Instagram

Få maksimal værdi ud af jeres virksomhedsprofil på Instagram

Instagram

Folk besøger Instagram for at blive inspireret og for at opdage ting, som interesserer dem, og dette inkluderer også indhold fra både virksomheder og brands.
I dag har Instagram over 25 millioner virksomhedsprofiler verden over, 2 millioner annoncører, som bruger platformen til at skabe forretningsresultater og over 200 millioner brugere, som dagligt besøger mindst én virksomhedsprofil. Derudover er en tredjedel af de mest viste historier på Instagram, også kaldet Stories, lavet af virksomheder.
Læs med her og bliv klogere på hvordan du med din virksomhedsprofil får succes på Instagram.

Artiklens indhold:

1. Opret en virksomhedsprofil.
2. Lær dine følgere at kende.
3. Anvend Instagrams algoritmer til din egen fordel.
4. Hvilke hashtags skal bruges?
5. Det gode opslag på Instagram.
6. Husk Stories.
7. Få en stor følgerskare.
8. Konverter dine følgere på Instagram til kunder i din forretning.

Opret en virksomhedsprofil

Har du ikke allerede en virksomhedsprofil på Instagram, kan det kraftigt anbefales at få oprettet en. For at det er muligt at oprette en virksomhedsprofil på platformen, er det dog en nødvendighed at have en Facebookprofil, som den kan knyttes til, da Instagram er ejet af Facebook.

Det første du skal gøre er, at oprette en profil på Instagram eller logge ind på den almindelige profil, som jeres virksomhed bruger i øjeblikket. Herefter går du ind på din profil og trykker på de tre striber i højre øverste hjørne. Her vil du finde indstillingsknappen, som giver adgang til en længere liste over emner, som du kan redigere i. Under punktet ”Konto” trykker du på ”Skift til virksomhedsprofil”, og herefter er din profil nu konverteret til en virksomhedsprofil.

Lær dine følgere at kende
Følgere

Når din profil er omdannet til en virksomhedsprofil, har du nu muligheden for at få adgang til analyser af dine posts. For at få indsigt i dette skal du gå ind under Instagrams ”Indsigt”-knap, hvor du kan se disse data. Dette kan aflæses under følgersektionen.
Herinde ses både følgerantal, køn på følgerne, samt hvilken aldersgruppe dine følgere ligger i.
Dette er bl.a. med til at vise, hvordan du som virksomhed skal udforme dine opslag, hvordan du skal formulere og udarbejde dine tekster, hvilke farver der skal indgå, samt hvilken genre opslagene generelt skal have.
Dernæst er det også muligt at se følgernes lokationer, hvilket typisk vil være det sted, de bor.
Allernederst på siden kan du også se på hvilke tidspunkter, dine følgere er mest aktive i løbet af dagen. Herunder kan du også klikke ind, for at se præcis hvilken dag følgerne er mest aktive.
Med disse data kan du altså analysere på præcist hvilket tidspunkt, det er bedst at poste et opslag på Instagram i forhold til din målgruppes aktivitet.
Under ”Indblik” kan du også finde ud af, hvor mange eksponeringer hvert enkelt opslag har fået.

Anvend Instagrams algoritmer til din egen fordel

I løbet af de første få minutter af dit opslags levetid kan Instagram gå ind og se, hvor mange af dine følgere der interagerer på dit opslag, hvor længe de bruger på det, og hvor godt opslaget overordnet set er.
Hvis du får mange interaktioner fra dine følgere, vil Instagram gå ind og belønne opslaget ved at hæve det i folks newsfeed. Er dit opslag derimod ”dårligt” set med Instagrams øjne vil det blive ”straffet” og blive lagt lavere på startsiden.
Kender du din målgruppe, og ved hvad de responderer på, kan du gå ind og forsøge at ramme Instagrams algoritmer, som vil give dig et succesfuldt opslag hver gang, du poster. Netop dette er relevant på Instagram, da dit opslag ikke kun kommer ud på dine følgeres startside, men også på ”Explore”-siden hvor alle kan se med. Her bliver du eksponeret for flere millioner af potentielle følgere og kunder, og derfor er det meget attraktivt at nå på Explore-siden.

Hvilke hashtags skal bruges?
Hashtag

Når det kommer til hashtags, findes der tre forskellige former for hashtagstrategier. Der er din virksomheds egne hashtags, som konsekvent bør bruges til hvert opslag, der er branche hashtags, som er dem, som beskriver din branche, og så er der de unikke hashtags, som er dem, som kan tilpasses, hvis du fx har et event eller en specifik kampagne i gang.
De har mange funktioner og hjælper Instagram med at forstå, hvilken profil du er, så de kan målrette dit indhold til folk, som søger efter indhold fra netop din branche.
Derudover kan de også bruges til at trykke på for at se alle de billeder, som er postet med netop dette hashtag. Dette kan altså medføre, at en potentiel kunde finder dig gennem et bestemt hashtag, og måske vælger at konvertere til et køb hos dig, hvis dit opslag var godt.
Undersøgelser viser, at det mindste antal hashtags for en virksomhed ligger på 4-5 styks for at nå ud til flere potentielle kunder.
Hashtagsene er altså med til, at repræsentere hvem jeres virksomhed er, og hvad I laver.

Det gode opslag på Instagram

Når det kommer til Instagramopslag, er det vigtigt, at dine billeder har høj relevans og kvalitet i form af de billeder, som du poster.
Husk for det første på at filtrene i Instagrams værktøjer til billede redigering laver om i farverne på billedet. Hvis du poster billeder af produkter, vil du manipulere med farverne under en billede redigering, og dette vil give et forkert billede af varen.
Dette kan der være en risiko forbundet med, da kunden kan købe varen i en tro om, at det også ser sådan ud i virkeligheden. Her er det mere optimalt at redigere i billederne manuelt ved at skrue op og ned for lysstyrke, kontrast, struktur m.m.

Når det kommer til beskrivelserne på dine opslag, er det vigtigt, at du husker på, at opslaget skal være relevant og interessant for målgruppen at læse. Husk derudover også at tagge relevante personer og virksomheder samt lokation for dit opslag, så folk kan finde ud af, hvor I befinder jer. At tilføje lokation er en god ting, da Instagram dermed vil være tilbøjeligt til at foreslå opslaget til personer i nærområdet. Derudover er det også muligt at klikke ind på lokationen og se hvilke andre opslag, som er postet i nærheden.

Husk at lave Stories

Stories

Overordnet findes der fem forskellige måder at lave Stories på Instagram.
Den første er ”Behind-The-Scenes”-videoer, som har henblik på at skabe et større engagement fra dine følgeres side. Dette gøres bl.a. ved at vise billeder og video inde fra virksomheden, som eksempelvis billeder fra et vigtigt møde, video fra produktudvikling m.m. Dette vil være med til, at give jeres følgere en dybere forståelse for hvem I er, og hvad I står for.
Instagram Stories kan også bruges til at pushe jeres nyheder ud til jeres følgere. Har I i øjeblikket fri fragt, 20 pct. på hele shoppen eller anden vigtig information til jeres følgere, kan I bruge Stories som en ny form for e-mail marketing, hvor i benytter jeres Instagram til at sende nyheder ud i stedet for at sende dem på nyhedsmails, som ofte vil blive overset.
Du kan også bruge Stories til at få dine følgere til at foretage bestemte handlinger på jeres profil som fx at opfordre til at se det nyeste post, trykke på jeres link i bio for at se jeres nyeste blogindlæg, linke til jeres nyheder i shoppen eller noget helt fjerde.
Derudover kan Stories også bruges til Instagram Take-overs af fx ansatte eller influencers for at vise, hvad den pågældende person laver i løbets af hans eller hendes dag, samt hvordan de benytter sig af jeres produkter eller services.
Når det kommer til Stories, er Live-streaming også en vigtig funktion at få med. Her har du nemlig muligheden for at vise dine følgere, hvad der sker på netop det tidspunkt, som du streamer på.
Live-streaming kan både bruges som spørgerunder, hvor du som virksomhed kan bevare følgernes spørgsmål, eller til hvis du eksempelvis har et vigtigt arrangement, som du ønsker, at dine følgere skal være en del af.

Få en stor følgerskare

En god idé til at få udbredt jeres virksomhedsprofil til flere er ved at opfordre jeres nuværende kunder til at gå ind og tagge jer, når de poster noget af jeres produkt eller serviceydelse. Dette kan I fx gøre ved at opfordre dem igennem jeres biografitekst under jeres profil.
At kunder deler deres oplevelser på deres egne sider, er gratis reklame, og kan ses som en anbefaling fra deres side. Dette kan hurtigt være med til at tiltrække flere følgere, da mennesker i dag vælger deres køb på baggrund af andres (positive) omtaler af virksomheder og brands.
En vigtig ting at huske her er, at I som virksomhed skal være synlige på jeres kunders billeder eller historier ved at tilkendegive, at I er glade for deres valg af produkt.
At I interagerer med jeres kunder vil gøre, at de synes endnu bedre om jer, ved at I viser taknemmelighed og engagement.

At få folk til at interagere på jeres opslag kan trigges ved at stille spørgsmål til jeres følgere, som de herefter vil svare på i form af kommentarer og eventuelt tags af deres venner, hvis jeres budskab er rigtig godt. Instagram belønner som tidligere nævnt opslag med mange interaktioner, og derfor er det vigtigt at have mange af disse på sine opslag. Hele jeres Instagram profil kan altså løftes, hvis I blot skaber interaktion hos jeres følgere.

Konverter dine Instagram følgere til kunder i din forretning

Konverter

Instagram Stories er som tidligere nævnt en fantastisk metode til at promovere virksomhedens nyheder, tilbud og andre aktuelle ting, men på samme tid er de også oplagte til at sælge jeres produkter igennem Instagram.
Det er nemlig blevet muligt at tilføje ”Vis flere”-funktionen i dine Stories, hvor du kan promovere et produkt på din Instagram, som leder direkte ind til produktet, som ligger klar til at blive købt på din webshop.
Trykker dine følgere på ”Vis flere”-knappen, bliver de altså automatisk stillet videre til jeres hjemmeside. Dog er det kun muligt at bruge denne funktion, hvis I har mindst 10.000 følgere, men dette er da en stærk motivation til at opnå flere.
Har du ikke 10.000 følgere, kan du i stedet henvise dine følgere til at klikke på jeres link i biografien, som linker direkte ind på varen på jeres side. Det er også muligt at henvise til call-to-action-knapper under jeres profil, som vil kunne give kontaktinformationer eller rutevejledning til jeres butik, nærmeste forhandler m.m. hvis I ikke har en webshop, men i stedet er en fysisk butik.
Kort sagt handler det altså om, at I som virksomhed skal finde ud af, hvordan jeres virksomhed lettest kan konvertere jeres følgere til kunder.

God fornøjelse med jeres virksomhedsprofil på Instagram!

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen