Mød Meta Referrer Tag: Nødvendigt at implementere ved HTTPS-skifte

Meta Referrer Tag ved SSL-HTTPS-skifteGoogle meldte for et par måneder siden ud, at du ved at skifte til HTTPS (at kryptere din trafik med SSL) kunne få et lille boost i rankings.

Siden da er flere og flere virksomheder rykket til SSL – og en nylig undersøgelse fra amerikanske Moz viser, at ca. 20 % af alle søgeresultater på side 1 i de amerikanske SERPs (Search Engine Results Page) nu er krypteret med SSL.

Alt er dog ikke fryd og gammen. Du risikerer nemlig at miste en god del af din trafik, når du skifter til HTTPS – samtidigt med, at du ikke længere kan se hvilke andre hjemmesider, der med links sender besøgende i din retning.

Det sidste kan du dog gøre noget ved – du kan, lidt populært sagt, blive en del af løsningen fremfor en del af problemet.

Meta referrer – Viser dig hvor din trafik kommer fra

I det øjeblik du skifter til HTTPS er også indgående trafik krypteret. Ud fra kypteret trafik får du ikke referrer-data og du kan derfor ikke se hvilke hjemmesider i Google Analytics, der sender trafik til dig – som ellers er standard med den almindelige http-protokol.

Men det kan du ændre på med meta referrer-tagget – i hvert fald for den trafik, du sender ud af din side. Du kan desværre ikke få referrer-data tilbage til din indgående trafik, med mindre den anden part også har indsat et referrer-tag.

Netop det tag blev indført af de gængse søgemaskiner – Google, Bing og Yahoo inklusive – for et par år tilbage for netop at komme SSL-problemstillingen i møde.

Med meta referrer-tagget forbliver din trafik krypteret og du opnår derved alle fordele ved SSL – men du sender stadig referrer-data, når en besøgende klikker på et link på din side og besøger en anden side.

Sådan implementerer du

Den fulde guide til at implementere (den, din programmør eller du selv, hvis du kan udvikle, skal bruge) finder du her.

Herunder følger en lidt mere simpel version:

Det meta referrer-tag kommer i fem forskellige versioner. Du placerer tagget i din <head>-sektion af din hjemmeside – det vil sige direkte i headeren.

De 5 stadier er:

None – sender aldrig data:

<meta name=”referrer” content=”none”>

None when downgrade – sender data til andre HTTPS-sider, men ikke usikre http-sider:

<meta name=”referrer” content=”none-when-downgrade”>

Origin only – sender data, men kun dit hoveddomæne, det vil sige onlinesynlighed.dk selvom trafikken kommer fra onlinesynlighed.dk/artikel:

<meta name=”referrer” content=”origin”>

Origin when cross-origin – sender fuld data til dine egne subdomæner, men origin-only data til eksterne sider

<meta name=”referrer” content=”origin-when-cross-origin”>

Unsafe URL – sender altid hele URL’en med undtagelse af brugernavne og passwords, der fjernes:

<meta name=”referrer” content=”unsafe-url”>

Vi anbefaler at indsætte et origin-only tag. På den måde kan andre se dit domæne, men ikke den præcise URL, således eventuel sensitiv information beholdes.

Ved at indsætte referrer-tagget er du en del af løsningen på HTTPS-problemet – for så kan andre sider stadig se, at deres trafik kommer fra dig. Du gør derved opmærksom på dig selv og åbner døren for yderligere dialog. Så mangler vi blot, at ’resten af internettet’ indfører det samme tag, så også du kan se hvor din trafik kommer fra.

Mange ulemper ved at indføre SSL – Få fordele

Som nævnt tidligere i denne artikel er ikke alt omkring SSL fryd og gammen.

For at indføre SSL på et eksisterende domæne skal du teknisk set redirecte alle dine gamle http-url’er med et 301-redirect.

Det er almindeligt anerkendt i SEO-kredse, at du mister lidt af link-værdien, når du laver et 301-redirect. De fleste taler om 10-15 %.

Således risikerer du at tabe 10-15 % af din trafik ved at gennemføre et redirect til SSL, hvilket vil mere end opveje den fordel, der ellers var at hente i forhold til SEO ved at skifte.

Således kan ændringen til SSL nemt ende med at blive et netto tab i antallet af organiske besøgende på din side – især på kort sigt.

Herudover er det teknisk kompliceret at indsætte SSL og du risikerer at køre med en mindre funktionel side i et par dage, mens de praktiske omstændigheder ordnes.

Har du allerede redirects på din side i din .htacces-fil på roden af din server vil disse nu blive ført igennem ikke et, men to redirects – det er ikke alle søgemaskiner, der tillader ubegrænsede redirects af brugeren. Især hvis det for søgemaskinen ligner et loop (en løkke) kan der opstå problemer i kølvandet på dit skifte til SSL.

Vi mangler også fortsat at se cases, hvor et skifte til SEO har medført en beviselig forbedring af de organiske placeringer (der er til gengæld mange cases, hvor et skifte har medført ca. 10 % færre besøgende på kort sigt).

HTTPS sænker også indlæsningshastigheden på din side, da trafikken skal krypteres og låses op igen. Brugeren får derved en marginalt dårligere brugeroplevelse med en langsommere hjemmeside. En hurtig hjemmeside er, ironisk nok, ellers et vigtigt punkt inden for søgemaskineoptimering og optimering af brugerens oplevelse på siden.

SSL kan også skabe problemer med browser-caching, selvom det dog for de fleste browsere i dag er begrænset.

HTTPS belaster også din server, der skal arbejde meget mere for at håndtere den samme trafik. Har du en stor side med mange tusinde daglige besøgende kan et skifte til SSL således også være et skifte til en højere serverregning hver eneste måned – foruden regningen til den årlige fornyelser af dit SSL-certifikat, der koster fra 100 kroner til omkring 10.000 kroner årligt.

Hvis du har elementer fra andre sider på din hjemmeside – fx iframe – vil du ikke få en grøn hængelås i din browser, men i stedet en gul, da iframe-elementet kommer fra en anden side og derfor ikke krypteres. Pludseligt har du på din side en gul hængelys, der – stik imod hensigten – mindsker brugerens tillid til din side og tærer på troværdigheden.

Derfor skal du overveje to gange inden du tager skiftet til SSL. Der kan være en fordel at hente i forhold til SEO. Det kan også være med til at øge den almindelige brugers tillid til din virksomhed. Men du risikerer også netto at miste besøgende samtidigt med at det er besværligt, især hvis du ikke selv er udvikler eller har en udvikler ved din side.

Om SSL er en god idé for din virksomhed vil altid afhænge af en konkret vurdering, hvor fordele og ulemper vejes op imod hinanden.

Vi tilbyder at bistå dig med rådgivning omkring et eventuelt skifte til krypteret trafik med SSL og den praktiske udførsel af samme. Ring 70 13 63 23 eller skriv til mail@onlinesynlighed.dk, hvis du overvejer at skifte http-protokollen ud med den sikre HTTPS i stedet.

Få søgeordsdata gennem Google AdWords

Hvad der sker med din referrer-data i kølvandet på et HTTPS-skifte minder om Googles ”not provided”-tag.

Da Google for år tilbage ændrede alle søgninger til at være sikrede mistede alle websiteejere lige pludseligt information om de søgeord, brugeren havde indtastet for at komme ind på siden.

Den data blev erstattet af ”not provided”-tagget – noget, mange SEO’ere var kede af, da søgeordsdataen var god og brugbar data i forhold til at skabe mere indhold, der gav værdi for brugeren.

Denne problemstilling er der dog en tilnærmelsesvis løsning på.

Selvom søgninger er krypteret får du nemlig det præcise søgeord med, hvis du køber annoncer i form af Google AdWords. Med dine AdWords-annoncer kan du således købe ikke alene eksponering og konverteringer på din side, men også viden om hvilke søgeord, der fungerer godt.

Hvis du i dit SEO-arbejde opdager et søgeord, du overvejer at arbejde med, kan du derfor med fordel ”teste” søgeordet med en AdWords-annonce først. Hvis du efter at have brugt et par hundrede eller et par tusinde kroner på AdWords-annoncen har et positivt resultat med konverteringer kan du fortsætte dit SEO-arbejde og sikre kontinuerlig gavn af dette søgeord – men hvis din AdWords-test viser, at brugerne ikke konverterer på det søgeord og i stedet vender tilbage med søgemaskinen kan du spare dig besværet og i stedet fokusere din SEO-indsats på et andet søgeord.

Ofte kræver det ikke mere end et par hundrede kroner i hvert fald at finde ud af et søgeord ikke virker for din virksomhed. Det er et par meget fornuftigt brugte hundrede kroner, hvis de sparer dig 10 timers arbejde med indhold og linkbuilding lige netop på det søgeord.

Vi hjælper i OnlineSynlighed også med Google AdWords-rådgivning – du er derfor velkommen til at ringe 70 13 63 23 eller skrive til mail@onlinesynlighed.dk for en gratis og uforpligtende snak om, hvordan vi eventuelt kan hjælpe din virksomhed.

Vi glæder os til at tale med dig!

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen