Hold konkurrenten ude af dine Google Ads (AdWords)

Du skal holde konkurrenten ude af AdWords

Den gode tommelfingerregel, når det kommer til Google AdWords og konkurrenters navne, er, at de ikke hører hjemme i din markedsføring. Det har vi tidligere berørt i et andet blogindlæg om Google Ads ( AdWords) og brug af konkurrentens navn, men Sø- og Handelsretten er kommet med en afgørelse, som alt andet lige bekræfter, at man skal være meget påpasselig med at bruge konkurrenterne i Google AdWords.

Sagen, som Sø- og Handelsretten behandlede, drejer sig om de to onlineportaler til bestilling af fastfood Just-Eat ApS og Easy2Eat I/S.

I korte træk drejer sagen sig om, at når man søgte på ”Easy2Eat” på Google, dukkede der en annonce op for Just-Eat – altså at Just-Eat havde brugt konkurrenten Easy2Eat som søgeord i Google AdWords. Det mente Easy2Eat ikke var i orden, og tvisten blev altså afgjort i Sø- og Handelsretten.

Andres forretningskendetegn hører ikke hjemme i Google Ads

Drop konkurrentens navn i din kampagne

Man må ikke bruge andre virksomheders kendetegn i sin egen Google AdWords-kampagne. Det er det korte af det lange, man kan tage med fra afgørelsen i Sø- og Handelsretten i denne sag.

Som Anette Moll Berg fra advokatvirksomheden LETT skriver i artiklen, lagde retten vægt på, at en annonce for Just-Eat, når man havde søgt på Easy2Eat, involverede en risiko for forveksling. Just-Eat havde altså ved at bruge konkurrentens navn som søgeord havde fået en uretmæssig fordel.

I vores tidligere blogindlæg vedrørende dette emne, er skitseret, i hvilke tilfælde det er lovligt at bruge konkurrenters navne i Google AdWords, men som det også står i den tekst, er det meget besværligt. Denne nye dom fra Sø- og Handelsretten bekræfter kun dette, og derfor anbefaler OnlineSynlighed.dk som udgangspunkt stadig at undlade med at bruge konkurrenters navne i Google AdWords.

Kom eventuelle problemer i forkøbet

Vær proaktiv

Det er muligt at bede Google om at fjerne visse søgeord fra Google Ads – eksempelvis ens egne varemærker. Det gør man ved at indsende en klage til Google (også inden nogen eventuelt har brugt dit varemærke som søgeord, man kan godt indsende klagen på forhånd og handle proaktivt). Heri argumenterer du for, at andre kan eller allerede er i gang med at annoncere på dine varemærker.

Får du medhold i dette af Google, vil Google fjerne dine varemærker som mulighed for andre Google Ads-konti at annoncere på. Du kan så selv give din egne og eventuelle samarbejdspartneres AdWords-konti adgang til at annoncere på dine varemærker, som er off limits for andre.

I den pågældende sag mellem Just-Eat og Easy2Eat argumenterede Just-Eat for, at siden Easy2Eat ikke havde registreret virksomhedens navn som et varemærke og ikke havde anmodet Google om at fjerne navnet som muligt søgeord på Google Ads (AdWords). At det så at sige var Easy2Eats ansvar at få fjernet muligheden for at annoncere på sit navn.

Som bekendt vurderede Sø- og Handelsretten altså, at det ikke fritog Just-Eat fra ansvaret, og Just-Eat blev idømt at betale et vederlag på 5000 kroner.

Det er altså stadig ens eget ansvar at overholde gældende lovgivning, også selvom det er muligt at overtræde lovgivningen i Google AdWords.

AdWords når mange mennesker

Dine AdWords-kampagner bliver set af mange

At der er opstået denne tvist over brugen af bestemte søgeord på Google Ads (AdWords) er som sådan ikke overraskende, når man tænker på, hvor vigtig kanalen er. Omkring 95 procent af alle danske søgninger på nettet går nemlig gennem Google.

Google – og derigennem Google Ads, som er platformen for at annoncere på Google – er altså et uhyre vigtigt sted at ligge godt til, fordi volumen af danskere, der kommer gennem dette site er så stor.

Det er også grundlaget for, at søgemaskineoptimering er så værdifuldt. Og altså hvorfor Just-Eat har set det som en måde at fange flere kunder, ved at købe annoncer med en anden virksomheds navn.

Husk at have styr på lovgivningen

Få styr på lovgivningen inden du gør noget

Når det handler om Google Ads og lignende, er det Markedsføringsloven og Varemærkeloven, man primært skal skele til. Det er den, der bestemmer, hvad der er lovligt og ulovligt, når det kommer til markedsføring og reklame, hvis man skulle være i tvivl.

Hvis man selv vil kigge lidt nærmere på lovgivningen, er de to love her:

Hos OnlineSynlighed.dk overholder vi selvsagt altid gældende lovgivning, når vi udformer onlinekampagner som eksempelvis PPC-kampagner gennem Google Ads (AdWords), ligesom vi gerne rådgiver om annoncering gennem denne platform.

Hvis du og din virksomhed gerne vil have hjælp til at få mest muligt ud af Google Ads, er du velkommen til at kontakte os eller udfylde formularen herunder. Så kontakter vi dig og får en gratis og uforpligtende snak om, hvad vi kan hjælpe med.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen