Duplicate

Derfor er duplikeret indhold et større problem end nogensinde

Derfor er duplikeret indhold et større problem end nogensinde

Når det samme indhold findes på flere forskellige hjemmesider eller på flere landingssider på den samme hjemmeside, er der tale om duplikeret indhold. Og arbejder du med SEO, er du sikkert godt klar over, at duplikeret indhold i dag bliver straffet af Google og andre søgemaskiner til dårligere rangering i søgeresultaterne, fordi de filtrerer de ting ud, som ikke gavner deres brugere og kvaliteten af deres indeks.
Men hvorfor er duplikeret egentlig så stort et SEO-problem, og hvad kan du selv gøre for at undgå det? Det ser vi nærmere på i indlægget nedenunder.

Artiklen indeholder:

  1. Derfor er duplikeret indhold et problem.
  2. Du kan selv være skyld i duplikeret indhold.
  3. Bliv belønnet ved brug af unikt indhold.
  4. Duplikeret indhold kan skade hele din hjemmeside.
  5. Et middel mod duplikeret indhold?
  6. Deltag i kampen mod ulovlig kopiering.

Derfor er duplikeret indhold et problem

I dag opfatter Google som udgangspunkt hver URL som en selvstændig side på nettet, men hvis disse viser sig at være ensartede, bliver de set som duplikeret indhold, som vil resultere i en række forskellige konsekvenser på din hjemmeside eller webshop.
For Google ønsker at vise et udvalg af forskellige resultater, når en bruger laver en søgning, og det kan de ikke, hvis et produkt eksempelvis optræder med den samme pris og beskrivelse på flere forskellige URL’er på din egen side eller på tværs af flere hjemmesider.

Dette vil gøre, at Google ikke vil vise dem alle, fordi de er ens og hellere vil vise noget forskelligt. Og så vil nogle af dem blive nedrangeret i søgeresultaterne.
Med andre ord kan du risikere, at en konkurrents hjemmeside rangerer bedre i søgeresultaterne til trods for, at de har kopieret fra din hjemmeside, – også selv om du har haft indholdet længere tid på din hjemmeside.
Google kan nemlig have svært ved at gennemskue, hvem der har ophavsretten til indholdet, hvilket derfor vil gøre det tilfældigt, hvilken hjemmeside der vises bedst i søgeresultaterne.

Du kan selv være skyld i duplikeret indhold

Du kan selv være skyld i duplikeret indhold

Når det kommer til duplikeret indhold, findes der to forskellige typer: Eksternt duplikeret indhold hvor det samme indhold går igen på forskellige hjemmesider, og internt duplikeret indhold hvor det samme indhold findes flere steder på den samme hjemmeside.
Det sidstnævnte er bl.a. typisk for webshops med mange produkter og dermed mange landingssider, da det for mange webshopejere virker som en nem og hurtig løsning at kopiere den samme tekst fra et sted til et andet i stedet for at skulle bruge tid på at omskrive teksten.

Og det er her det går galt, for dette vil stadig resultere i, at søgemaskinerne vil nedrangere siden, selv om det duplikerede indhold findes på samme hjemmeside, hvilket vil føre til færre eksponeringer for siden og dermed også færre besøgende.
Ikke just noget som nogen ønsker for deres hjemmeside.

Bliv belønnet ved brug af unikt indhold

Netop derfor er det altså vigtigt, hvis du genbruger dine egne tekster flere steder på din side, at du overvejer, om det virkelig er nødvendigt at kopiere, eller om du ikke burde bruge den tid, det nu tager at omskrive dem.
For uanset hvad er unikt indhold på dine forskellige landingssider altid det bedste.
Og det gælder alle typer af tekster fra artikler til små korte metabeskrivelser eller title tags.
Uanset hvilken form for duplikeret din hjemmeside eller webshop har, er det altså bedst at undgå det, hvis du ønsker de bedste forudsætninger for din SEO.
For igen, især heller ikke søgemaskinerne, ønsker at læse den samme artikel om og om igen, se den samme reklame eller høre den samme musikjingle. Og det samme gælder for dine besøgende, som helt sikkert heller ikke ønsker at læse det samme indhold på dine tekster om og om igen.

Duplikeret indhold kan skade hele din hjemmeside

Duplikeret indhold kan skade hele din hjemmeside

Som tidligere nævnt skaber duplikeret indhold en række forskellige problematikker på din hjemmeside, da Google ikke kan se, hvad der er det originale indhold, og hvad der ikke er.

For først og fremmest kan opstå rangeringsproblemer, fordi søgemaskinen ikke kan gennemskue, hvad der er det originale indhold og altså heller ikke hvilken side, der skal rangeres bedst i søgeresultaterne, som dermed vil skabe et mere eller mindre tilfældigt resultat.
Og for at gøre det hele endnu værre så skader den filtrering af indhold på din hjemmeside ikke blot de sider, der nedrangeres men også alle andre sider, som ikke indeholder duplikeret indhold.
For filtreringen af duplikeret indhold på din hjemmeside sender et generelt signal af dårlig kvalitet, og dette kan altså i værste fald resultere i, at dine resterende sider heller ikke rangerer så godt, som de burde.

Et middel mod duplikeret indhold?

Når det kommer til duplikeret indhold, er det vigtigt at være klar over, at konsekvenserne af at have denne form for indhold på sin side altså ikke varer ved for altid, hvis man blot sørger for at få opdaget og fjernet det duplikerede indhold. For så vil konsekvenserne på samme tid også løse sig, når der ikke længere findes flere udgaver af den samme type indhold.

Dog kan det være en endeløs og nærmest uoverskuelig opgave at give sig i kast med at finde frem til, om ens indhold er blevet kopieret på egen hånd, men heldigvis er der netop dukket et nyt og effektivt værktøj op på markedet, som kan hjælpe med at afsløre, hvis nogen har kopieret dit indhold.

UlovligKopiering.dk er den første af sin slags i Danmark, som tilbyder en all-inclusive løsning i form af kopibeskyttelse, bevissikring og advokathjælp med no-cure-no-pay, og så er en FREEMIUM-konto faktisk gratis at oprette, hvilket især giver god grund til, at hjemmesideejere bør få en konto for at beskytte deres indhold.
For når du har abonnement hos UlovligKopiering.dk, vil du få oplyst, hvor dit indhold går igen, så det kan blive fjernet. Dette sikrer dermed, at din hjemmeside eller webshop undgår at blive anklaget for at have duplikeret indhold, – hvilket altså vil resultere i, at du undgår nedrangering i dine placeringer i søgeresultaterne grundet duplikeret indhold.

Faktisk er det OnlineSynlighed.dks egen direktør, John Nielsen, der har været med til at stifte UlovligKopiering.dk, fordi han for år tilbage var træt af at se vores eget gode indhold blive ulovligt kopieret og benyttet på andres hjemmesider på samme tid med, at alt det solide content som vi lavede for kunder og samarbejdspartnere, også blev misbrugt af andre på bekostning af vores kunders organiske placeringer i søgeresultaterne.
Derfor fandt han altså på at stifte UlovligKopiering.dk i samarbejde med to andre som et middel mod det duplikerede indhold og den ulovlige kopiering af andres indhold.

Deltag i kampen mod ulovlig kopiering

Mange forstår ikke alvoren af duplikeret indhold i dag, mens størstedelen på samme tid heller ikke er klar over, hvor ofte deres hjemmeside eller webshop bliver kopieret. Men faktisk har flere undersøgelser vist, at ulovlig kopiering er noget, som sker på daglig basis, og netop derfor håber vi, at du, efter at have læst dette indlæg, har fået øjnene op for, hvorfor du bør bekymre dig om duplikeret indhold, og på samme tid hvorfor du bør beskytte dit indhold mod ulovlig kopiering.

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.


Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.
John Nielsen
0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *