Få mere ud af Facebook med lead ads

Få mere ud af dine Facebook-annoncer: Lead Ads

Få mere ud af Facebook med lead ads

Facebooks lead ads er en annoncetype, som flere og flere benytter sig af. Det kan også være et ret effektivt redskab, hvad enten du er på B2B- eller B2C-markedet. Det er dog primært på B2B-markedet, at vi ser de fleste lead ads i dag – hvad der kan være årsagen til dette, vil jeg komme lidt nærmere ind på senere.

I dette blogindlæg kan du lære meget mere om:

Hvad er en lead ad?

En lead ad er kort sagt en annoncetype, hvor en Facebook-bruger kan give en virksomhed sine kontaktoplysninger (eksempelvis e-mailadresse), uden at brugeren skal forlade Facebook. Ved første øjekast ligner en lead ad enhver anden Facebook annonce:

  • Tekst
  • Billede / video / karrusel
  • Overskrift & beskrivelse af link
  • Knap

Den store forskel på lead ads og andre typer Facebook-annoncer er det, der sker, når brugeren klikker på knappen. En lead ad sender nemlig ikke brugeren til din hjemmeside, men åbner i stedet en formular, hvorfra brugeren kan indtaste og sende sine oplysninger.

Ofte skal brugeren dog ikke indtaste sine oplysninger selv – Facebook har nemlig indsat brugerens oplysninger på forhånd, hvis disse er tilgængelige på brugerens profil. Det betyder, at brugeren blot skal trykke ”Send”, hvis du eksempelvis er interesseret i brugerens navn eller mailadresse.

Hvad er fordelene ved lead ads?

Som du måske allerede har læst mellem linjerne i ovenstående afsnit, så har lead ads en klar fordel: Det er let og hurtigt for brugeren at afgive sine oplysninger. Brugeren bliver endda på Facebook, og kan dermed scrolle videre i sit feed, selv efter at have sendt sine oplysninger til dig.

Sammenligner vi med en annonce, der sender brugerne over til en kontaktformular på din hjemmeside, ville processen i stedet være: klik på annonce, afvent at siden bliver indlæst, indtast oplysninger, tryk send. Brugeren skal i dette tilfælde igennem to ekstra trin for at opnå samme resultat, som med en lead ad.

Når det gælder konverteringsoptimering, handler det om, at gøre det lettest muligt for en person at konvertere. Det gør man oftest ved at vise vejen gennem hele processen. Der må med andre ord ikke opstå tvivl om, hvad brugerens næste handling skal være.

Det er dette, der er den absolut største fordel ved lead ads: brugeren skal kun klikke to gange, og alle informationerne bliver serveret, så brugen undgår selv at indtaste disse. Lettere bliver det med andre ord ikke.

Når du har indsamlet dine leads, er det vigtigt, at du holder dem varme. Hvordan du kan gøre dette, kommer jeg ind på senere i dette indlæg. Først en hurtig gennemgang af, hvordan du opretter lead ads, og hvordan du kan anvende lead ads i din virksomhed.

Hjælp til at komme i gang med lead ads

Hvordan laver jeg en lead ad?

Det er simpelt at oprette en lead ad. Har du erfaring med at lave Facebook-annoncer, skiller opsætningen af lead ads sig ikke meget ud fra opbygningen af ”almindelige” Facebook-annoncer.

Når du vil oprette en lead ad, skal du – lige som med alle andre annoncetyper på Facebook – oprette en kampagne, et annoncesæt og en annonce. Denne struktur ligger fast, uanset typen og formålet med din annonce.

Når du opretter din kampagne, skal du vælge ”Leadgenerering” i kolonnen ”Overvejelse”. Herfra er trinnene som med øvrige Facebook-annoncer, hvor du skal definere din målgruppe, dit budget og din periode for annoncen. Når du opretter dit annoncesæt, har du også mulighed for at aktivere dynamisk annonceindhold, som du kunne læse om i sidste blogindlæg i denne serie.

Endeligt skal du lave udformningen af din annonce. Her kan du vælge flere forskellige formater – altså hvordan din annonce skal se ud:

  • Karrusel
  • Enkelt billede
  • Enkelt video
  • Diasshow

Disse muligheder er også tilgængelige ved de øvrige målsætninger, som vælges på kampagne-niveau (trin 1 i oprettelsen af nye annoncer).

Når du opretter din annonce, kan du opsætte forskellige tekst-muligheder for handlingsknappen:

  • Ansøg nu
  • Reservér nu
  • Download
  • Hent tilbud
  • Indhent tilbud
  • Læs mere
  • Tilmeld dig
  • Abonner

Sørg for at vælge den knap, der siger mest om, hvad brugeren opnår ved at klikke på knappen. Er der tale om, at brugeren kan få tilsendt eller downloade en e-bog, bør du naturligvis vælge knappen ”Download”. I de følgende to afsnit vil jeg give nogle eksempler på forskellige typer af lead ads, du kan lave, baseret på de forskellige knapper.

Lead ads for B2C

På B2C-markedet ser vi ofte lead ads, der har til formål at få brugerne til at tilmelde sig et nyhedsbrev. Det er en let måde, at indsamle flere tilmeldinger på – og forstår du at sælge via dine nyhedsbreve, kan du hurtigt opnå en god ROAS.

Hvis du vil have succes med nyhedsbrevstilmeldinger, bør du overveje, hvilken værdi brugerne får ved at tilmelde sig netop dit nyhedsbrev. Hvis du blot skriver ”Få vores nyhedsbrev”, vil du opleve, at kun få brugere – hvis overhovedet nogen – rent faktisk tilmelder sig. Og det er forståeligt nok! Sætter du dig i brugerens sted, vil du sikkert også tænke, at du i forvejen får en masse nyhedsbreve, som du ikke får læst – og hvorfor skulle du så tilmelde dig et mere?

Du skal derfor overveje, hvilken værdi, du kan skabe for brugerne i din målgruppe. Har du en webshop, kan et eksempel være, at du giver brugerne fri fragt, rabat på næste ordre eller en gave (leveret med næste ordre). Med disse eksempler vil brugerne få noget, som de kan få gavn af allerede nu – og som desuden også kan skabe mersalg i din webshop.

Du kan også bruge lead ads til at indsamle tilmeldinger til et event (det kunne eksempelvis være forpremiere i en biograf eller et event for lancering af et nyt produkt), eller det kan være tilmeldinger til en konkurrence.

Aftaleplanlægning med lead ads

Med lead ads er det også muligt at planlægge aftaler direkte fra formularen. Det kunne eksempelvis være for ejendomsmægleren, hvor brugeren kan forespørge et tidspunkt for en salgsvurdering, for bilhandleren, hvor brugeren kan aftale tid til en prøvetur eller restauranten, hvor brugeren kan booke et bord.

Når du vælger denne mulighed, skal du oprette et brugerdefineret spørgsmål, hvorved du kan vælge ”Planlægning af aftale”. Når brugeren skal udfylde dette felt, vises en kalender, hvor brugeren kan indtaste sit valg.

Du kan også stille et par opfølgende spørgsmål i forlængelse af aftaleplanlægningen. Det kunne eksempelvis være bilhandleren, der gerne vil vide, hvilken bil brugeren er interesseret i at prøvekøre.

Lead ads for B2B

Lead ads for B2B

Lige som lead ads på B2C-markedet anvendes til at indsamle tilmeldinger til nyhedsbreve, gør de det i høj grad også på B2B-markedet. Som jeg skrev, er det altafgørende for denne type kampagne, at brugeren får en værdi ud af at give dig sin mailadresse. Derfor gøres det oftest med ordlyden ”Download e-bogen / whitepaperet om [indsæt dit emne her]”.

Det kan også være, at du vil have tilmeldinger til et event. Det kunne eksempelvis være til et morgen- eller fyraftenmøde eller tilmeldinger til et webinar. På den måde kan du skabe dine deltagerlister via Facebook.

En anden måde, du kan bruge lead ads til, kan være at hjælpe brugeren med at få et tilbud på en vare eller ydelse – altså brug af knappen ”Indhent tilbud”. I dag vil den almene Facebook-bruger gerne have serveret alle oplysninger på et sølvfad, og det er derfor ikke sikkert, at de har ledt (og fundet) priser på din hjemmeside.

Her kan retargeting med lead ads være et effektivt redskab til at indfange brugeren igen – for så får brugeren netop serveret de oplysninger han eller hun ledte efter. Her kan du overveje om der er behov for et brugerdefineret spørgsmål, for at kunne levere et konkret tilbud. Husk dog at for mange spørgsmål, får brugerne til at forlade formularen igen uden at udfylde den.

Fortæl hvad du bruger oplysningerne til

Uanset hvilket formål du har med dine lead ads, skal du huske at fortælle brugeren, hvad de siger ja til, når de udfylder formularen. Du skal altså synliggøre, hvis du eksempelvis skal bruge e-mailadressen til at modtage et link til download af e-bogen – og endnu vigtigere: Gør det synligt, hvis modtagelse af e-bogen er betinget af, at man tilmeldes dit nyhedsbrev også.

På Facebook gælder gældende lovgivning også – og det gælder både i forhold til GDPR samt markedsføringsloven. Her tænker jeg selvfølgelig på risikoen for at blive anklaget for spam, hvis du ikke har fået en accept af at modtageren ønsker at modtage dine nyhedsbreve.

Sådan holder du dine leads varme

Uanset om din virksomhed er på B2C- eller B2B-markedet, skal du sørge for at holde dine leads varme. Du er altså nødt til at reagere hurtigt på de leads, du modtager. Hvor hurtigt ”hurtigt” er, kan du selv vurdere. Men har du lovet brugeren en e-bog, bør brugeren også modtage denne kort efter formularen er udfyldt. Omvendt kan der gå længere tid, inden en bruger får svar på sin ”Indhent tilbud”-forespørgsel.

Du kan manuelt holde øje med dine indkomne leads på daglig basis, men dette kan tage uforholdsmæssigt meget tid fra dine øvrige arbejdsopgaver. Derfor bør du tage en konkret vurdering af, hvor hurtigt der forventes svar, når en bruger har sendt sine oplysninger. I eksemplet med download af en e-bog vil interessen måske være mistet, hvis brugeren først modtager linket til download to dage efter.

Bruger du aktivt lead ads, bør du derfor foretage en konkret vurdering af, hvor længe et lead må vente på svar, lige som du bør overveje mængden af leads, og hvor lang tid det vil tage dig, at håndtere disse leads. Håndtering af leads er nemlig ikke en opgave, du kan tilsidesætte, hvis du vil holde dit lead varmt.

For at hjælpe dig selv og give brugeren en indikation af reaktionstiden, kan du omtale denne på takkeskærmen, som brugeren ser, når han eller hun har sendt sine oplysninger. Du har dermed muligheden for at varsle brugeren, at ”inden for et par minutter”, ”inden for et par timer” eller ”inden for 24 timer” får tilsendt produktet eller bliver kontaktet (eller hvad der nu passer ind i din annonce).

Automatisering af håndtering af leads

En måde at holde dine leads varme på, uden du selv får sved på panden over at skulle håndtere alle leads i takt med at de tikker ind, er ved at automatisere flowet. Hertil findes der et effektivt redskab, som du sikkert har hørt det omtalt før: Zapier.

Med Zapier kan du opsætte et automatiseret flow, så du er sikker på, at alle leads bliver håndteret hurtigt. Du kan eksempelvis opsætte en automatisk mail, som brugeren modtager kort efter at have sendt sine oplysninger. Dette er eksempelvis en god løsning, hvis du skal sende et link til en e-bog eller webinar.

Derudover kan du også opsætte forskellige andre integrationer og processer, eksempelvis tilføjelse af mailadressen til nyhedsbrevslisten, du kan modtage en mail eller Slack-besked med hvert lead eller få hvert lead oprettet som et kort i Trello.

Mulighederne er mange med Zapier, men det er dog ikke et gratis redskab – i hvert fald ikke hvis du vil have adgang til funktionerne med Facebook Lead Ads. Du kan se priserne for Zapier her.

3 gode råd til lead ads

3 gode råd til lead ads

Inden du får de tre gode råd serveret, får du lige et par generelle grundlæggende råd: 1) splittest dine annoncer og 2) husk at linke til din privatlivspolitik.

Som med alle andre Facebook-annoncer, anbefaler vi, at du splittester dine annoncer – og lead ads er ingen undtagelse. Som jeg også skrev tidligere har du mulighed for at aktivere dynamisk annonceindhold, så du har ingen undskyldning for ikke at teste, hvilke varianter af din annonce, der performer bedst.

Når du opretter din lead ad, vil du blive guidet gennem fanen ”Politik om beskyttelse af personlige oplysninger”, hvor du kan linke til din privatlivs- eller persondatapolitik. Har du ikke en privatlivspolitik vil vi under alle omstændigheder anbefale, at du får dette – også selvom du ikke benytter lead ads.

Og nu til de tre gode råd:

1. Bed kun om de nødvendige oplysninger

Når du opsætter din lead ad – med eller uden brugerdefinerede spørgsmål, skal du holde dine spørgsmål og behov for oplysninger på et minimum. Er målet at få flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev, har du kun behov for mailadressen. Er målet i stedet at få tilmeldinger til et event, kan der også være behov for navn og telefonnummer.

Jo færre oplysninger du beder om, jo større er sandsynligheden for, at brugerne rent faktisk sender deres oplysninger. Hvis du beder om informationer, som ikke er relevante for formålet, falder brugerne fra. Beder du eksempelvis om telefonnummer i forbindelse med tilmeldinger til nyhedsbrevet, vil brugerne være bange for, at du vil ringe til dem i tide og utide – og derfor forlader de formularen igen, uden at sende sine oplysninger.

2. Opsæt automatiske regler

Når du opsætter automatiske regler, har du mulighed for at kontrollere, hvor meget du vil give pr. lead. Hvad prisen på et lead maksimalt må være, afhænger af din individuelle vurdering – hvor høj en pris er du villig til at betale? Og hvornår er et lead ikke rentabelt for dig?

Opsætter du automatiske regler, vil din annonce blive sat på pause, når dit maks-bud overstiges. På den måde kan du sikre, at et lead er rentabelt for dig.

Som det gælder med alle andre annoncer, så bliver gode annoncer belønnet med lavere priser pr. resultat. Det er endnu en god grund til at lave splittests eller dynamisk annonceindhold, så du kan teste, hvad der performer bedst over for din målgruppe.

3. Håndter dine leads, mens de er varme

Jeg har været inde på det tidligere i dette indlæg: Sørg for at reagere på dine indkomne leads, mens de er varme. Går der for lang tid fra brugeren har sendt sine oplysninger til du reagerer på dem, har brugeren med stor sandsynlighed mistet interessen.

Brug derfor takkeskærmen til at informere (og forventningsafstemme med) brugeren – så han eller hun ved, hvor vedkommende hører fra dig. Får du få leads dagligt kan det være, at du kan håndtere hele processen manuelt, men i takt med at antallet af daglige leads stiger, eller at der er en forventning om at modtage noget materiale med det samme, bør du overveje at automatisere processen.

Opsummering

En lead ad er en annoncetype, der giver dig mulighed for at indsamle data fra din målgruppe, uden de forlader Facebook. Det er ofte brugt med henblik på at indsamle e-mailadresser til eksempelvis nyhedsbreve. Ofte bliver dette pakket ind i muligheden for at få tilsendt en e-bog, et whitepaper, en rabatkode eller lignende – altså noget, der giver værdi til brugerne.

Lead ads opsættes lige som andre typer Facebook-annoncer, og giver dermed også de samme muligheder for målretning mod specifikke målgrupper, budgetter, perioder m.m. I opsætningen af selve formularen, som er det punkt, hvor lead ads adskiller sig fra andre typer Facebook-annoncer, kan du aktivere forskellige forudindstillede felter, lige som du kan aktivere brugerdefinerede spørgsmål. Her er det dog vigtigt, at du kun beder om de oplysninger, som du har behov for. Beder du om (for mange) irrelevante informationer, stiger risikoen for, at brugerne falder fra.

Når din lead ad er aktiv, er det vigtigt, at du reagerer på de indkomne leads, mens de er varme. Går der for lang tid inden du indfrier det lovede, har brugeren også mistet interessen. Derfor er det vigtigt at du forventningsafstemmer – eksempelvis via takkeskærmen. Alternativt kan du også opsætte et automatisk flow, så brugeren får en mail kort efter, at han eller hun har sendt sine oplysninger.

Har du brug for hjælp?

Har du brug for hjælp til at få mere ud af dine Facebook-annoncer, er du meget velkommen til at kontakte os. Du kan også lære at lave Facebook-annoncer selv via vores skræddersyede workshop om Facebook-annoncering.

Du kan også læse de øvrige indlæg i denne serie om Facebook-annoncering:

← Splittests og dynamisk annonceindhold

Dynamiske produktannoncer →

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen