De danske forbrugere e-handler som aldrig før

Internetshopping

FDIH har netop offentliggjort deres halvårlige e-handelsanalyse for første halvdel af 2019, som tegner til at blive endnu et rekordår for dansk e-handel. Forbruget på nettet har nemlig vist sig at være vokset med 7,6 milliarder i årets første seks måneder.

På vej mod ny omsætningsrekord

I alt har danskerne foretaget 105 millioner handler på nettet til en værdi af over 71 milliarder kroner i første halvdel af i år. Dette svarer til en stigning på knap 12 procent i forhold til første halvår af 2018, og giver god grund til optimisme i den danske e-handelsbranche.
Hele 26 procent handler på internettet flere gange om måneden, mens næsten 20 procent gør det mindst en gang om ugen. Af de adspurgte i FDIH’s analyse har hele 45 procent e-handlet inden for den seneste uge.
I disse handler har tøj, sko og accessories den næsthøjeste andel, da de udgør hvert syvende køb på nettet. Herudover fylder mad i form af dagligvarer og take away også meget. Topscoren findes i kategorien rejser, som udgør knap 30 procent af alle handler på internettet.

Digitale dagligvarebutikker er i fremgang

Kurv

Som nævnt udgør mad en stigende andel af de handler, som foretages over nettet. Både i form af fastfood og takeaway men også som dagligvarer, mad og drikke. Disse udgør henholdsvis 8 og 5 procent af de samlede køb over nettet, og dette er positivt for online dagligvarebutikker, som endelig ser ud til at få deres længe ventede gennembrud på internettet. Herunder ses især Nemlig.com, som ligger på tredjepladsen over danskernes foretrukne netbutikker.
Indtil nu har forbrugerne været noget forbeholdne ved at købe deres dagligvarer på nettet, men dette er ved at ændre sig. Grunden til denne ændring må især være, at online-dagligvarebutikkerne scorer højest, når det kommer til at få anmeldelser i analysen. Her er Nemlig.com faktisk også den netbutik, som flest brugere vil anbefale til andre.

Forbrugerne er blevet mere prisbevidste

Gennem de seneste år har de danske forbrugere fået øjnene op for de forskellige værktøjer, som kan bruges til at sammenligne priser på nettet. E-handel giver forbrugerne mulighed for at sammenligne priser og på den måde opnå den bedste pris, på det produkt de søger, og dette trækker flere til internettet, når de skal handle.
Pris og udvalg er markante argumenter for at handle online for forbrugerne, og i FDIH’s analyse svarer størstedelen, at de handler online, netop fordi at varerne er billigere på nettet ind i de fysiske butikker. Herunder er det også parametre som udvalg, tid og pris, som fortsat er de tre primære grunde til netkøb.
Under danskernes Top-20, når det kommer til foretrukne netbutikker, findes Zalando.dk på førstepladsen, JustEat på andenpladsen og Nemlig.com på tredjepladsen. Derudover er Hennes & Mauritz, Danske Spil, Ebay og Bilka.dk også at finde. Top-20 listen sidder samlet på mere end hver fjerde handel over nettet i første halvdel af 2019.

Mere end hvert fjerde køb foretages via telefonen

Mobilkoeb

Som FDIH selv beskriver det, er en af de primære årsager til at handle på nettet bekvemmelighed. I dag har størstedelen af alle danskere en smartphone, og de bruger den flittigt. Derfor er det også langt nemmere og hurtigere for brugerne at købe via telefonen frem for at finde computeren frem. Og dette viser sig i høj grad i analysen, da mobilkøb her fortsætter fremgangen. Mere end hvert fjerde køb fortages nemlig i dag over smartphonen, mens det begynder at vende for salg igennem computere. 61 procent foretog deres køb via computeren sidste år, mens kun 54 procent gør det i år.
Denne udvikling skyldes både, at det mobile netværk er blevet hurtigere, men også at de mobile enheder er blevet betydeligt kraftigere. Hvor brugerne tidligere var afhængige af at være i nærheden af en computer for at e-handle, kan de i dag handle med deres mobiler, og netop dette har skabt den ændrede adfærd hos forbrugerne.

Læs hele FDIH’s halvårsanalyse her og bliv klogere på hvor danskerne i år handler mest på nettet ifølge Top-20 listen, hvorfor abonnementskøb udgør 20 procent af den samlede handel og meget mere.

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

Julie Elkær

Julie arbejder med virksomheders øget online synlighed og rækkevidde på sociale medier, som eksempelvis Facebook, Instagram og LinkedIn. Herudover beskæftiger hun sig med content marketing, PR og kommunikation.
0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *