11 tips til bedre tekst – Hold på dine brugere

11 tips til at holde på dine brugere med bedre tekst

11 tips til bedre tekst – Hold på dine brugereDer er stor sandsynlighed for, at det meste af indholdet på din side består af tekst.

Du har lidt billeder, måske endda video og lyd – men det er især det skrevne ord, der skal overbevise potentielle kunder om, hvordan dine produkter og tjenester kan løse deres problemer.

Med få tweaks har du mulighed for at gøre den tekst både bedre og lettere at læse.

Det holder din bruger længere tid på din side – og des længere tid brugeren har på siden, des større er din chance også for at hive en konvertering ud af brugeren. Samtidigt med dette er lang tid brugt på siden et vigtigt parameter i forhold til SEO. Med lang tid brugt per side sender du et stærkt signal til Google om, at din side er værd at sende besøgende til.

Uden videre introduktion har vi hos OnlineSynlighed.dk samlet 11 gode tips til, hvordan du holder på dine brugere med endnu bedre tekst:

3-4 linjer – så mellemrum

I en almindelig bog du låner på biblioteket er der få linjebrud mellem dine afsnit.

Den går, fordi det er en fysisk bog.

Men på internettet læser og skriver vi anderledes.

Som hovedregel bør dine afsnit ikke fylde mere end 3-4 linjer før end der kommer et linjebrud. Hyppige linjebrud gør teksten nemmere at læse og mere overskuelig. Det er en tekstmæssig dødssynd at køre 15 linjer i træk – kun få af dine læsere klarer mere end de første par stykker.

Undgå ’meget’ og ’særdeles’

”Meget”, ”mange”, særdeles”, ”væsentligt” og ”i høj grad” er ord, der ikke tilføjer andet end fyld til dine tekster.

Brug dem med omtanke – og undlad hvis du kan.

Brug underoverskrifter hyppigt

Med underoverskrifter har du mulighed for at dele dine tekster op i flere forskellige dele. Det gør teksten nemmere at overskue for brugeren. Flere brugere går i gang med at læse og de kommer længere ned i teksten.

Derudover er korrekt brug af H2’ere som HTML-tag et vigtigt SEO-redskab. Din titel (H1) fortæller præcist hvad din side handler om og med dine H2’ere og endda H3’ere har du mulighed for at udvide dette budskab.

Læser du blogindlæg på OnlineSynlighed.dk vil du se, vi bruger H2’ere 2-4 gange i en tekst på bare 500 ord. Det er ikke kun for sjov; det øger tiden en gennemsnitlig læser bruger på at læse vores tekster og hjælper vores organiske placeringer i Google.

Marker særligt indhold med bokse

Amerikanske Waitbutwhy.com er dygtige til at lave særlige bokse, når der kommer et særligt faktuelt afsnit. De, der kan lide at læse de lidt tungere tekster kan gøre det – og de, der gerne let vil skimme teksten igennem får lov til dette.

Særlige bokse med anden baggrunds- og skriftfarve er med til at gøre dine tekster nemmere at læse til glæde for dine brugere.

[blå boks billede]

Brug kursiv, fed og understregning med omtanke

Du har nemt ved at kursivere, intensivere og understrege din tekst.

Bruger du de redskaber til at understrege dine pointer hjælper du brugeren.

Men bruger du redskaberne i øst og vest som du ønsker hjælper de ingen.

Som udgangspunkt er dine formateringsmuligheder en hjælp og et godt redskab. Men brug dem med omtanke, da de ellers mister effekten og blot bliver irriterende for brugeren.

Brug flere billeder!

Billeder gør det nemmere for os at læse en tekst – vi mennesker er visuelt anlagte.

Et godt billede øverst i dine artikler og billeder i løbet af teksten er derfor med til dramatisk at øge tiden, dine læsere bruger hos dig!

Dine billeer behøver ikke understrege dine pointer eller være købt for flere tusinde kroner stykket. Billedernes funktion er også blot at tilbyde et behageligt afbræk i læsningen, så motivet kan ende med at være mindre vigtigt end billedet i sig selv.

Du kan købe billige stockbilleder hos bl.a. Photodune.net og Bigstock.com – og du har sandsynligvis et godt kamera lige ved hånden i form af din smartphone du kan bruge, hvis ikke lige du på de ovennævnte billeddatabaser finder noget, du kan bruge.

Husk at du ikke må downloade billeder og bruge dem på din egen side uden tilladelse fra ophavsretshaveren. Tilladelsen bør være skriftlig og skal indhentes før brug. Uretmæssig brug af billeder kan føre til et godtgørelseskrav på mange tusinde kroner fra ophavsretshaver, hvis det opdages!

Interne links ved lange artikler hjælper brugervenligheden

Har du en (meget) lang artikel kan interne links, HTML-ankre, også hjælpe brugeren.

Interne links ses ofte i form af en ”indholdsfortegnelse” øverst. Trykker du på et af linksne ryger du længere ned i teksten.

Det ses undertiden at disse interne links kommer ud i søgeresultaterne som sitelinks.

At opsætte interne ankre er nemt med grundlæggende HTML – og vil du gerne undgå al kode kan flere WordPress-plugins også klare jobbet for dig.

Sæt skriftstørrelsen op – 16 er minimum

Alt for mange hjemmesider bruger 12 som skriftstørrelse (font size). Måske fordi det har været standard i gamle systemer, måske fordi det er standard i Word.

Uanset hvad er det en synd.

12 er for lille til at blive læst af en stor del af din målgruppe. Især på mobiltelefoner kan den være ærgerlig.

Tests viser, at du får de bedste resultater med en skriftstørrelse på mellem 15 og 18. Vi anbefaler 16 som udgangspunkt.

Måske ser det stort ud lige når du ændrer størrelsen, men dine brugere bliver mere tilbøjelige til at læse dine tekster og konvertere, når de ikke skal knibe øjnene sammen.

Sæt linjeafstand op

Som skriftstørrelsen af linjeafstanden ofte smal.

Sæt den op til halvanden gange standard og se i din statistik hvilket resultat, det har.

Hvis du er teknisk får du lige et ekstra tip:

Du bør bruge muligheden for at sætte skriftstørrelsen op til ”1.5em” i din CSS nærmere end en specifik pixelstørrelse. Med ”em” som parameter bliver skriftstørrelsen halvanden gange normal uanset hvor stor skærm, læseren har – således får mobile brugere ikke pludseligt en alt for stå linjeafstand blot fordi de har en lille skærm.

Pas på baggrundsfarven

Med sort baggrunds og grå baggrundsfarve gør du det svært for dine brugere at læse teksten.

Brug i stedet kontrastfarver – og overvej en helt hvid baggrund, som i dag er det nærmeste på en standard, vi har.

Marker links mere tydeligt

Ved at markere dine links mere tydeligt – fx med både understregning, fed og anden farve får du flere kliks.

Flere kliks øger tiden brugt per siden og dine brugeres navigation – og i sidste ende antallet af konverteringer og besøgende fra Google.

Alle ovenstående tips er konkrete – nu er det din tur til at implementere!

John Nielsen