Konkurrence på Facebook: Vind en rumfærge

”Vind en rumfærge”
– Om de falske konkurrencer på Facebook

rumfaergeDu har sikkert set dem på Facebook – konkurrencerne, dine venner har delt i håbet om at vinde en kasse Red Bull, en flot stol fra et møbelhus i Nordsjælland eller måske et nyt køkken fra KVIK Køkkener.

Der er bare ét problem: De mange konkurrencer er falske og har til formål at få dig til at dele reklamemateriale med dine venner og selv klikke på det.

Det tjener bagmænd i Danmark såvel som udlandet mange penge på, mens du står tilbage med en lang næse og irriterede venner.

Facebook er lige nu særligt ramt af falske konkurrencer. Din sunde fornuft er din bedste ven, når du skal undgå at bringe dig selv i forlegenhed ved at dele en falsk konkurrence.

Vær kritisk med konkurrencer

se med kritiske oejneHav din kritiske sans med når du går på Facebook:

  • Hvis det er en stor virksomhed der ser ud til at udlodde præmien, så se om virksomheden er ”Verificeret” med et blåt badge på siden
  • Se om der er linket til betingelser for konkurrencen. Det er lovpligtigt. Manglende betingelser er som regel en god indikator på, at noget ikke er som det burde være.
  • Facebook tillader ikke at du påkræves at dele eller tagge venner eller dig  selv i et opslag for at deltage i konkurrencen. Det ved de rigtige virksomheder godt, og det kræver de derfor ikke.

Som udgangspunkt bør du være på vagt overfor samtlige konkurrencer, der kræver at du deler på Facebook. Det er meget få seriøse konkurrencer, der kræver det samme, da det er mod Facebooks retningslinjer.

Ser du en falsk konkurrence bør du i stedet anmelde den, så Facebook har mulighed for at slette siden.

Bagmændene opretter de mange konkurrencer for at skabe mange ”Likes” til siderne. Efter konkurrencen – hvor der naturligvis aldrig udtrækkes en vinder – bliver der lagt links op til andre konkurrencer eller i værste fald malware, der kan skade din computer.

Hvis din virksomhed bliver misbrugt

er din virksomhed blevet misbrugtSom mellemstor eller stor virksomhed kan du risikere at blive misbrugt i en af de falske konkurrencer. Det har blandt andre IKEA, KVIK, Bilka, Red Bull og andre virksomheder oplevet.

Sker det for dig er dit bedste bud at anmelde konkurrencen, melde ud på egen Facebook-side og hjemmeside at konkurrencen er falsk og derudover vente.

Er du så privilegeret at have kontakt til en medarbejder til Facebook bør du også benytte denne kontakt – dette gælder dog kun få danske virksomheder, der bruger mange penge på Facebook-annoncering.

Facebook er blevet kritiseret for ikke at stille værktøjer til rådighed virksomheder kan bruge, når de bliver misbrugt i falske konkurrencer – det sker mere og mere og de ramte virksomheder kan blive ramt af badwill fra folk, der tror, de har deltaget i en rigtig konkurrence.

En enkelt protestside mod de falske konkurrencer er også oprettet. Her bliver du lovet muligheden for at vinde en rumfærge.

 

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

John Nielsen

John Nielsen

Direktør i OnlineSynlighed.dk og teknisk funderet SEO specialist. Til dagligt rådgiver John virksomheder i hele landet vedrørende forretningsorienteret digital strategi og eksekvering af værdiskabende online synlighed. John er desuden etisk hacker og ekspert i online reputation management.
John Nielsen
0 Svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *