Derfor er Google-optimering også vigtigt for din virksomhed

Derfor er Google-optimering også vigtigt for din virksomhedLever din virksomhed op til sit fulde potentiale på nettet? Det er langt fra alle, der kan svare ja til det spørgsmål. Men optimeringstoget har heldigvis ikke forladt perronen endnu – din virksomhed kan stadigvæk nå at skabe en stærk profil på nettet. Med Google-optimering kan du og din virksomhed få mere opmærksomhed fra de hundredetusindvis af danskere, der googler hver eneste dag.

I denne artikel får du svar på, hvad Google-optimering er for en størrelse. Du får også svar på, hvorfor du skal i gang nu, hvis din virksomheds hjemmeside ikke er blevet Google-optimeret endnu.

Guldet venter på den anden side

Alle virksomheder, der sælger, bytter og køber varer på nettet, har en interesse i at blive stærkere repræsenteret i søgemaskinernes resultater. Det hænger sammen med, at flere og flere danskere bruger søgemaskinerne aktivt, når de skal finde det bedste tilbud på en given vare.

Lad os bruge den 29-årige fiktive skolelærer Heidi som et eksempel. Heidi vil gerne til Tunesien på ferie, men hun har et begrænset budget, og derfor vil hun gerne købe sin rejse dér, hvor hun får mest for sine penge. Hun har hørt fra en af sine veninder, at hun kan finde billige flybilletter og rejse, hvis hun bruger søgestrengen ”billig rejse til Tunesien”.  Og ganske rigtigt. Hun gennemfører søgningen og finder en række virksomheder, som alle bejler til hendes rejselyst. Heidi vælger at klikke sig ind på det link, der fører til Umuts Tunesiensrejser, fordi det ligger øverst i søgeresultaterne – og det har flere undersøgelser vist, at langt de fleste andre netbrugere også ville gøre.

Men det er langt fra tilfældigt, at Umuts Tunesiensrejser dukker op foran alle de andre rejsebureauer, når Heidi søger. Umuts Tunesiensrejser har nemlig Google-optimeret deres hjemmeside, så Google favoriserer lige netop deres hjemmeside, fremfor alle de andre sider i feltet.

Google-optimering for begyndere

Hvad betyder det egentlig, når dine kolleger, konkurrenter og andre snakker om at Google-optimere en hjemmeside? Den korte forklaring er, at man går ind og justerer på nogle forskellige knapper, som gør hjemmesiden mere attraktiv i Googles øjne. Generelt taler man om to forskellige discipliner indenfor Google-optimering: Indholdsdelen og den tekniske optimering.

At optimere indholdet på en hjemmeside handler om at skrive gode tekster og lignende kvalitetsindhold, der giver hjemmesiden en form for brugbarhed i forbrugernes øjne. Jo bedre og mere relevant indholdet er for den enkelte forbruger, desto bedre ligger en hjemmeside typisk placeret. Den tekniske optimering handler derimod om at forbedre den bagvedliggende webarkitektur, så både forside og alle undersider indeholder de informationer, Google indsamler og prioriterer informationer efter.

Hvis du både får styr på indhold og den tekniske del, kan du godt forberede dig på at stryge mod toppen i søgemaskinerne. Det næste skridt er at skaffe indgående links til din hjemmeside. Disse links fungerer i praksis som stemmer, der fortæller Google noget om, hvorvidt brugerne synes, dit indhold er relevant eller ej.

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

John Nielsen

Direktør i OnlineSynlighed.dk og teknisk funderet SEO specialist. Til dagligt rådgiver John virksomheder i hele landet vedrørende forretningsorienteret digital strategi og eksekvering af værdiskabende online synlighed. John er desuden etisk hacker og ekspert i online reputation management.