Konkurrence på Facebook: Vind en rumfærge

”Vind en rumfærge”
– Om de falske konkurrencer på Facebook

rumfaergeOpdateret 14.04.2021

Du har sikkert set dem på Facebook – konkurrencerne, dine venner har delt i håbet om at vinde en kasse Red Bull, en flot stol fra et møbelhus i Nordsjælland eller måske et nyt køkken fra KVIK Køkkener.

Der er bare ét problem: De mange konkurrencer er falske og har til formål at få dig til at dele reklamemateriale med dine venner og selv klikke på det.

Det tjener bagmænd i Danmark såvel som udlandet mange penge på, mens du står tilbage med en lang næse og irriterede venner.

Facebook er lige nu særligt ramt af falske konkurrencer. Din sunde fornuft er din bedste ven, når du skal undgå at bringe dig selv i forlegenhed ved at dele en falsk konkurrence.

Vær kritisk med konkurrencer

se med kritiske oejneMange falske Facebook konkurrencer følger ikke Facebooks officielle konkurrenceregler. Hav derfor din kritiske sans med, når du går på Facebook. I artiklen “Falske Facebooksider: et fortsat stigende problem” kan du læse mere om formålet med de falske sider, og hvad der sker, når du “liker” en side som ændrer navn.

Nedenfor kan du læse gode tips til, hvordan du spotter en falsk Facebookside eller konkurrence.

Tjek efter “blåt badge”

Hvis det er en stor virksomhed der ser ud til at udlodde præmien, så se om virksomheden er ”Verificeret” med et blåt badge på siden

Brugerbetingelser

Se om der er linket til betingelser for konkurrencen. Det er lovpligtigt. Manglende betingelser er som regel en god indikator på, at noget ikke er som det burde være.

Deling og tagging af venner

Facebook tillader ikke, at du påkræves at dele eller tagge venner eller dig selv i et opslag for at deltage i konkurrencen. Det ved de rigtige virksomheder godt, og det kræver de derfor ikke. Som udgangspunkt bør du være på vagt overfor samtlige konkurrencer, der kræver, at du deler på Facebook. Det er meget få seriøse konkurrencer, der kræver det samme, da det er mod Facebooks retningslinjer. Derfor kan du roligt regne med, at siden eller konkurrencen er falsk.

Synes godt om deres side

Det er heller ikke lovligt for virksomheder at bede dig om at ”like” deres side, for at du kan være med i konkurrencen. Endnu engang er det et brud på reglerne og et tegn på, at siden/konkurrencen er falsk.

Ikke sponsoreret eller støttet af Facebook

Støder du på en konkurrence, hvor der ikke bliver skrevet, at konkurrencen hverkern er støttet eller sponsoreret af Facebook, kan du godt løbe skrigende bort. Det er nemlig et af de meget vigtige ting, som skal overholdes, når vi snakker lovlige konkurrencer, og det ved de store virksomheder også godt.

Manglende kvalitetsbilleder

Hvis du ser en side, du er i tvivl om er ægte, kan du tage et kig på billederne på siden. Hvis det er dårlige billeder, eller der ikke er billeder af produktet, kan du som udgangspunkt forvente, at siden ikke er reel. Ægte sider for virksomheder har som regel gode billeder af deres produkte rpå hjemmesiden og deres Facebookside.

Link til anden side

Bliver du bedt om at gå til en ekstern side for at registrere dig eller på anden vis klikke videre til en side, der ikke har noget at gøre med virksomheden eller konkurrencen, er konkurrencen med garanti også falsk. Det er ikke nødvendigt at registrere sig for at deltage i en konkurrence, og det er tilmed ulovligt.

Store gevinster

Genrelt set handler det om din sunde fornuft, når det kommer til at gennmskue om en konkurrence er ægte eller ej. Mange falske konkurrencer udlover absurd store og værdifulde præmier, som eks. en iPhone, en MAC eller dyre møbler. De rigtige virksomheder har ikke et behov for at udlove disse store præmier, da de allerede er et etableret brand, og dermed også har en stor kundekreds med interesse og efterspørgsel på produkterne.

Et eksempel på en falsk sider der udlover store gevinster er bl.a. siden ”HaveEventyr”, hvor der udloves et eksklusivt familiehavesæt, og på siden ”Tiny Homes Danmark”, hvor der udloves et helt ”tiny home”. Derfor kan du mange gange godt tro på klichéen, at hvis noget lyder for godt til at være sandt, så er dét det nok også.

Tjek beskrivelsen

Mange falske konkurrencer og sider skriver ikke en “om” tekst på deres side. Dette alene indikerer ofte, at siden ikke er ægte. For hvorfor skulle svindlere bruge tid på at skrive noget, som de reelt set, ikke ved noget om? Rigtige virksomhedssider har gerne et afsnit om, hvem de er, og hvilken slags forretning de er. Denne tekst/beskrivelse indeholder også gerne et link til virksomhedens hjemmeside. Mange virksomheder vil jo gerne have, at du lige kigger fordi deres hjemmeside eller webshop.
Hvis ikke du kan finde virksomhedens hjemmeside link på siden, er siden du er på, højest sandsynligvis falsk.

Hvad du skal gøre ved en falsk side eller konkurrence

Ser du en falsk konkurrence bør du i stedet anmelde den, så Facebook har mulighed for at slette siden.

Bagmændene opretter de mange konkurrencer for at skabe mange ”Likes” til siderne. Efter konkurrencen – hvor der naturligvis aldrig udtrækkes en vinder – bliver der lagt links op til andre konkurrencer eller i værste fald malware, der kan skade din computer.

Hvis din virksomhed bliver misbrugt

er din virksomhed blevet misbrugtSom mellemstor eller stor virksomhed kan du risikere at blive misbrugt i en af de falske konkurrencer. Det har blandt andre IKEA, KVIK, Bilka, Red Bull og andre virksomheder oplevet.

Sker det for dig er dit bedste bud at anmelde konkurrencen, melde ud på egen Facebook-side og hjemmeside at konkurrencen er falsk og derudover vente.

Er du så privilegeret at have kontakt til en medarbejder til Facebook bør du også benytte denne kontakt – dette gælder dog kun få danske virksomheder, der bruger mange penge på Facebook-annoncering.

Facebook er blevet kritiseret for ikke at stille værktøjer til rådighed virksomheder kan bruge, når de bliver misbrugt i falske konkurrencer – det sker mere og mere og de ramte virksomheder kan blive ramt af badwill fra folk, der tror, de har deltaget i en rigtig konkurrence.

En enkelt protestside mod de falske konkurrencer er også oprettet. Her bliver du lovet muligheden for at vinde en rumfærge.

 

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen