Er SEO dyrt? Ja, hvis din tilgang til det er useriøs.
Er dine planer med virksomheden begrænset til et par måneder vil SEO – søgemaskineoptimering på dansk efter engelske Search Engine Optimization – være en dyr investering.
For SEO er netop dét. En investering. Du lægger penge til at starte med hos en dygtig SEO-konsulent eller bruger din egen tid på at opnå bedre rangeringer i søgemaskinerne, alt sammen med henblik på senere at høste frugterne af dit arbejde med gratis besøgende og derved leads og salg hver eneste dag.
En af de fantastiske ting ved søgemaskineoptimering er, at ROI’en – Return of Investment – på din investering stiger hver eneste dag. Hver eneste dag får du mere ud af din investering, fordi at arbejdet er lagt til at starte med og du når får flere kundeemner ind gennem døren.
Men det gælder bare kun, hvis din virksomhed er seriøs og lever i år. Det kan nemlig sagtens tage måneder at erobre vigtige søgeord, men er din virksomhed der også efter år bliver investeringen den mest positive, du nogensinde kommer til at lave.
Sammenlign SEO med Paid Media
Søgemaskineoptimering kan nemt se dyrt ud til at starte med, når du betaler for arbejde, du ikke er garanteret afkast på senere. Googles algoritmer kan ændre sig eller vi kan stoppe med at bruge søgemaskiner. Så er der ikke meget at gøre.
Men her bør du stoppe op et øjeblik og sammenligne med andre typer af online markedsføring, det vil sige fortrinsvis paid media.
To af de største kanaler til online-salg for danske virksomheder er Google AdWords og Facebook-annoncering. Her betaler du enten per klik eller per tusinde visninger. Du kan nemt udregne din ROI, for du kan se hvad du smider ind og hvor meget du får ud i den anden ende.
Men når først pengene er smidt ind og du har fået kunder ud i den anden ende er der ’ikke mere at komme efter’.
Selv med remarketing, hvor du med betalte kanaler annoncerer kun til kunder der kender dig i forvejen, er ROI’en ikke nær den SEO kan skabe på sigt.
Placer aldrig alle æg i én kurv – heller ikke online
SEO er en investering din virksomhed bør foretage så tidligt i forløbet som muligt, fordi at tiden arbejder med virksomheden. Des længere tid det er siden investeringen blev foretaget, des mere omsætning er der også skabt i den anden ende.
Men det er ikke den eneste kanal, du bør satse på.
Google kan fra den ene dag til den anden fundamentalt ændre måden hvorpå søgeresultaterne er organiseret. Det er sket før med opdateringer som Penguin og Panda. Her blev over 10 % af søgeresultaterne ændret på et øjeblik og store formuer både grundlagt og destrueret.
Har du flere kanaler i din online marketing – det være sig Google AdWords, Facebook-annoncering, remarketing, nyhedsbreve eller noget helt Hvis den ene falder, så falder din virksomhed ikke med den, da der er andre kanaler at fortsætte på – så der er tid til at genetablere den, der ellers er faldet fra.
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
DK-31929407