AdWords Upgraded URLs: Spar tid med nye AdWords-URL’er
Om kort øjeblik gennemfører Google en såkaldt ”forced migration” i deres AdWords-editor.
Det er en ændring, du som annoncør bliver tvunget til at implementere. Men denne gang er det en af de rigtigt gode. Google går nu nemlig ind og opgraderer systemet omkring URL’er i dine AdWords-annoncer.
Det betyder blandt andet et stop med det problem, at du lige nu skal sende dine annoncer igennem et tjek, når du ændrer dine kampagne-parametre, samtidigt med at du mister statistikken for den enkelte annonce – hvis du da ikke laver en ny annonce og herved får et uoverskueligt interface.
https://support.google.com/adwords/answer/2375447
Forbedrede destinations-URL’er
Grundlæggende set får du fremover to felter, når du laver destinations-URL’er i AdWords.
Destinations-URL’en er den URL, den besøgende bliver sendt til efter at have klikket på din annonce. Det er således ikke visnings-URL’en, der fortsat blot vil være et enkelt felt.
De to felter bliver for henholdsvis selve landingssiden i et felt og alle kampagneparametre i et andet felt. Med kampagneparametre har du mulighed for i Google Analytics at skelne dine forskellige kampagner fra hinanden, så du kan se om AdWords eller Facebook leverer det største afkast – og præcis hvilken annonce og hvilke enheder, den største omsætning bliver genereret på.
Skifter du fremadrettet dine kampagneparametre fortsætter din annonce – skifter du dine parametre i dag bliver annoncen gennemgået påny af de AdWords-kyndige i Googles hovedkvarter, selvom indholdet og destinationsadressen ikke har ændret sig. Det betyder også, at dine annoncer midlertidigt bliver stoppet, mens du venter på at en Google-medarbejder har mulighed for at gennemgå dine annoncer.
Med de opgraderede URL’er sparer derved både du og Google tid.
For at dine URL’er i det opgraderede system bliver godkendt er det fortsat en forudsætning, at destinations-URL’en matcher visnings-URL’en på domæneniveau (ikke subdomæneniveau).
Du har således ikke mulighed for at bruge et tracking-script som final-URL (3rdpartytracker.com/dinside duer ikke, hvis din AdWords-annonce lokker med dinside.dk som visnings-URL).
Flere sporingsmuligheder
Med nye ValueTrack-parametre har du yderligere mulighed for at spore mere information i din kampagne-URL’er, end du har tidligere har haft mulighed for.
Af nye muligheder bør blandt andet nævnes:
- Muligheden for at spore hvor i landet den besøgende kommer fra
- Hvilken enhed den besøgende bruger (fx Apple+iphone)
- Hvilket søgeord den besøgende har brugt for at se din annonce
- Annoncegruppe-ID og kampagne-ID
Hvis du har AdWords for din webshop er der yderligere en række parametre, du med ValueTrack kan sætte på dine annoncer.
Du kan se en komplet liste over dine muligheder på support.google.com her.
Sparer dig tid i dit daglige arbejde
Dit daglige arbejde med Google AdWords bør blive nemmere fremadrettet med den nye opdatering – en opdatering, der er kærkommen, da især den nye gennemgang af dine annoncer i forbindelse med ændrede kampagne-URL’er har været en torn i øjet på mange AdWords-marketers i mange år.
Bruger du ikke kampagne-URL’er i forvejen er de nye og avancerede URL’er en god anledning til at komme i gang.
Des flere tal du har på dine AdWords-annoncer, des bedre vilkår har du generelt for at forbedre dit afkast af dit forbrug. Med kampagne-URL’er får du i Google Analytics mulighed for direkte at sammenligne fx AdWords og Facebook på tværs af forskellige kampagner og enheder. Når du kan se hvor det største afkast ligger har du mulighed for at deaktivere kampagner, der ikke performer for at lægge budget i de, der gør.
Processen med at dele URL’en ind i et felt og kampagne-URL’er ind i et andet felt praktiseres allerede af Facebook. Er du ferm med Facebooks Power Editor og oprettelse af annoncer her vil ændringen i Google AdWords-editoren således ikke tage dig lang tid at vænne dig til, da fremgangsmetoden grundlæggende nu er den samme.
Google lover også, de nødvendige crawls af din side og derved belastning på serveren bliver mindre med de nye URL’er.
Tvunget ind i juli 2015
Google ruller lige nu opdateringen med de forbedrede URL’er ud, så du som annoncør har mulighed for at slå ændringerne til i løbet af et par dage.
Ønsker du at fortsætte med dine nuværende indstillinger kan du gøre dette indtil juli 2015, hvor ændringen bliver gennemført på tværs af alle AdWords-konti, nye som gamle.
Du har således allerede nu mulighed for manuelt at migrere dine gamle destinations-URL’er over i de nye Final-URL’er.
Er du i tvivl om det praktiske i forbindelse med overgangen har Google skrevet en guide her.
Du har også mulighed for at kontakte OnlineSynlighed.dk. Vi yder Google AdWords rådgivning til en række små og mellemstore virksomheder og har også mulighed for at hjælpe dig med migreringen over til de nye Final URLs og AdWords i øvrigt.
Mange penge at hente i optimering af AdWords-konti
I OnlineSynlighed.dk er vi glade for de nye ændringer – men vi vil samtidigt gøre opmærksom på, at forbedret kampagnetracking ikke bør være den øverste prioritet, hvis du ikke i forvejen har 100 % styr på din AdWords-konto.
I de fleste danske AdWords-konti er der mange penge at hente ved fx at:
- Opsætte negative søgeord
- Lade de bedste annoncer få deres egne annoncegrupper
- Tilføje flere søgeord – og fjerne de, der ikke performer
- Opsætte forskellige bud på mobiltelefoner og tablets på den ene side samt almindelige computere på den anden side
- Redigere dine bud afhængigt af hvornår på dagen, dine kunder køber ind
For blot at nævne et par områder.
Vi har tidligere skrevet om 3 metoder til, hvordan du kan sænke din CPA (Cost Per Acquisition) i AdWords uden samtidigt at miste volumen.
Tracking er vigtigt – især, når de ovenstående ting er bragt i orden. Her bliver avanceret sporing en forudsætning for fortsat at kunne optimere dine AdWords-konti.
Google som søgemaskine udvikler sig og det gør dine kunder også. Derfor har du et kontinuerligt behov for optimering af din AdWords-konto. Du har måske tallet for CPA i din virksomhed lige nu på tværs af dine kampagner – men det tal kan sænkes ved en professionel gennemgang af dine AdWords-kampagner.
Ring til OnlineSynlighed.dk på 70 13 63 23 eller skriv til os på mail@onlinesynlighed.dk.
Så kan vi sammen tage en uforpligtende snak om muligheden for optimering af din AdWords-konto og hvilken forskel det vil gøre for din virksomhed.
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
DK-31929407