Kender du forskellen? Facebook boost vs. annoncering

De sociale medier har mange forskellige features at byde på. Både for virksomheder og private. Men rigtig mange virksomheder udnytter ikke de sociale mediers fulde potentiale, simpelthen fordi de ikke ved, hvordan.

Med kun 1-2 % af de organiske opslag der når ud til dine følgere, er det nødvendigt at annoncere på mediet, hvis du gerne vil opnå resultater. Desværre er der mange virksomheder som ikke helt ved, hvordan annonceringen foregår, eller får nok udbytte af deres budget.

Vi har tidligere skrevet en guide til Facebook annoncering som du kan læse, hvis du vil vide mere om, hvordan det foregår ned i detaljerne.

Her i artiklen vil vi dog komme ind på, hvad forskellen er på hhv. Facebook Boost knappen og den almindelige annoncering. Samtidig forklarer vi fordelene og ulemperne ved de to forskellige og gør dig klogere på, hvornår, du bør bruge hvilken funktion.

Artiklen indeholder følgende emner:

  1. Facebook Boost
    1. Hvad er fordelene og ulemperne ved et boostet opslag?
  2. Facebook annoncer
    1. Hvad er fordelene og ulemperne ved en Facebook annonce?
  3. Hvornår skal du vælge hvad?
    1. Boostet opslag
    2. Annoncering
  4. Hav en klar marketing strategi til de sociale medier

Facebook Boost

Facebook kører med to forskellige muligheder for at lave betalt annoncering. Den ene af dem kaldes for Boost, den anden for annoncering.

Funktionen er noget nemmere at finde ud af, og mindre specifik end annoncering i Annonceadministrator.

Med boost funktionen booster du et eksisterende opslag, ved at betale Facebook for, at opslaget når ud til en målgruppe, du har udvalgt, for det budget, du vil bruge. Et boostet opslag vil kunne ses på din tidslinje, som et ”almindeligt opslag, men opslaget vil ses som en annonce hos målgruppen i deres nyhedsfeed.

Måske du allerede har set Boost knappen være tilgængelig på dine opslag på tidslinjen. Boost er en funktion der kun er mulig, hvis du allerede har lavet og publiceret et opslag på din tidslinje. Når opslaget er publiceret, hvad enten det er af ældre dato eller sprit nyt, har du mulighed for at trykke på knappen Boost.

Når du trykker på denne, stiller Facebook dig nogle spørgsmål vedr. hvad dit overordnet mål er med at booste opslaget. De skal bl.a. vide, hvilken målgruppe, du ønsker at nå, hvor mange penge du vil bruge på det, og hvor længe dine boostede opslag skal køre.

Forskellen på boostede opslag og annoncer lavet i annonceadministrator er, at du har færre muligheder for segmentering og andre features med et boostet opslag end med annoncer.

Boost funktionen lader dig udvælge en målgruppe ud fra alder, køn og interesser, og du kan vælge imellem at få mere trafik til din hjemmeside eller mere engagement på opslaget.

Hvad er fordelene og ulemperne ved et boostet opslag?

Selvom du måske har hørt, at du spilder dine penge og din tid ved at lave boostede opslag, så kan denne type annoncering alligevel gøre noget for dig. Et boostet opslag er ideelt, hvis du gerne vil hurtigt i gang med at opbygge social proof, opnå større rækkevidde samt mere engagement på dine opslag (likes, kommentarer, delinger). Fordi et boostet opslag er nemt at komme i gang med, kan du også hurtigt øge din synlighed og nå ud til flere personer med interesse i din virksomhed. Derfor kan et boostet opslag sagtens fungere for dig, hvis det er synlighed, kendskab og engagement, du ønsker.

En ulempe ved et boostet opslag er dog, at du ikke kan segmentere på særlig mange parametre, hvilket gør din annonce mindre effektiv ift. Endelige konverteringer.

Facebook annoncer

Facebook annoncer i annonceadministrator er den anden måde at lave annoncer på. En Facebook annonce oprettes i annonceadministrator, som er et værktøj skabt til disse annoncer. På linje med et boostet opslag, betaler du Facebook for at få vist dine annoncer til en målgruppe, du selv udvælger. Med annoncerne her, har du dog langt mere frihed og flere features til at segmentere på din målgruppe, dine mål for annoncen og dit budget.

En Facebook annonce er inddelt i tre trin: Kampagner, annoncesæt og annoncer. Disse tre trin giver dig langt flere muligheder for at gøre din annonce så specifik som muligt, så den rammer den præcise målgruppe, du ønsker.

Hvad er fordelene ved en Facebook annonce?

En af de helt store fordele ved at lave annoncer på denne måde er, at du har flere muligheder for at specificere din målgruppe. Du har eks. mulighed for at lave en ”kopi-målgruppe” (lookalike audience), som er personer der har samme interessere og demografi som din målgruppe.

Yderligere giver denne type annoncering dig mulighed for at annoncere forskellige steder på Facebook og på tværs af andre platforme, herunder bl.a. Instagram og Audience Network. Det giver dig mulighed for at nå en endnu større målgruppe.

Sidst, men ikke mindst er en fordel, at du med denne type annonce kan vælge mellem forskellige typer af udseende. Det behøver ikke ligne et almindeligt Facebook opslag (selvom det gerne må), men du kan vælge at have en videoannonce, karrusel annonce eller annoncer med tilmeldingsknap (leadgenerering).

Skal vi se på ulemperne (for der er altid en, ikke?) så er det, at annoncerne i annonceadministrator kan være noget mere kringlede at finde ud af, og opsætte. Her kan en nybegynder ikke altid være med, da du skal have lidt mere viden til systemet. Læs evt. vores Facebook guide til annoncering, hvis du vil vide præcist, hvordan det fungerer.

Anden ulempe er, at du ikke bare kan grave dit bedste opslag frem fra tidslinjen og annoncere på det. Nej, du bliver nødt til at starte forfra med en ny kampagne, annoncesæt og annonce. Det kan for nogle blive langhåret, hvis de bare gerne vil i gang med øget rækkevidde.

Hvornår skal du vælge hvad?

Nu hvor vi har forklaret de forskellige typer af annoncer, hvordan de fungerer og hvad forskellen på dem er, er det tid til at dykke ned i, hvornår du skal bruge dem. For det kan måske godt virke en smule uoverskueligt ikke helt at vide, hvad der egner sig til hvilke formål.

Når du skal træffe beslutningen om, hvilken form for annoncering du vil benytte, er det vigtigste at huske på dit overordnede mål. Begge typer kan have gode effekter for dig og din virksomhed, afhængigt af dit behov.

Boostet opslag

Er det øget synlighed, større brandkendskab og mere engagement du er ude efter, så kan boost funktionen være et glimrende valg til lige præcis dette. Det er en enkel måde at komme i gang på, og kræver ikke de store forudsætninger for at kunne lave en fin annonce.

Da boostet opslag er baseret på eksisterende opslag på din tidslinje, bør du også overveje at vælge de opslag, der performer bedst, hvis du vil booste. Vælger du et opslag med mange interaktioner, kan du få en endnu større rækkevidde ved at booste lige præcis dette opslag. Når du booster opslag der performer organisk godt, vil du få mere ud af dit budget, når du vil øge rækkevidden. Dermed kan du nå ud til andre potentielle kunder, der måske ikke kender til dig.

Annoncering

Er dine ønsker ikke på at få et større brandkendskab, men snarer få flere til at købe dine produkter, bør du se nærmere på annonceringen gennem annonceadministrator. Med annoncerne herigennem har du nemlig mulighed for at opsætte leadgenerering, så du kan få flere til at konvertere, enten til at købe dine produkter, tilmelde sig dit nyhedsbrev eller hvad det nu måtte være. Bruger du video i din markedsføring er det også herigennem du skal annoncere, da du her kan få videovisninger ud til din målgruppe.

Annoncerne her er også dem, du skal bruge, hvis du er helt sikker på, hvem din målgruppe er, men ønsker at nå ud til personer, hvis aktivitet og interesser er lig med din nuværende målgruppe. Facebooks algoritme hjælper dig hermed med at finde frem til præcis disse personer, hvilket giver dig bedre mulighed for at nå ud til en helt ny målgruppe.

Hav en klar marketing strategi til de sociale medier

Selvom du sagtens kan publicere e topslag på de sociale medier i ny og næ, kræver det en skarp strategi, hvis du vil opnå de rigtige resultater. Til det, kan du bl.a. benytte dig af annoncering på Facebook. Begge typer kan bruges som en del af en effektiv markedsføringsstrategi, så længe du er klar over, hvilke begrænsninger de hver især har.

Annonceringer gennem værktøjet giver dig størst mulighed for at udnytte potentialet, men er du nybegynder, kan boost være et fint sted at starte. Du kan evt. kombinere disse to, så du får et større brandkendskab med et boostet opslag, og tiltrækker flere salg gennem annoncer.

Hvad du skal opnå med de forskellige annoncer, skal du klarlægge i din strategi. Ønsker du hjælp til at få en klar og skarp strategi, der er nem at eksekvere på, kan du ringe til os på telefon 70 13 63 23 eller skrive til os på mail@onlinesynlighed.dk eller gennem nedenstående kontaktformular. Vores specialister sidder klar til at hjælpe dig med den rette social medie strategi.

Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage

Maria Røser