Derfor kan Facebooks nye forsøg om at skjule likes gå begge veje

Styret af likes

I fredags, d. 27. september, oplyste Facebook, at de har sat et nyt forsøg i gang i Australien, som har til formål at skjule antallet af likes på brugernes opslag. Forsøget skal være med til at dæmpe det pres, som folk i dag kan føle på grund af de sociale medier.
Men hvad vil der ske, når Facebook skjuler de likes, som praktisk talt nærmest er hele årsagen til, at vi poster opslag på platformen? Det kommer vi med en kommentar til her.

Denne artikel indeholder:

1. Vores liv er styret af likes.
2. Brugere vil ikke længere kunne se likes.
3. En sundere kultur uden likes.
4. Kursændringer kan have negativ effekt.
5. Kan den negative påvirkning mon ændres?

Vores liv er styret af likes

I dag bruger mere end to milliarder mennesker i verden Facebook, men denne og flere andre sociale medier kritiseres nu, fordi at de kan være med til at påvirke deres brugeres mentale helbred på en negativ måde.
Vores ”væg” på Facebook er blevet et billede på den person, som vil ønsker at blive opfattet som. Derfor oplever flere og flere, herunder især unge, at det er pinligt, hvis de har et opslag under deres profil, som ikke har fået særlig mange likes, da dette signalerer, at man enten ikke har succes eller særlig mange venner.
Flere undersøgelser viser, at en stor del af brugerne læser deres opslag igennem flere gang for at kvalitetssikre dem, før de udgives, og på samme tid bliver mange i decideret godt humør, hvis de får mange likes. Derudover er nogle så spændte på om deres opslag får likes, at de konstant tjekker opdateringen i minutterne efter, at den er lagt op.
Likes er altså i virkeligheden med til at styre vores liv, og er på samme tid blevet en slags anerkendelse, da det viser at andre kan lide det, som brugeren har delt. Vi mennesker går i dag meget op i at være sociale, og derfor er det vigtigt for os at få den anerkendelse. Likes bidrager altså til at bekræfte folk, i at de er okay som mennesker.

Brugere vil ikke længere kunne se likes
Skjulte likes

Dette er også grunden til, at Facebook nu kommer med et nyt forsøg, som skal være med til at bekæmpe denne jagt efter likes.
Som Facebook selv oplyser, ønsker de ikke, at platformen skal føles som en konkurrence, og netop derfor vil Facebook-brugerne i Australien fra i fredags blive blokeret fra at se reaktioner, videovisninger samt antallet af likes på andres opslag. Dog vil de stadig kunne se, hvordan andre reagerer på deres egne opslag.
Facebook har ikke oplyst, hvor længe forsøget kører, men beskriver det som ”en test til at få mere erfaring i emnet”.
Indtil videre er der heller ikke planer om at udføre forsøget i andre lande end Australien, da det udelukkende er et forsøg, som skal vise om det kan skabe et bedre miljø eller oplevelse på platformen ved at fjerne antallet af likes.

En sundere kultur uden likes

Men hvad vil effekten være af, at Facebook vælger at skjule deres likeoptællings-funktion? Efter som at forsøget kun har kørt over kort tid, er det endnu for tidligt at konkludere noget, men personligt mener jeg, at dette forsøg kan gå lidt begge, veje når man overvejer, hvordan de sociale medier ville se ud uden synlige likes.
Enten kan effekten være udelukkende positiv, hvis Facebook formår at underminere like-jagten uden at påvirke deres platform på andre måder. Dette vil bidrage til en lidt mere autentisk dialog samt en sundere kultur, fordi at man netop ikke skal stå offentligt til regnskab for, hvor mange der har valgt at synes godt om ens opslag. Dette vil især bidrage positivt til de yngste generationer, som ikke længere vil føle sig presset til at poste et opslag, som vil få mange kommentarer og likes og dermed forbedre deres trivsel.

Kursændring kan have negativ effekt

Mange posts

Dog tror jeg også at forsøget kan gå den stik modsatte retning og ”skade” platformen mere end det gavner. Netop fordi at vi indtil nu har været vant til, at kunne se hvad der er populært, og hvad der ikke er, da hele idéen med Facebook efterhånden er blevet at like, dele og kommentere andres opslag.
Dog vil det ikke påvirke indholdets placering, da Facebooks algoritmer placerer det indhold, som er mest populært øverst i newsfeedet, og disse vil stadig kunne se hvor mange der læser, interagerer og liker indholdet, selv om at det er skjult for brugerne. På den måde vil populært indhold altså stadig rangere øverst på startsiden.
Og når det kommer til influencere, som man måske umiddelbart tænker vil blive ramt hårdest, vil deres store følgerskare også stadigvæk være med til, at vise hvor populære de er – til trods for de usynlige likes på deres opslag.
Det jeg mistænker for at blive det næsten største problem er nærmere, at der vil blive postet langt mere skidt indhold på Facebook, end der allerede gør i forvejen, da brugerne nu ikke længere behøver at stå til regnskab for, hvad de publicerer i form af likes. Og dette tænker jeg i værste fald kan skade platformen, da de mange potentielle opslag nærmest kan komme til at virke som spam.

Kan den negative påvirkning mon ændres?

Tvivl

Uanset om det blot bliver ved at være en test, som muligvis aldrig bliver ført ud i livet, så sætter dette forsøg tankerne i gang om, hvordan de sociale medier ville komme til at se ud uden antallet af likes er synligt for brugerne.
Måske kunne løsningen være, at lade den enkelte bruger bestemme om vedkommende ønsker at se offentlige likes, så løsningen ikke nødvendigvis behøvede at gælde alle, men kun dem som selv føler sig negativt påvirket af de sociale medier?
I hvert fald bliver det spændende at se, om Facebook er i stand til at ændre den negative påvirkning, som de hidtil har haft på deres brugere.

Vi vil rigtig gerne høre dig om hvad du synes om Facebooks nye tiltag? Er det en god idé?

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

Julie Elkær

Julie arbejder med virksomheders øget online synlighed og rækkevidde på sociale medier, som eksempelvis Facebook, Instagram og LinkedIn. Herudover beskæftiger hun sig med content marketing, PR og kommunikation.
0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *