Digital omstilling viser vej ud af Corona-krisen

Digital-omstilling

Virksomheder udnytter de digitale muligheder under Corona-krisen

Ser vi tilbage på året der gik, har Corona-krisen haft store konsekvenser for mange erhvervsdrivende. Regeringens restriktioner i foråret betød, at mange forretninger var nødsaget til at holde lukket, og nogle virksomheder måtte som følge heraf dreje nøglen om.

Men Corona-krisen har også lært os mange ting, og fået os til at tænke i nye baner. For mange af de erhvervsdrivende, der i foråret var nødsaget til at holde lukket, har Corona-krisen været med til at sætte skub i digitaliseringen af deres forretning.

En undersøgelse fra Dansk Industri fra foråret viste, at mere end 60% af virksomhederne i undersøgelsen havde øget brugen af digitale arbejdsformer, samt at 6 ud af 10 virksomheder havde lavet flere tiltag for at udvikle forretningsmodellen i virksomheden.

Mange virksomheder har dermed måtte omstille deres forretning og lave forskellige digitaliseringstiltag for at overleve og komme igennem krisen.

3 virksomheders digitaliseringsomstilling under Corona

Hos tre af vores egne kunder har vi blandt andet set, hvordan virksomheder med stor succes har omstillet og digitaliseret deres forretning. Du kan læse om deres tiltag og succes med disse herunder.

Virtuel ginsmagning blev et hit

Two Socks Ginbar var en af mange barer, restauranter og caféer, som måtte lukke ned i både foråret og vinteren. Da landet lukkede ned første gang, og det ikke længere var muligt at få gæster i baren, måtte de tænke i nye og kreative løsninger. Her valgte de derfor at starte op med virtuel ginsmagning for at holde forretningen kørende og fortsat være frisk i kundernes bevidsthed.

Den virtuelle ginsmagning foregik ved, at deltagerne købte en ginpakke med gins, tonic, garnish og opskrifter, som skulle bruges til ginsmagningen. Selve ginsmagningen foregik live over Facebook, hvor en af medarbejderne fortalte anekdoter om de forskellige gins, deres oprindelse og historie.

Two Socks havde før nedlukningen afholdt ginsmagninger for både virksomheder og private grupper, men de nye tider krævede nye kreative løsninger. Den virtuelle ginsmagning blev da også en stor succes, og Two Socks fik stor omtale på blandt andet nationalt TV. Udover det almindelige salg af gin og tonic i deres webshop var den virtuelle ginsmagning således med til at holde forretningen kørende.

Siden foråret har Two Socks videreudviklet på idéen om virtuel ginsmagning og tilbyder nu også online ginsmagning, hvor deltagerne kan nyde ginsmagningen derhjemme i deres eget tempo.

Virtuelle events og live video er en trend, der har vundet meget frem, og som også bliver brugt af mange virksomheder for at skabe engagement hos brugerne på de sociale medier. For mange virksomheder har de virtuelle events været med til at kunne skabe omsætning i en tid, hvor de ellers har måtte holde lukket. Der ligger derfor også et stort potentiale i at benytte sig af live video og virtuelle events – særligt i disse krisetider.

Virtuel-ginsmagning

Medlemsklub for kvinder der cykler skabte fællesskab og sammenhold

Tikiøb Event er en eventplanlægger, der lever af at samle folk – og særligt virksomheder – til events. Med nedlukningerne og Coronarestriktionerne i foråret blev det dog svært at kunne samle folk og afholde events.

Et af de tiltag, som Tikiøb Event valgte at opstarte som følge af nedlukningen af Danmark, var derfor at oprette en webshop, hvor de kunne sælge cykeludstyr. Cykelevents er en stor del af deres forretning, men da Danmark lukkede ned, var det ikke muligt at afholde dem. Da fitnesscentrene også måtte holde lukket, som følge af nedlukningen, valgte mange at gå i gang med hjemmetræning. Derfor kunne salg af cykeludstyr til hjemmetræning til både private og erhverv være med til at skabe omsætning.

Et andet tiltag, som Tikiøb Event valgte at opstarte i forbindelse med Corona-krisen, var en online cykelklub for kvinder. Ifølge eventmager Jesper Tikiøb er omfanget af motionscykling for kvinder eksploderet. De fleste online cykelforums har hidtidig været primært for mænd eller på tværs af køn. Jesper Tikiøb så derfor et stort potentiale i at oprette en online medlemsklub for kvinder der motionscykler. Klubben fik navnet Ladies Cycling Lounge.

Formålet med medlemsklubben var ifølge Jesper at skabe en unik cykelklub, som kunne inspirere og give værdi for medlemmerne, og hvor der også kunne være plads til vidensdeling blandt kvinder inden for motionscykling. I cykelklubben afholdes der desuden virtuel cykling og virtuel træning samt klubaftener, hvor forskellige taleholdere fortæller om forskellige emner inden for cykling. Når det igen bliver muligt, vil der desuden være nogle fysiske aktiviteter på landsplan nogle gange om året, som kvinderne kan deltage i, samt cykelrejser til udlandet.

Abonnementer, medlemskaber og online fællesskaber er et område i stor vækst, og for mange virksomheder er det et område, der er værd at fokusere på.

Bestilling af take away holdt forretningen kørende

En af de mange restauranter, som var ramt af nedlukningen af Danmark og restriktioner i foråret 2020, var Skafferiet, en restaurant med stærkt fokus på kvalitet, dyrevelfærd, miljø og sundhed. Indehaver Jon Ahrensbach valgte at tænke i nye og anderledes baner for at holde forretningen kørende. Det førte med sig en større omstilling af forretningen, hvor Skafferiet med hjælp fra OnlineSynlighed.dk fik lavet nye bestillingsmuligheder på hjemmesiden, så kunderne kan bestille take away i webshoppen.

Skafferiet havde i begyndelsen af Corona-krisen haft stor succes med at sælge take away gennem platformen Favrskov Online, og Jon Ahrensbach var glad for at kunne benytte sig af det tilbud for at komme bedre igennem krisen. Med den succes, som salget af take away bragte med sig, var det derfor også oplagt, at Skafferiet skulle fortsætte den digitale omstilling og styrke salget af take away på deres egen hjemmeside.

Nedlukningerne har ramt mange restauranter og caféer hårdt, og derfor er muligheden for at sælge take away noget, som mange har taget til sig under krisen. Take away gør det nemlig muligt at få en fast indtjening på trods af, at det ikke er tilladt at have siddende gæster i restauranten eller caféen. Er du ejer af en restaurant eller café kan salg af take away være nøglen til at sikre din restaurants og cafés overlevelse.

Take-away

Hvilken betydning har de sociale medier for digitaliseringen?

Online tilstedeværelse er med krisen blevet vigtigere end nogensinde før. Særligt tilstedeværelsen på de sociale medier spiller en væsentlig rolle for mange virksomheders overlevelse under krisen. Selvom mange erhvervsdrivende må holde lukket, gør de sociale medier det muligt for virksomhederne at fortsætte deres salg og branding af virksomheden.

For både Two-Socks, Tikiøb Event og Skafferiet har de sociale medier haft en afgørende betydning for omstillingen og den øget digitalisering af deres forretning. Two Socks ville ikke kunne have afholdt virtuel og online ginsmagning uden Facebook og YouTube. For Tikiøb Event og Skafferiet har de sociale medier givet mulighed for at promovere for henholdsvis det nye medlemskab for kvinder der cykler og den nye mulighed for bestilling af take away.

De sociale medier har derfor haft en stor betydning for mange virksomheders digitaliseringsomstilling i forbindelse med Corona-krisen, og har muligvis også været med til at sikre mange virksomheders overlevelse. Hvis du ønsker at gøre din virksomhed mere synlig overfor forbrugerne, er det derfor også en god idé at benytte de sociale medier og lægge en strategi for, hvordan din virksomhed skal markedsføre sig her.

markedsfoering-paa-sociale-medier

En ændret hverdag kræver kreative løsninger

Vi kan lige så godt se i øjnene, at der nok går noget tid, før vi vender tilbage til normale tilstande igen. Har du ikke allerede lavet nye tiltag i forbindelse med en omstilling og digitalisering af virksomheden, bør du derfor overveje, om en øget digitalisering og tilstedeværelse på de sociale medier kan gøre det nemmere at holde forretningen i gang og komme igennem krisen.

For mange virksomheder er det dog ikke kun kunder og omsætning der er i fokus. Mange medarbejdere er sendt tilbage på hjemmearbejdspladsen og må fortsætte med hjemmearbejde et stykke tid endnu. For mange virksomheder gælder det derfor også om at tænke kreativt og finde frem til løsninger, som også kan være med til at holde medarbejdernes begejstring og motivation oppe i en usikker tid, som vi er i lige nu.

Hos OnlineSynlighed.dk arbejder vi i øjeblikket hjemmefra ligesom mange andre. Selvom det er nødvendigt, kan den manglende kontakt med kollegaerne over kaffemaskinen og den daglige sparring mærkes mere og mere jo længere perioden med hjemmearbejde bliver.

Derfor har vi hos OnlineSynlighed.dk valgt at holde virtuelt fredagsbar over Teams og siger god weekend. Det er med til at bevare arbejdsglæden og holde motivationen og begejstringen oppe, selvom vi ikke kan møde ind på arbejde. Måske det også kunne være en god idé for jer?

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen