Shopping

Styrk din online-forretning med Instagram shopping

Shopping

Er du webshopejer, og er du stadig ikke kommet i gang med Instagram Shopping, som gør det meget nemmere for dine kunder at få hurtig adgang til produktoplysninger og priser på dine varer? Så bør du læse dette indlæg, som uden tvivl vil få dig i gang.

Artiklen indeholder:

  1. Hvad er Instagram Shopping?
  2. Pas på med at fokusere udelukkende på salg.
  3. Styrk din Influencer Marketing med Instagram Shopping.
  4. Sådan får du Instagram Shopping.
  5. Udnyt muligheden for direkte salg gennem platformen.

Hvad er Instagram Shopping?

Instagram Shopping så for første gang lyset tilbage for fire år siden, i 2016, og har siden taget online-verdenen med storm.
For hvis du tidligere kun har benyttet Instagrams platform til at fremvise dine produkter og ydelser via billeder og video, vil Instagram Shopping uden tvivl tage din forretning til nye højder.

Her er der tale om en enkelt knap, der er placeret på dine produkter, som leder dine besøgende på Instagram videre til din webshop, så de nemt og hurtigt får mulighed for at købe dit produkt med det samme, i stedet for selv at skulle lede efter det.
Interesserede brugere kan altså trykke på dit opslag, som herefter vil vise en rubrik med pris samt en kort beskrivelse, som fungerer som en direkte landingsside, hvor målgruppen henvises til din webshop, så snart de klikker på varen på Instagram.
Og det er smart, da det bliver både hurtigere og lettere for dine følgere at købe dine produkter, end det tidligere har været.

For før Instagram Shopping kom frem, har det været besværligt for brugerne at finde information om produkterne på billederne og ikke mindst oplysninger om, hvor de kunne købes, og derfor er shoppingfunktionen altså med til at optimere oplevelsen for brugerne, da det giver din virksomhed mulighed for at kombinere inspiration og forretning, som simplificerer købsrejsen, og potentielt kan øge jeres omsætning.

Pas på med at fokusere udelukkende på salg

E-handel

Ved at du tagger dine produkter direkte på dine Instagramopslag, hjælper du altså dine brugere med at reducere deres søgetid samt antallet af klik, da de ikke længere behøver at forlade platformen for at få information om dine produkter eller ved at klikke på dine produkter igennem det famøse ”Link i bio”, som tidligere blev brugt for at gøre et potentielt køb lettere for kunden.

Dog er det vigtigt med denne funktion, at du passer på med at blive for salgsorienteret, da dette vil skille sig for meget ud i forhold resten af Instagram.
Derfor bør dine produktoplysninger kun være sekundære og optræde som hjælp for dine følgere, da dit primære fokus på Instagram stadig skal være at fortsætte med at skabe inspirerende og engagerende opslag, som er formålet med Instagrams platform.
Dette vil på samme tid også være med til at skabe og opretholde en bedre og længevarende relation til forbrugerne, som i værste fald vil straffe virksomheden med mindre engagement eller i værste fald ved et ”unfollow”, hvis den bliver for salgsorienteret.

Styrk din Influencer Marketing med Instagram Shopping

comp

Ud over at Instagram Shopping er en stor fordel for selve din forretning, er det på samme tid også en kæmpe fordel, hvis du gør brug af Influencer Marketing.
For ud over at denne funktion kan lede dine kunder direkte til din webshop fra virksomhedens Instagramprofil, er det på samme tid også muligt at udnytte det som en del af jeres Influencer Marketing strategi.
Ved brug af Instagram Shopping bliver det nemlig muligt for virksomhedens influencere at dele jeres produkter på deres egne profiler, hvor de kan linke direkte til jeres Instagramprofil, hvor interesserede købere så vil lande, hvis de har set et produkt hos influenceren, som de godt kan lide. Og på den måde kan potentielle kunder handle efter deres interesse i jeres produkt med kun få klik, og det er en rigtig god idé at gøre brug af, da Instagram i dag ikke kun bør bruges for at vise jeres produkter frem men også for at forbedre oplevelsen for platformens brugere ved at give direkte adgang til din webshop.

Sådan får du Instagram Shopping

For at du overhovedet kan anvende Instagrams shoppingfunktion, skal din virksomhed først og fremmest primært sælge fysiske produkter, og derudover skal du have oprettet en Facebook Business Manager, som din Instagramprofil skal være forbundet til.
For når din konto på Instagram er tilknyttet din Facebook Business Manager, kan den sættes i forbindelse med et produktkatalog, hvor alle informationer om dine produkter kan hentes fra.
Derudover skal din virksomheds Instagram-konto på samme tid også være konverteret til en virksomhedsprofil, som er godkendt til shopping, for at kunne anvende funktionen.

Selve opsætningen af Instagram Shopping foretages i Business Manageren, og herefter vil Instagram gennemgå din konto med henblik på at godkende den til funktionen, hvilket typisk vil tage et par dage.
Når du er blevet godkendt, og funktionen bliver tilgængelig for din virksomhed på Instagram, vil du kunne se det ved, at du nu har muligheden for at tagge dine produkter på billede- og videoopslag samt i stories og livestreaming.
Dette gøres under knappen ”Tag produkter”, og udføres på samme måde, som når personer tagges med knappen ”Tag personer” på et billede eller i en story.

Udnyt muligheden for direkte salg gennem platformen

Instagram har i dag udviklet sig fra at være et inspirationsmedie til at blive et opdagelsesværktøj med stor evne til at påvirke brugernes købsmønstre.
Og netop fordi, at det nu er blevet muligt at udnytte platformens store salgspotentiale via direkte salg gennem platformen, bør du hoppe med på bølgen og komme i gang med Instagram Shopping med det samme.
For tænk hvis en potentiel kunde ser et af jeres Instagramopslag og forelsker sig i et produkt, som I ikke har tagget, så vedkommende på egen hånd selv er nødt til at søge efter produktet på nettet.
Dette kan potentielt resultere i, at jeres virksomhed vil gå glip af dette salg, fordi kunden finder produktet et andet sted under sin søgning.
Desuden har en undersøgelse foretaget af Instagram vist, at mere end 130 millioner Instagrambrugere på verdensplan klikker på produkttags hver måned.

Har du spørgsmål, eller mangler du hjælp til opsætning af Instagram Shopping, står vi som altid klar til at hjælpe på telefon: 70 13 63 23 eller ved at kontakte os gennem formularen herunder.

 

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen