opslag. Her kan du muligvis komme til at opleve, at der er færre personer, der ser og interagerer med dine opslag end tidligere.

Omvendt kan det også være, at du ikke oplever den store ændring i dine opslags organiske rækkevidde. Det skyldes, at der er større sandsynlighed for, at dine Følgere ser og interagerer med dine opslag end de Facebookbrugere, der kun synes godt om din side. Hvis de personer der synes godt om din side i forvejen ikke ser og interagerer med dit indhold, vil der derfor ikke ske den store ændring.

Som Facebook også selv argumenterer for, vil et fokus på Følgere fremfor Likes give din virksomhed et større indblik i, hvem dine reelle fans er. Følgere af en virksomhedsside repræsenterer i højere grad personer, som ønsker at se dine opslag og følge med i din virksomhed end de personer, der blot synes godt om din side. Et større fokus på Følgere fremfor Likes kan på den måde være med til at give dig et mere nuanceret billede af, hvem din målgruppe egentlig er.

Brug annoncering til at få flere følgere

Faa-foelgere-via-annoncering

Er du nervøs for at miste mange af dine fans, når du skifter til Facebooks nye sideoplevelse, kan du lave et opslag på din virksomhedsside, der fortæller dem der synes godt om din side, at du skifter til Facebooks nye sideoplevelse, og at de ved at blive Følger af din side kan blive ved med at se din sides opslag. På den måde gør du de personer, der synes godt om din side, men ikke længere følger den, opmærksom på, at de om kort tid ikke længere vil kunne se din sides opslag, men at de kan fortsætte med at holde sig opdateret på de seneste nyheder og trends ved at Følge din side.

Vil du gerne have flere Følgere på din side, kan en anden mulighed være at bruge Facebook-annoncering. Med annoncering på Facebook er det muligt at nå ud til en bredere målgruppe og tiltrække nye Facebookbrugere, som du kan lokke til at følge din side.

Vil du gerne i gang med Facebook-annoncering, eller har du brug for rådgivning i forhold til, hvordan du kan styrke din online tilstedeværelse på Facebook, er du mere end velkommen til at kontakte os. Ring til os på 70 13 63 23 eller udfyld vores kontaktformular herunder.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen