4 SEO-taktikker, du IKKE må bruge i 2016

her er svare paa det du ikke maa goereFør april 2012 lavede vi SEO på én måde. Efter april 2012 skete det efter helt andre spilleregler.

Hvad skete der?

Den første version af Googles Penguin-opdatering blev kørt igennem søgeresultaterne. De sider, der med overdreven brug af ankertekster havde optimeret mod søgeord, der havde bygget mange links af lav kvalitet og som i øvrigt havde overdrevet deres SEO-arbejde gik fra himmel til helvede – fra #1 til en de-indeksering.

Og det er ikke eneste gang, Google med ét slag har ændret spillereglerne for legepladsen.

Vi har her fundet frem til 4 SEO-taktikker, der virkede for år tilbage – men som, hvis du bruger dem i dag, med større sandsynlighed bringer dig ned end op i SERPs.

Høj søgeordsdensitet

Søgeordsdensiteten – andelen af dit primære søgeord i dine tekster – var tidligere et af de vigtigste parametre i søgemaskineoptimering. Det er i dag en af de nemmeste ting for Google at slå ned på.

Hvis din søgeordsdensitet er højere end et par procent, har du sat en rød klud op i hovedet på den vrede Google-tyr.

Masser af links

Linkbuilding er lige så vigtigt, som det altid har været. Måske endnu vigtigere. Men det er blevet sværere.

Hvis du opretter mange irrelevante links, mister Google tilliden til din side. At genvinde den tillid tager en disavow-fil uploadet til Search Console og lang tid. Du bruger din tid bedre ved at bygge få, men gode og relevante links i stedet.

Overdreven gæsteblogging

er svaret gaestebloggingHvis buzz-wordet i 2015 var content marketing, var det i 2014 gæsteblogging. Du har brug for autoritære links, og du vil gerne i kontakt med et større publikum. Gæsteblogging løser den udfordring. Det blev derfor af mange eksperter udråbt til den hellige SEO-gral.

 

Men så begyndte alle at gøre det. Du kunne købe software, der sendte gæsteblog-forespørgsler ud til mange tusinde blogs på én gang. Det er med SEO-teknikker som med aktier – når frisøren først gør det, så er det tid til et crash.

Google var selvfølgeligt nødt til at reagere. De skrev, at gæsteblogging bør ske med nofollow-tagget, da det ikke er redaktionelt placeret; det er jo dig som gæsteblogger, der indsætter linket.

En overdreven mængde af links fra ”bios” nederst i et gæsteindlæg, er i dag ikke et positivt tiltag i din søgemaskineoptimering.

En naturlig linkprofil er varieret. Det bør din også være. Vi kan i OnlineSynlighed.dk hjælpe dig med en linkanalyse for at se, om du bør begrænse tilgangen af en type links og øge en anden type for at skabe en mere naturlig profil.

Adspredelse på mange domæner

EMD’er – Exact Match Domains, domæner indeholdende dit søgeord som eksempelvis søgemaskineoptimering.dk – har tidligere været en genvej til højere rankings.

I oktober 2012 sluttede det dog. Google skrev på deres officielle blog, at de havde ændret algoritmerne for ikke at give EMD’erne en fordel i søgeresultaterne.

Før var mange domæner med eksakte søgeord som domænenavn en smart måde at komme til tops på. Men som algoritmerne siden da har udviklet sig, har store og autoritære sider nemmere ved at ranke på flere ting. Din tid er bedre brugt på at lave ét stort domæne end 10 små.

 

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen