Sådan lykkes du med din om-os side og skaber mere salg

om-os-side

De fleste virksomheder har en om-os side på deres website. Dog er det de færreste virksomheder, der har en god om-os side, der inspirerer, udviser troværdighed og fanger den besøgendes interesse. Det er rigtig ærgerligt, for der ligger et stort potentiale gemt på din virksomheds om-os side.

Handler din om-side udelukkende om dig, eller handler den kun om din mission med din forretning, så er du langt fra den eneste. Det er dog ikke det, der gør om-os siden god – tværtimod.

En god om-side handler nemlig ikke kun om dig, men i høj grad også om din kunde. Hvis du vil lykkes med din om-os side, skal du derfor have fokus på, hvad der er interessant og relevant for din kunde at vide om dig. Bliv klogere på herunder, hvorfor om-os siden er så vigtig for din forretning, og hvordan du laver en god om-os side, der skaber succes og salg til din virksomhed.

Derfor er din om-os side en af dine vigtigste sider

Om-os siden er dén landingsside på din hjemmeside, hvor du har mulighed for at fortælle dine besøgende lidt nærmere om, hvem du er, hvad du laver, hvordan du laver det, og hvad din vision og mission med din forretning er.

Din om-side er en af dine vigtigste sider på dit website. Det skyldes, at det i mange tilfælde er en af de første sider, som dine potentielle kunder ser, når de besøger din hjemmeside, og er derfor også en af de sider, der genererer mest trafik og får flest besøgende. Derudover kan om-os siden spille en afgørende rolle i forhold til, hvorvidt dine besøgende vælger dig fremfor din konkurrent, og det er derfor vigtigt, at du formår at fange dine besøgendes interesse allerede her.

Om-siden er samtidig den side på dit website, som kan sælge allerbedst – hvis den ellers er udført ordentligt. Det er derfor også vigtigt, at du optimerer på din om-side, så den er engagerende og relevant for dine besøgende, hvis du gerne vil undgå at gå glip af en masse salg og andre gode konverteringer, som for eksempel tilmelding til dit nyhedsbrev eller download af din e-bog.

Hvad gør en om-side god og vellykket?

optimering-af-om-os-side

En god om-side skal som nævnt være engagerende og relevant, men skal også være informativ og brugbar. Du skal fortælle din historie, men kun den del af din historie, der er brugbar og relevant for dine potentielle kunder.

Dine besøgende skal blive klogere på, hvem du er, hvad du står for, og hvad der adskiller din virksomhed fra dine konkurrenter, når de læser din om-side. Det kan derfor også være en god idé at inddrage personlig information, hvis det er noget, som dine potentielle kunder kan relatere til.

De behøver dog ikke at få hele din historie fra start til slut. Hvis du fortæller alt om dig selv og din virksomhed risikerer du, at du taber dine læsere undervejs. Udelad derfor den del af historien, der ikke er relevant, og fokusér i stedet på det, som virker inspirerende, interessant og relaterbart, og som hjælper dig med at differentiere din virksomhed fra dine konkurrenter.

7 tips til at lave en god om-os side

Når du skal i gang med at optimere på din om-os side, er der flere ting du skal være opmærksom på. Herunder har vi listet en række gode råd, som kan hjælpe dig med at gøre din om-os side bedre og endnu mere skarp.

Gør siden brugervenlig

Dette råd gælder faktisk ikke kun for din om-side, men for hele din hjemmeside. Det er vigtigt, at din om-os side (og hjemmeside) er brugervenlig og nem at navigere rundt i. Hvis dine besøgende har svært ved at finde rundt på dit website, vil de hurtigt forsvinde igen – og de kommer ikke tilbage.

Det er dog ikke kun designet på hjemmesiden, der skal være brugervenligt. Det er også dine tekster. Sørg for at strukturere din tekst, så den har en rød tråd, er letforståelig og giver den besøgende den nødvendige information om dig og din virksomhed.

Begynd med det vigtigste først

I forlængelse af ovenstående råd, kommer her et andet råd: Skriv dit vigtigste budskab først i stedet for at gemme det til midten eller slutningen af teksten. Online tekster er mere flygtige end printede tekster. For at fange din læsers interesse og opmærksomhed, er det derfor en god idé at starte med det vigtigste først og uddybe efterfølgende.

Når man læser tekster online, har mange desuden en tendens til at springe rundt i teksten, og du risikerer derfor, at de ikke læser dit vigtigste budskab, hvis du placerer det i midten eller slutningen af teksten. Sørg derfor for at strukturere din tekst på din om-os side, så dine besøgende læser dine vigtigste pointer først.

tekstforfatning

Lav tydelig call-to action

Brugervenlighed består også i at lave en stærk call-to-action, der fortæller dine besøgende præcist, hvad du ønsker, at de skal gøre. Når det kommer til online kommunikation, gælder det hele tiden om at tage den besøgende i hånden og fortælle dem, hvilken handling de skal foretage. Dette gælder også på din om-os side på dit website.

Sørg for at lave call-to-action ved at fortælle dine besøgende, hvordan de kan komme i kontakt med dig, hvis de har nogle spørgsmål. Vil du gerne have, at dine besøgende skal downloade din e-bog eller skrive sig op til dit nyhedsbrev, skal du også lave call-to-action, der fortæller dine besøgende, at det er det, du ønsker de skal gøre.

Hvis du fortæller den præcise handling du ønsker dine besøgende skal udføre og laver klikbare elementer, der hjælper de besøgende med at udføre denne handling, er der større sandsynlighed for, at de rent faktisk vil gøre det. Derfor skal du altid huske at bruge call-to-action, når du laver online kommunikation.

Benyt intern og ekstern linkbuilding

Din om-os tekst skal som nævnt kun omhandle den del af din historie, der er relevant for dine besøgende og potentielle kunder. Det betyder dermed også, at der kan være dele af indholdet, som du bliver nødt til at skære fra, når du skal optimere din om-side. Her kan det derfor også være en god idé at benytte intern og ekstern linkbuilding, der gør det muligt at fortælle mere uddybende om din virksomhed, uden at det kommer til at fylde på din om-os side.

Det kan for eksempel være, at du gerne vil uddybe dine referencer, vise dine kundecases, eller fortælle mere om, hvilke ydelser/produkter du sælger. Her kan det være oplagt at lave intern linkbuilding og linke over til de af dine landingssider på dit eget website, der giver den besøgende mere information om dette.

Har du lavet en opgave for en af dine kunder, som du gerne vil vise (med tilladelse fra kunden naturligvis), kan du også bruge ekstern linkbuilding og linke over til det eksterne arbejde, du har lavet for kunden. Dette gør det muligt for dine besøgende at blive klogere på, hvem du er, og hvad du kan, uden at din om-side bliver en lang referenceliste med beskrivelser af dit tidligere arbejde for dine kunder.

intern-og-ekstern-linkbuilding

Vis personlighed og vær nærværende

Mange virksomheders om-os tekst er ofte meget fjern og upersonlig. Hvis du derfor gerne vil have, at dine besøgende læser din om-side og finder den interessant nok til at klikke sig videre på dine øvrige landingssider eller måske ligefrem tager kontakt til dig, er det vigtigt, at du udviser nærvær og personlighed og fortæller dine besøgende, hvordan din virksomhed skiller sig ud fra andre.

Det handler om at vise, hvem du er uden at fortælle det med kedelige, klichéfyldte adjektiver. Det kan være et billede eller en video, der fortæller, hvem du er, hvad du kan, eller hvad du står for. Du kan også gøre din tekst personlig og nærværende ved at fortælle dine besøgende, hvordan din virksomhed skiller sig ud fra andre inden for samme branche.

Her kan det være en god idé at bruge storytelling til at fortælle, hvad du er, og hvad du ikke er, samt hvordan din virksomhed kan gøre en forskel for dine potentielle kunder. Ved at bruge storytelling kan du gøre din om-os tekst meget mere interessant at læse.

Gør siden overskuelig med mange afsnit og overskrifter

Mange afsnit og overskrifter, luft imellem afsnittene og eventuelt punktopstillinger er med til at gøre din om-os side letlæselig og overskuelig. Når din om-side er overskuelig, er der samtidig større sandsynlighed for, at dine besøgende hænger ved og bliver på din om-side.

Derfor er det vigtigt, at du ikke bare skriver dit indhold ud i én lang køre, men sørger for at have masser af små afsnit med hver deres overskrift. Dette gør det nemmere for dine besøgende at skanne teksten igennem og få et overblik over, hvad hvert afsnit omhandler.

Når du laver dine overskrifter er det desuden vigtigt, at du ikke bare skriver kedelige og generelle overskrifter som ”om virksomheden”, men at du bruger lidt tid på at lave nogle kreative overskrifter, der fortæller, hvad det enkelte afsnit handler om. Sørg for at hvert afsnit har en overskrift, der beskriver dit vigtigste budskab i afsnittet. Også din H1-overskrift må gerne være kreativ, så den både fortæller noget om din virksomhed og samtidig afspejler din virksomheds personlighed.

Brug social proof, kundeudtalelser og certificeringer

social-proof

Social proof og gode kundeudtalelser er altid en god idé at have med på din om-os side. De kan være med til at overbevise dine besøgende om, at din virksomhed både er troværdig, velkvalificeret og måske endda bedre end dine konkurrenter.

Har din virksomhed certificeringer, bør du også vise disse på din om-side. Certificeringer er en form for kvalitetsstempel og kan sammen med social proof og kundeudtalelser fungere som et overbevisende element, der er med til at adskille eksperten fra lægmanden.

Sørg dog for at dine certificeringer, social proof og kundeudtalelser ikke er noget, der fylder alt for meget. Du må ikke fremstå for selvpromoverende og sælgende, da det hurtigt bliver uinteressant for dine besøgende. Brug det i stedet som en god, men vigtig lille detalje og lav eventuelt intern linkbuilding over til dine kundecases eller kundeudtalelser.

Få en god om-os side dine kunder vil elske

Fælles for de 7 tips til at lave en god om-os side, som vi har beskrevet ovenfor, er at de alle tager udgangspunkt i kunden. En god om-side handler ikke om, at du skal fortælle alt om dig selv og din virksomhed, men at du skal fortælle din historie med henblik på at inspirere og få dine potentielle kunder til at forstå, hvad det er der gør dig og din virksomhed unik, så de har lyst til at tage kontakt til dig.

Vi ved dog godt, at det kan være svært at skrive om sig selv, og måske er det også en udfordring at skrive om sin virksomhed på en måde, der virker interessant for andre. Derfor kan det også være nemmere at få en professionel tekstforfatter til at fortælle sin historie.

Vi har bred erfaring med at skrive webtekster og herunder også tekster til om-os sider, der er målrettet forskellige kundetyper, og hjælper derfor også gerne dig med at fortælle din historie til dine kunder. Kontakt os i dag på 70 13 63 23 eller via vores kontaktformular, hvis du ønsker vi skal hjælpe dig med at lave en skarp om-os tekst, som din kunder vil elske.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen