33 SEO One-liners – SEO behøver ikke at være svært

SEO one-linersDu ved, at søgemaskineoptimering kan være den bedste investering, du kan lave i din forretning. Du ved også det handler om links, om at skabe godt indhold og om at have en side, søgemaskinerne kan indeksere.

Men hvor meget mere end dette ved du egentligt?

SEO behøver ikke at være kompliceret. Langt hen ad vejen skal du forstå grundlæggerne, lægge en plan og eksekvere denne. Det vil vi gerne inspirere dig til på OnlineSynlighed.dk.

Derfor har vi her lavet 33 one-liners – udsagn blot på en sætning – om søgemaskineoptimering. Flere af dem vil vi uddybe. Men budskabet kan indeholdes på en linje og er til at eksekvere på.

Vi håber, du vil benytte dig af dem. 5 timer brugt i dag er 5 kunder om måneden om et år.

Strategi

  • At lave godt indhold, der hjælper brugeren videre, bør være det du bruger det meste af din tid på.
  • Et stigende besøgstalt målt fra uge til uge er den bedste indikator for at du udfører din SEO korrekt
  • Kig på overordnet synlighed på tværs af mange søgeord fremfor det enkelte søgeord, da søgeresultaterne kan variere fra bruger til bruger.
    Google gør meget for at skabe personlige søgeresultater og kan også variere resultaterne afhængigt af hvor i landet, du sidder. Derfor er en søgning i Aarhus ved dine venner ikke nødvendigvis samme resultat, som når du søger hjemme i København, selvom søgeordet er det samme.

Indlæg

  • URL’en til dine indlæg bør som udgangspunkt være med samme ord som titlen. Mange CMS’er (Content Management System) laver som standard en URL med tal, men det fortæller ikke søgemaskinerne hvad dit resultat indeholder. Du bør derfor selv lave URL’en om, hvis det er tilfældet. Bruger du WordPress sker det under ”Indstillinger – Permalinks”.
  • Din URL skal tiltrække kliks og være attraktiv for brugeren – men den skal samtidigt også indeholde de søgeord, du forsøger at ranke på.
  • Bruger du WordPress bør du installere Yoast WordPress SEO Plugin eller All in One SEO Pack for på den måde at kunne skrive titles og descriptions til alle indlæg. Lad ikke Google definere hvad der skal stå i søgeresultaterne for dine resultater.
  • Brug underoverskrifter (H2’er) til at skabe overblik over din tekst samtidigt med, du har mulighed for at vise Google struktur og inkludere sekundære søgeord.

Struktur

  • Undgå store ”blogrolls” i siden hvor du linker ud til alle dine andre sider. Det ser unaturligt ud og hører en fortid til, hvor linkbuilding var et spørgsmål om kvantitet og ikke relevans. Blogrolls i siden ligner spam.
  • Undgå at deltage i ”Jeg linker til dig, du linker til mig”-ordninger. Google kan godt se igennem dem og I risikerer begge to at blive straffet.
  • Undgå at dit CMS eller et plugin automatisk laver et link, når et givent ord bliver nævnt. Intern linkbuilding er en undervurderet øvelse, men det er noget der skal ske manuelt og ikke noget, dit system automatisk skal indsætte efter forgodtbefindende. Så ryger relevansen og Google ender med at se bort fra de interne links som et hele.
  • Brug din robots.txt-fil til at undgå Google indekserer fx et udviklingsdomæne. Lige netop udviklingsdomænet er et af de steder, det tit går galt med SEO. Måske glemmer du at lægge no-index på udviklingdomænet eller forhindre indeksering gennem robots.txt og så har du duplicate content. Måske glemmer du at fjerne det og så ryger alle dine rankings til højre, når den nye sider bliver aktiveret og går live. Vær meget opmærksom på dette punkt og sørg også for, at det webbureau du eventuelt benytter er opmærksom på det.
  • Brug dit eget domæne, du selv ejer – ingen undtagelser.
  • Brug tid på at optimere indlæsningshastigheden. Hastighed betyder mere og mere, især for så vidt angår de mobile søgeresultater. Med en langsom server eller en side, der kræver flere hundrede kald til serveren for at blive indlæst serverer du en langsom og derved dårlig brugeroplevelse. Dette manifesterer sig i færre besøgende fra verdens største søgemaskine.
  • Husk at redelegere søgninger fra ikke-www til www på dit domæne eller omvendt. Det vigtige er blot at de besøgende rammer det rigtige domæne uanset og at din side ikke kan indlæses med begge to. Kan din side indlæses både med www og uden www har du effektivt skabt duplicate content over hele dit domæne.
  • Sørg for at koble din side op med Google Webmaster Tools, så Google kan fortælle dig, hvis de har indekseringsproblemer, giver dig en advarsel i forbindelse med unaturlig linkbuilding eller lignende. Du kobler din side op nemmest ved at lægge et lille meta-tag i din header, hvorefter Google verificerer, siden rent faktisk tilhører dig.

Linkbuilding

  • Se hvilke blogs og nyhedssider der har autoritet inden for din branche og bed om adgang til at gæsteblogge på disse.
  • Inviter selv relevante og autoritære personer ind på din bog til at skrive et indlæg. Når andre skriver et indlæg på din virksomheds side vil de dele indlægget på de sociale medier og derved føre mange besøgende forbi din side.
  • Undgå linkbuilding, der baserer sig alene på linkkataloger og artikelkataloger. Kataloger af begge typer virkede fortrinligt for år tilbage, men i dag skaber du en farlig linkprofil ved fortsat at fokusere på så ensidig linkbuilding.
  • Benyt dig af få, men nicherelevante linkkataloger.
  • Varierer i dine ankertekster. Brug værktøjet Ahrefs.com til at vurdere hvor aggressive ankerteksterne er hos de af dine konkurrenter, der lige nu ranker på de søgeord, du gerne vil ind på. Du bør lægge dig omkring deres leje, men ikke væsentligt over.
  • Brug ligeledes Ahrefs.com til at finde ud af hvilke links du løbende mister, således du har mulighed for at genskabe det. Oftest vil det være nemmere at genskabe et link du har mistet end at gå ud og bygge et helt nyt fra bunden af.
  • Køb aldrig udenlandsk linkbuilding til danske sider.
  • Hvis du ønsker at benytte dig af et bureau til linkbuilding (hvilket er forståeligt), så bed om eksempler på de links bureauet påtænker at skabe til dig. Vurder herefter, eventuelt sammen med en uafhængig, om det er links af høj eller lav kvalitet og få derved et bedre grundlag for at beslutte om du skal gå videre med den partner eller ej.
  • Bed leverandører om at linke til dig mod at du giver en positiv udtalelse.
  • Opsæt Google Alerts eller Mentions.com til at sende dig en mail når dit eller virksomhedens navn bliver nævnt et sted på nettet, således denne mention kan forvandles til et aktivt link til din side.
  • Stil dig altid til rådighed for pressen når du får muligheden for det, da landets medier kan skabe stærke links til din side. Har du været i pressen en gang, gør da journalisten opmærksom på, at du gerne deltager en anden gang, såfremt de mangler en ekspert på området.

Billeder og video

  • Dit billede bør have en ”alt-tekst”, der beskriver hvad der er på billedet. Google kan ikke som sådan læse dit billede som robotterne kan med en tekst, men ved hjælp af alt-teksten har Google alligevel mulighed for at vurdere indholdet.
  • Sørg for at titlen på dit billede ligeledes matcher indholdet og ikke er et navn som ”DCM1212ASSA54SS5”, selvom det er hvad dit kamera navngiver filen.
  • Benyt en videohost som Wistia.com, der kan embedde dine videoer på din side således Google kan læse med. Benytter du iframes til at embedde videoerne har Google ingen mulighed for at læse indholdet og det er som udgangspunkt et negativt tegn.
  • Billeder og videoer, der er relevant til indholdet på din side, kan være med til at holde dine besøgende længere på siden og skabe mere engagement. Mere engagement er en positiv brugeradfærd og Google lægger i højere og højere grad vægt på brugeradfærden på din side som et af de mest væsentlige rankingsignaler.
  • Giv dine læsere mulighed for at bruge de billeder du har ophavsretten til mod at de linker til kilden. Dette kan gøres ekstra nemt ved at lægge en mindre boks under dit billede med den præcise kode, der skal bruges til at indsætte billedet på en anden side.
  • Laver du infografikker kan du tilmelde disse grafikker til forskellige kataloger og derved ikke alene få flere besøgende, men også henvisninger direkte tilbage til din side.
  • Du kan lave et markup af din video i Googles søgeresultater med det formål at få Google til at vise et lille billede af videoen direkte i søgeresultaterne. Bruger du WordPress kan dette gøres nemt ved hjælp af Yoast Video SEO-pluginnet (betalt, koster et par hundrede kroner). Vær dog opmærksom på at Google i slutningen af 2014 begyndte at vise væsentligt færre videoer end de har gjort tidligere direkte i søgeresultaterne.

Du kommer ikke til at gennemføre alle disse one-liners her til eftermiddag. Men print dem i stedet ud og hav den hængende ved dit skrivebord, så du har dem in mente når du fremadrettet redigerer din side. SEO-indsatsen lægges allerede fra når din side bliver designet, når den kodes op, når indholdet efterfølgende skabes  og du til sidst leder efter links.

Så får du endnu mere ud af de kræfter, du alligevel skal lægge i online-arbejdet!

John Nielsen

Direktør i OnlineSynlighed.dk og teknisk funderet SEO specialist. Til dagligt rådgiver John virksomheder i hele landet vedrørende forretningsorienteret digital strategi og eksekvering af værdiskabende online synlighed. John er desuden etisk hacker og ekspert i online reputation management.
0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *