3 værktøjer til at lave federe og anderledes opslag på Facebook

Værktøjer til at lave fede opslag på Facebook

Hvis man gerne vil have succes på Facebook, bliver man nødt til at give eller gøre noget anderledes. Det kan være det ekstragode tilbud, eller det kan være en video, der adskiller sig fra alle de andre på platformen, men det kan i og for sig være tusindvis af ting. Nogle kan du få hjælp til, og vi har fundet 3 værktøjer, som kan gøre det lidt lettere at lave noget, der er anderledes.

Vi mennesker er nemlig kodet til at identificere det, der er anderledes. Det som ikke passer ind i det forventede. Det ligger i vores primitive hjerne, som på mange måder ikke er gearet til det samfund, vi lever i. For tusindvis af år siden gav det nemlig god mening at lægge mærke til, om der var en panter i skoven, så det der falder uden for det forventede, lægger hjernen mærke til.

Med det i baghovedet kan du kaste dig ud i at give dine opslag på Facebook lidt ekstra krydderi, uanset om du går den organiske vej eller annonceringsruten, med disse 3 værktøjer.

Emojis galore

Brug emojis

Det er relativt let at tilføje emojis til dine opslag, når vi snakker den organiske slags. Det bliver strakt lidt mere bøvlet, hvis du gerne vil tilføje emojis til dine annoncer, i hvert fald hvis du arbejder i Facebook Business Manager – og det anbefaler vi klart, at du gør!

(Vi kan i øvrigt lære dig at bruge Facebook professionelt – se bare her)

Her er der masser af hjælp at hente, fordi der findes en række forskellige sider, der giver dig muligheden for at line emojis op og kopiere dem, så de er klar til at blive sat ind i dine annoncer. Det er smart, for emojis kan give dine annoncer lidt mere liv, og det er godt.

Som nævnt er der masser af denne slags sider derude, og mange kan også bruges på meget mere end Facebook, men vi vil henlede jeres opmærksomhed på Piliapp og Emojipedia. Piliapp er hurtigere at loade, mens Emojipedia viser større billeder, så du bedre kan vælge – det handler om smag og behag, hvad der passer bedst.

Tekstbehandling på Facebook

Tekstbehandling

Når du laver opslag og annoncer på Facebook, har man ikke helt samme muligheder som i Word, hvor du kan få flere skriftstørrelser, fonte, tekst med fed og kursiv og den slags. Alligevel er noget af dette muligt, men det kræver et værktøj som YayText eller lignende at gøre det.

Med YayText får du en række forskellige muligheder for at bearbejde teksten, som eksempelvis at skrive gennemstreget tekst, skrive med fed skrift eller skrive tekst på hovedet. Hvor mange bruger emojis (med god grund, det virker)

Ikke mange laver noget om i teksten, fordi det ikke lige umiddelbart er en mulighed, så her har du noget, hvor du rigtig kan skille dig ud!

Photopea er Photoshop light på nettet

Billedredigering på telefonen

Billeder virker på Facebook, og de skal jo også se ordentlige ud. Hvis du ikke lige er et sted, hvor du er klar til at betale for det rigtige Photoshop, som ellers er et fremragende program, kan du behandle dine billeder i Photopea. Photopea er gratis at bruge, og det er bygget op, så det ligner Photoshop.

Der er ikke helt de samme muligheder, men det er faktisk overraskende tæt på, og bruger man ikke Photoshop og billedbehandling til daglig, kan det være en god erstatning.

Som en lille bonus til mere simpel billedbehandling eller billedkreation, kan vi også pege i retning af Canva, som er meget intuitivt at bruge, men er noget mere begrænset. Dog er det stadig godt til mange mindre foretagender.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen