Gode råd til at spotte og håndtere falske webshops

fake-online-shop

Rigtig mange danskere handler på nettet, og med nedlukningen af Danmark både nu og i foråret har mange danskeres online shopping nået nye højder. Med Corona har mange virksomheder samtidig set fordelene ved at kunne tilbyde e-handel, og der kommer derfor også hele tiden nye webshops til.

Desværre er det ikke alle webshops, der er reelle. Med det stigende antal er webshops og den øgede online konkurrence er det blevet nemmere for IT-kriminelle at lokke de handlende til med flotte hjemmesider og gode tilbud. Svindlerne bliver bedre og bedre til at snyde forbrugerne, og derfor kan det nogle gange være en udfordring at spotte de falske webshops.

I 2020 var der mere end 200.000 falske webshops, der blev politianmeldt, hvilket er en stor stigning sammenlignet med tidligere år. Falske webshops er derfor et fortsat stigende problem for både forbrugerne og for de webshops, som de fupbutikkerne udnytter.

10 gode råd til at spotte en fake shop

Der er flere ting, som du kan holde øje med, og som kan hjælpe dig med at spotte eventuelle falske hjemmesider og spare dig selv for en dårlig købeoplevelse og tabte penge. Herunder giver vi dig 10 gode råd til, hvordan du spotter en falsk webshop.

1. Kig efter sprog- og stavefejl

En af måderne du kan spotte en fake shop på er ved at kigge efter sprog- og stavefejl. Mange falske webshops laves nemlig af udenlandske IT-kriminelle, som bruger en maskine til at oversætte indholdet på siden. Dette kan ofte lede ud i underlige formuleringer, forkerte ord og grammatiske fejl.

Da de IT-kriminelle bliver dygtigere til at skrive sprogligt korrekt, kan det dog nogle gange være svært at spotte ved første øjekast. Handler du på en side, som du ikke kender, er det derfor også en god idé at kigge de forskellige sider igennem først, inden du skynder dig til kassen. Meget ofte kan det være en god idé at kigge på handelsbetingelserne i webshoppen. Ser de underlige ud, skal du nok vælge et andet sted at handle.

2. Vær opmærksom på meget billige produkter

Sælger webshoppen mærkevarer til uhørlige billige priser, kan det være et tegn på, at det er en falsk webshop, som du er kommet ind på. Mange falske webshops lokker forbrugerne til ved at sælge populære mærkevarer eller sæson mærkevarer til priser, der ofte ligger langt under, hvad normalprisen er.

Har du fundet et godt tilbud på en mærkevare, hvor prisen er lidt for god til at være sand, er den det sandsynligvis også, og du bør derfor købe varen et andet sted.

Lav-pris

3. Tjek for underlige url-adresser

Har webshoppen en underlig url-adresse, kan det være et tegn på, at det er en fake shop. Mange webshop-svindlere køber domæner, som tidligere har været ejet af troværdige virksomheder. Hvis domænenavnet derfor ikke stemmer overens med de varer der tilbydes, eller hvis url-adressen virker utroværdig, bør du derfor tænke dig en ekstra gang om, inden du køber fra webshoppen.

4. Hold øje med skæve priser

Handler man i danske webshops, vil man ofte støde på næsten afrundede priser på varer. Det kan være en trøje til 399 kr. eller nogle strømper 49.95 kr. På falske webshops vil priserne derimod ofte være skæve, og du kan derfor støde på en vare, der koster 257,63 kr.

Det skyldes, at det er en robot, der omregner priserne til danske kroner. Har varen en skæv pris, kan det derfor være en god idé at overveje at købe varen andetsteds.

5. Hold øje med E-mærket

Vil du undgå at lægge dine penge hos en fake shop, kan det være en god idé at kigge efter E-mærket. Webshops der har e-mærket, er en garanti for, at webshoppen er dansk og dermed lever op til de danske sikkerhedsregler ved online shopping. Når du handler hos webshops med e-mærket, undgår du altså at blive snydt af udenlandske falske webshops.

6. Kig efter kontaktoplysninger

Kontaktinformation-paa-hjemmeside

Er du i tvivl om, hvorvidt en webshop er troværdig, kan det være en god idé at kigge efter webshoppens kontaktoplysninger. En troværdig webshop vil oplyse virksomhedens navn, adresse, e-mail, telefonnummer og CVR-nummer. Har webshoppen ikke nogen af disse oplysninger, er virksomheden ikke troværdig, og du bør ikke handle i webshoppen.

Det kan dog være, at webshoppen skriver en falsk erhvervsadresse. I så fald kan det være en god idé lige at tjekke op på, om de kontaktoplysninger, som virksomheden oplyser er reelle.

7. Tjek om CVR-nummeret er korrekt

Alle danske virksomheder skal have et unikt 8-cifret CVR-nummer. En måde du kan holde øje med, om webshoppen er troværdig, er derfor ved at kigge efter, om virksomheden har et CVR-nummer. Dette vil fremgå på hjemmesiden.

Dog skal du være opmærksom på, at selvom webshoppen oplyser et CVR-nummer, er det ikke nødvendigvis ensbetydende med, at det er ægte. Nogle af de falske webshops skriver et falsk CVR-nummer på deres hjemmeside. Inde på Virk Data kan du søge efter virksomhedens CVR-nummer og dermed tjekke om webshoppen er troværdig.

8. Find virksomheden på Trustpilot

En anden måde du kan undersøge, hvorvidt webshoppen er troværdig at handle hos, er ved at finde webshoppen på Trustpilot. Her kan du se de anmeldelser, som virksomheden har fået, samt hvordan andre brugeres oplevelse med webshoppen har været.

Har webshoppen fået mange dårlige anmeldelser og klager fra personer, der har haft en dårlig oplevelse med webshoppen, kan det være en god idé at finde en anden shop at handle dine varer hos.

9.  Tjek virksomhedens Facebook-side

De fleste hjemmesider og webshops har også en Facebook-side. Er du usikker på, om webshoppen er troværdig, kan det være, at du skal lave et tjek af webshoppen på Facebook. Hvis webshoppen for eksempel har rigtig mange likes på de forskellige opslag eller Facebook-siden er oprettet for nylig, kan det være et tegn på, at det er en fupbutik.

Ved at lave en søgning på webshoppen i Facebooks søgefelt kan du desuden også se, om andre har nævnt eller omtalt webshoppen. Dette kan være en hjælp til at finde ud af, om webshoppen er falsk.

Facebook-side

10. Kig på ”Om os” siden

Mange virksomheder vælger at lave en ”om os” side, hvor de skriver om deres værdier og historien bag virksomheden eller webshoppen. Er du i tvivl om webshoppen er troværdig, kan det derfor også være en god idé at tjekke om webshoppen har en ”om os” side.

De fleste fake shops bruger nemlig ikke tid på at skrive lange fortællinger om værdier og historien bag. Hvis webshoppen ikke har en ”om os” side, eller hvis ”om os” siden er fyldt med sprogfejl, er der stor sandsynlighed for, at webshoppen er falsk.

Falske webshops er også et problem for netbutikkerne

Det fortsat stigende problem med falske webshops er ikke kun et problem for forbrugerne, men også for de danske netbutikker, som svindlerne udnytter. Mange af fupbutikkerne bruger nemlig rigtige webbutikkers navn for at fremstå troværdige og snyde kunderne til at tro, at det er de er den rigtige webshop.

Det betyder, at mange af de webshops, som bliver udnyttet af de falske webshops, bruger mange ressourcer på at håndtere problemet og advare kunderne om, at der er en falsk webshop, som bruger deres navn.

Når en falsk webshop bruger den rigtige webshops navn, kan mange kunder desuden blive i tvivl om, hvilken der er den rigtige, og kan derfor komme til at anmelde den rigtige webshop for svindel. Det kan derfor være meget ressourcekrævende og omkostningsrigt for de virksomheder, som bliver udnyttet af de falske webshops.

3 måder webshops kan forebygge konsekvenserne ved svindel

Som webshop kan det være en næsten umulig opgave at forebygge svindel og undgå at blive udnyttet af de mange falske netbutikker, som hele tiden bliver ved med at dukke frem. Dog er der nogle ting du kan gøre for at sikre, at din webshop ikke bliver forvekslet med en falsk webshop, og vise dine kunder, at din webshop er sikker og troværdig at handle hos.

1. Sørg for at din webshop er sikker

Sikker-hjemmeside

Der er flere måder, hvorpå du kan sikre dig at din side er sikker. En af dem er at sørge for at din webshop har et SSL-certifikat installeret. Når den har det, vil siden have en hængelås ved url’en, der indikerer til de besøgende at siden er sikker.

Derudover skal du sikre dig, at din webshop har en sikker betalingsløsning, hvor dine kunder kan betale med Dankort og eventuelt Mobilepay. Fra januar 2021 er det desuden et krav, at alle webshops inden for EU har 2-faktor godkendelse for at leve op til de nye EU-regler for sikker betaling. Når din webshop har dette, viser det også kunden, at din webshop er sikker at handle ved.

2. Gør din webshop troværdig

Vil du undgå at din webshop bliver forvekslet med en falsk webshop, er det vigtigt, at du gør din side troværdig. Dette kan du blandt andet gøre ved at sørge for at have lovpligtige kontaktoplysninger som CVR-nummer, virksomhedsnavn, erhvervsadresse, mail og telefonnummer på din webshop.

Derudover kan du gøre din webshop troværdig ved at have godt originalt indhold på dine forskellige landingssider samt skrive en god ”om os” side, hvor dine besøgende kan få et indblik i, hvem du er, og hvad din webshop står for.

Endelig kan du få din webshop certificeret hos e-mærket, der gør det muligt for dig at få e-mærket på din webshop. Dette synliggør overfor kunderne, at din webshop lever op til de danske retningslinjer for en tryg og sikker handel.

3. Hold øje med om du bliver kopieret

Nogle falske netbutikker kopierer og udnytter ikke kun webshoppens navn, men kopierer hele webshoppen med både billeder og indhold. En måde du kan forebygge svindel på, kan derfor være ved at holde øje med om dit indhold eller dine billeder bliver kopieret.

Hvis det gør det, kan det enten være en falsk webshop, der udgiver sig for at være din webshop, eller det kan være en konkurrent, som snylter på dit originale indhold. Uanset om det er en falsk webshop eller en konkurrent, er det vigtigt at få stoppet, da det duplikerede indhold kan skade din forretning.

Hos UlovligKopiering.dk kan du oprette et gratis abonnement, der hjælper dig med at opdage, hvis nogen kopierer dit indhold, og som samtidig hjælper dig med bevissikring og advokathjælp, når du er kopieret. På den måde kan du beskytte dit indhold mod at blive kopieret af både konkurrenter og falske webshops.

Det skal du gøre når din webshop er blevet udsat for svindel

falsk-webshop

Er din webshop blevet udsat for svindel, og er der en falsk webshop, der bruger dit navn til at sælge varer online, er det vigtigt, at du handler hurtigt, så snart du bliver gjort opmærksom på det. Det første du bør gøre, er derfor at anmelde den falske webshop til e-mærket, hvis ikke den allerede er blevet anmeldt.

Herefter skal du i gang med at advare alle dine potentielle og eksisterende kunder om den falske webshop. Her kan en af løsningerne være at lave et opslag på de sociale medier, hvor du gør dine Facebook-følgere opmærksomme på, at der er en falsk webbutik, der bruger din webshops navn.

Det kan desuden være en god idé at lave en informationsboks eller lignende på din webshop, der fortæller dine besøgende, at din webshop har været udsat for svindel, og at der er en falsk webshop, der har kopieret dit navn. Her kan du desuden hjælpe dine besøgende med, hvad de skal gøre, hvis de er blevet snydt på den falske webshop.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

Mette Therese Røser