Derfor får du ikke tilstrækkeligt ud af din Facebook-annoncering
Facebook er fortsat en af de mest anvendte sociale medie platforme. Det er derfor også en ideel kanal for mange virksomheder at markedsføre sig igennem – både via organiske opslag og via Facebook-annoncering.
Når det kommer til annoncering, oplever nogle virksomheder dog, at de ikke får tilstrækkeligt udbytte af deres annoncekroner. Det kan være, at de ikke får nok trafik eller konverteringer, og vælger måske derfor helt at afskrive Facebook.
Dette er dog ikke nødvendigvis den rette løsning. Tværtimod kan næsten alle virksomheder få succes med Facebook-annoncering, hvis de har et realistisk budget, en god strategi og de rette kompetencer til at lave de nødvendige optimeringer for at lykkes.
Oplever din virksomhed også manglende resultater med Facebook-annoncering? Så tag kontakt til os på 70 13 63 23 eller mail@onlinesynlighed.dk og hør mere om, hvordan vi kan hjælpe dig.
Vil du vide mere om, hvad der kan være årsagen til, at du ikke opnår de resultater du ønsker gennem Facebook-annoncering, og samtidig have tips til, hvad du kan gøre for at løse dem, skal du læse med herunder.
5 årsager til at du ikke opnår resultater med annoncering på Facebook
Der kan være flere faktorer der spiller ind, når du ønsker at skabe gode resultater gennem Facebook-annoncering. Herunder har vi samlet nogle af de faktorer, der kan være årsagen til, at din annoncering på Facebook ikke giver dig de resultater du ønsker.
Du har en forkert kampagnemålsætning
Det første du skal gøre, når du skal oprette en kampagne på Facebook, er at vælge kampagnemålsætning. Hver kampagnemålsætning har forskellige effektivitetsmål, det vil sige det du måler dine annoncers succes efter, og de resultater din kampagne skal levere. Her er det vigtigt at vælge det rigtige mål fra start.
Facebook opererer med 6 overordnede kampagnemålsætninger: Kendskab, trafik, interaktion, leads, promovering af app og salg:
- Kendskab: Når du ønsker at øge dit brandkendskab og rækkevidde
- Trafik: Når du ønsker at lokke brugerne til at klikke på din annonce eller besøge dit website
- Interaktion: Når du ønsker at få brugerne til at interagere med din virksomhed og opnå flere synes godt om, opslagsinteraktioner, begivenhedssvar og lignende.
- Leads: Når du ønsker at få brugerne til at indtaste deres oplysninger med henblik på at opnå flere leads
- Promovering af app: Når du ønsker at få brugerne til at installere din app eller foretage et køb i app’en
- Salg: Når du ønsker at få brugerne til at foretage en konvertering, fx læg i kurv, køb, send en mail eller opkald
Mange virksomheder er måske tilbøjelige til at vælge salg, fordi dette er deres endelige mål. Det er dog ikke altid, at det er det rette valg. I stedet er det en god idé at indtænke kunderejsen, og prøve at teste forskellige kampagnemålsætninger af for at se, hvad der fungerer bedst. Hvis ikke du har kørt med Facebook-kampagner før, vil det muligvis være en god idé at starte ud med kendskab, trafik eller leads.
Du måler ikke på dine Facebook-annoncer
Det er altid vigtigt at måle på markedsføringsindsatsen, uanset om det er SEO, Google Ads eller Facebook-annoncering. Sørg derfor for at have opsat konverteringssporing på dit website og have UTM-kode på dine Facebook-annoncer, så du kan se i Google Analytics, hvor mange der har klikket sig ind på din hjemmeside fra dine Facebook-annoncer, og hvilke handlinger Facebook-brugerne har foretaget på dit website.
På selve Facebook-kampagnen i din Business Manager kan du også se de resultater, som kampagnen har skabt, men det er en god idé at måle det i Google Analytics også, så du er sikker på, at du får målt på det hele, og kan se, hvor godt dine annoncer performer.
Din målgruppe er for smal/bred
En veldefineret målgruppe er afgørende for, hvor gode resultater du opnår med din Facebook-annonce. Hvis din målgruppe er for snæver, risikerer du, at din rækkevidde bliver lille, og frekvensen på dine annoncer høj. Omvendt kan du risikere at ramme nogen, som ikke er interesseret i dine produkter/ydelser og dermed opnå en dårlig klikrate, hvis din målgruppe er for bred.
Sørg derfor for at gøre din målgruppe specifik, men ikke alt for specifik ved at indtaste alder og geografi, samt hvilke interesser din målgruppe har. Her er det således afgørende, at du har gjort dig nogle tanker og overvejelser omkring, hvem din præcise målgruppe er, og hvilke interesser de har.
Kører du med retargeting-kampagner, er det særligt vigtigt at være opmærksom på størrelsen på din målgruppe, da en for smal målgruppe kan medføre, at du ikke opnår de resultater du ønsker. Facebook vil dog også gøre dig opmærksom på, at din målgruppe er for lille, hvis det er tilfældet.
Du bruger ikke det rigtige annonceformat
Når du laver din annonce, kan du vælge mellem et enkelt billede/video, karrusel med flere billeder/videoer eller samling/lynoplevelse med et coverbillede/covervideo og flere små billeder. Hvis din annonce ikke skaber de resultater du ønsker, kan det være annonceformatet/annoncetypen, der skal ændres.
For eksempel er det vigtigt at være opmærksom på, at samling/lynoplevelse kun vises på mobile enheder og ikke på computeren. Det er således en god idé at prøve sig frem og derigennem erfare, hvad der virker bedst overfor din målgruppe. Her kan det for eksempel være en god idé at splitteste med forskelligt indhold, herunder billeder/videoer, annoncetekst og call to action.
Din landingsside er ikke konverteringsoptimeret
Er dit mål at få flere konverteringer på dit website, er det vigtigt, at den landingsside du trækker trafik ind på fra din annonce, er konverteringsoptimeret. Det betyder, at din landingsside er optimeret, så det er nemt for dine besøgende at foretage en konvertering.
Vil du gerne have dine besøgende til at kontakte dig, skal du gøre det nemt for dem at kontakte dig ved at tilføje klikbare kontaktoplysninger og kontaktformularer, der er synlige for de besøgende. Vil du gerne have de besøgende til at tilmelde sig et kursus eller foretage et køb, er det også vigtigt, at det er tydeligt, hvad du vil have den besøgende til at gøre, og at det er nemt og gennemskueligt, hvordan den besøgende skal gøre det.
Husk også at sørge for at din landingsside er brugervenlig og optimeret i forhold til indhold og indlæsningshastighed. Tyndt indhold eller en langsom indlæsningshastighed kan nemlig også have betydning for, hvorvidt dine besøgende konverterer eller ej.
Hvis dine besøgende fortsat ikke foretager en konvertering eller køber dit produkt, kan du forsøge dig med andre typer annoncer som for eksempel lead ads.
Få sparring på din Facebook-annoncering
Oplever du, at du ikke får tilstrækkeligt ud af din annoncering på Facebook, men er du i tvivl om, hvad du skal gøre for at forbedre dem? Så kontakt os og få rådgivning og sparring på dine Facebook-annoncer. Vi er specialister i Facebook-annoncering, og kan derfor hjælpe dig med at optimere på dine eksisterende kampagner og opsætte nye, som hjælper dig med at opnå øget rækkevidde, mere trafik og flere konverteringer.
Ring til os på 70 13 63 23 eller send en mail til mail@onlinesynlighed.dk. Du kan også udfylde vores kontaktformular nedenfor og uddybe nærmere, hvilke udfordringer du har, så vil du høre fra os snarest muligt.
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
DK-31929407