Kig godt efter, så kan du se valgkampen allerede – også online

Valgkamp online

Det er jo ikke officielt endnu, men der er en tidsramme for det kommende folketingsvalg i Danmark. Senest den 17. juni skal vi have valgt de 179 mennesker, der skal finde ud af, hvilken retning landet skal i, og det er jo ikke så langt ude i fremtiden.

Lars Løkke har ikke udskrevet valg endnu, og derfor ved vi ikke, hvornår vi helt konkret skal ind i stemmeboksene. Alligevel er rigtig mange af politikerne med ambitioner om Folketinget allerede i valgkampsgear.

Det er mange af partierne også, og det kommer blandt andet til syne på sociale medier og generelt online. Selvom valget ikke er udskrevet, er valgkampen i gang.

Aktiviteten bliver sat i vejret

Det måske letteste og mest tydelige sted at se den begyndende valgkamp er på de sociale medier. Du får nok allerede nu nogle annoncer fra politikere, som har bestemte budskaber, og ellers vil de dukke op oftere og oftere i din nyhedsstrøm på eksempelvis Facebook.

Der bliver sat turbo på den aktivitet, der har med værdier og mærkesager at gøre fra politikerne, så de kan få slået fast, hvad de står for. Det er trods alt det, de bliver valgt på. Som vælger kan man ikke huske, hvad samtlige kandidater har ment om samtlige sager (som man i øvrigt ikke kan huske).

Derfor ligger fokus på de kerneområder, man går ind for, og som man vil arbejde på i Folketinget. Det er også det, man som vælger kan forholde sig til. Hvis man går op i bedre trafikforhold, lægger man mere mærke til politikere, der har det fokus for eksempel.

Man kan også se det, når man ser nyheder i fjernsynet eller et af de mere moderne steder at få sine nyheder. Når politikerne har mulighed for det, får de gerne sneget deres talestrøm over på, at ”jeg mener X, og det er noget, vi/jeg har arbejdet meget for.” Den slags vil man se mere af på sociale medier.

Du slipper for politiske reklamer i tv

Valgkamp paa sociale medier

En af grundene til at politikere og politiske partier kaster sig ud i annoncering online er simpel nok. Ud over at annoncering online virker, så må de slet ikke annoncere i fjernsynet. Det kan du se mere om på Kulturministeriets hjemmeside.

Forbuddet gælder bare kun for tv, og derfor er der frit slag for politikere med viljen til at annoncere, så længe de gør det ad andre veje. De må gerne kaste sig ud i at annoncere på Instagram, Facebook og LinkedIn, hvis de har lyst til det.

De må også reklamere i radioen, hvis de har lyst til det.

Mange politikere har dog fanget fordelen ved at annoncere online. Nemlig at de kan målrette meget lokalt og specifikt på nogle punkter, og at de på den måde bedre kan styre, hvilket narrativ der findes om dem i de enkelte områder.

Kig på partiernes bannere på Facebook

For ikke at tilgodese nogen partier, kører jeg ”ingen nævnt, ingen glemt”-stilen og beder jer om at kigge på de forskellige partiers Facebook-sider og i særdeleshed deres coverbilleder. Faktisk er det snarere covervideoer, for det bruger de fleste.

Jeg kunne godt blive lidt teknisk og sige, at nogle partier måske skulle have lidt hjælp til den tekniske opsætning af videoerne, men det er bare en arbejdsskade. I stedet skal du lægge mærke til indholdet.

Der er lidt forskellige måder at gøre det på, men meget vil jeg vove at påstå kan tolkes som en begyndende valgkamp. Der er fokus på værdier i flere tilfælde, som vi meget vel kan komme til at høre meget mere om fra partierne, når der bliver trykket på den store valgknap.

Efter samme princip vil jeg heller ikke nævnte enkelte politikere, men der er flere, som ret direkte er ude med materiale og fremstød, som kun kan tolkes som valgkampsrelaterede. Det kan enten være i form af et ønske om støtte til valgkampen, eller det kan være det, man ellers vil kalde valgmøder.

Der er selvfølgelig ikke noget galt i dette – det er bare sjovt at lægge mærke til, at valgkampen er skudt i gang, potentielt flere måneder inden valget bliver udskrevet.

Mikkel Guldbjerg Jensen

Mikkel er uddannet journalist ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og er specialiseret inden for skabelsen af fængende og engagerende indhold. Hans baggrund gør ham til en værdifuld sparringspartner for vores kunder inden for strategi og kommunikation i bred forstand.
0 Svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *