Facebook vil være hos dig hele tiden med deres Portal-produkter

Facebook Portal

Godt nok er det kun i USA indtil videre, men Facebook har produceret nogle produkter, som virksomheden håber, man vil have tanke på hele tiden. Facebooks Portal og Portal+ er langt hen ad vejen et forsøg på at erstatte telefon-funktionen i din telefon og i stedet tilbyde videoopkald på stedet med (primært) dedikerede enheder.

Den officielle præsentation af produktet kan du se på den dedikerede side for Portal, som Facebook har lavet, og den er altså ikke ude i Danmark endnu. Det er et åbent spørgsmål, om eller hvornår vi får dem at se i Danmark, men det er alligevel interessante produkter.

De illustrerer nemlig 2 ting ganske godt.

Den første ting er, at Facebook godt ved, at de skal finde på noget for at holde kunder på deres platform. Det er selvfølgelig Facebook-kontakter, man ringer til, og derfor skal man være på Facebook eller Messenger, inden man kan ringe til folk.

Stor vægt på sikkerheden

Den anden ting er sikkerhed. Facebook har været i mediemøllen af flere omgang i det seneste års tid, og det har ikke altid været for det bedre. Der har været sat spørgsmålstegn ved Facebook og den måde de passer på folks data, og derfor fylder sikkerhed en del i informationen om disse Portal-produkter.

Det handler for Facebook blandt andet om reputation management, når de bruger så meget tid på at hamre pointen fast, nemlig at man ikke bliver overvåget af kameraet og mikrofonen i Portal-produkterne.

På produkterne findes knapper, som slår kamera og mikrofon fra, kommunikation er krypteret, Facebook lytter ikke til opkald eller andet, og der følger endda en lille hætte med, man kan sætte hen over kameraet.

Man har altså tænkt på, at man skal kunne sikre brugernes data, og det bliver også kommunikeret. På forsiden skal man ikke langt ned, før de vigtigste features bliver remset op, og her er punkt nummer 2, at Portal er ’Private by design’.

Bevægelsen mod håndfri

Talestyret device

I USA bliver der lagt mere og mere fokus på personlige assistenter og stemmesøgninger og -kommandoer. Det giver også udfordringer for SEO, fordi man skal tænke det lidt anderledes, men det er en anden historie. Facebook har set denne tendens, og derfor kan man bruge Portal håndfrit.

Ud over videoopkald og en række af de AR-lignende muligheder, som man i forvejen har i videoopkald på Messenger, er Amazons assistent, Alexa, også med i produkterne. Hende kan man spørge om forskellige ting, og med tiden vil der komme flere muligheder med Portal, som kan stemmestyres.

Noget af det smarte ved Portal er, at kameraet og mikrofonen er intelligent. Det kan følge dig rundt i stuen, så du altid er i fokus, uden du selv skal gøre noget. Så skal man ikke selv bakse med at få folk med i billedet, vendt telefonen og alt det.

Det taler alt samme ind i den tendens som går mod, at vi i hvert fald skal være i stand til at tale til vores ting, og så reagerer de. Vores sprog gør det dog til en udfordring herhjemme, og det var først i september, at Googles assistent begyndte at kunne snakke dansk med dig. Apples Siri har et stykke tid kunnet hjælpe på dansk, mens Alexa fra Amazon – som findes i Facebooks Portals – ikke kan meget dansk endnu.

Reklamerne kommer – på et tidspunkt

Facebook skriver på sin side om Portal, at der ikke er reklamer eller annoncer i Portal – lige nu. Det er svært at tolke det på andre måder, end at det vil komme på et tidspunkt, og så bliver det lidt spændende at se, hvordan det bliver implementeret.

Selvom Facebook sandsynligvis vil vægte annoncekronerne fra annoncørerne højt, skal produktet stadig være brugbart. Ellers vil der ikke være kunder og brugere til Portal.

Der er selvfølgelig potentiale for at levere videoer med reklamer til brugerne, men Facebook skal finde den rette balance. Hvis de pumper reklamer ud i tide og utide, som afbryder det, man ellers er i gang med, bliver produktet ikke populært.

Til gengæld kunne der godt være en mulighed for, at annoncerne på Portal får en del opmærksomhed, hvis man alligevel hører noget musik, mens kødsovsen simrer, og der så kommer en lækkert produceret video.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen