Off-page SEO – den svære, men vigtige vej til højere rangering på Google

off-page-seo

Inden for den SEO-tekniske verden skelner man især mellem to former for SEO; On-page SEO og Off-page SEO. Mange hjemmesideejere, der ønsker en bedre placering på Google, fokuserer udelukkende på on-page SEO. De bruger masser af tid på at lave lækkert indhold og finde frem til de rigtige søgeord, der pleaser Googles algoritmer. Det er bestemt også vigtigt, og godt indhold med relevante søgeord har stor værdi.

Men ønsker du reelle resultater og en bedre placering på Google, bør du kigge efter i krogene. Det kan nemlig sagtens være din off-page SEO – og manglende indsats på denne – der gør, at din hjemmesides placering er stillestående, og at du ikke opnår dine ønskede resultater.

Hvad er off-page SEO

Inden vi for alvor går i gang med at beskrive, hvad du kan gøre for at forbedre din off-page SEO og dermed skabe bedre Google-placeringer for dig selv, vil vi dog først lige forklare, hvad off-page SEO egentlig er, og hvordan off-page SEO adskiller sig fra on-page.

Off-page SEO er, som navnet antyder, SEO, der foregår uden for din hjemmeside. Det er altså den indsats, du foretager alle andre steder end på din egen side for at forbedre din sides placering i søgeresultaterne. Et godt eksempel på off-page SEO er linkbuilding, hvor du modtager et link til din egen hjemmeside fra en ekstern kanal – også kaldet et backlink – for at påvirke din hjemmesides Google-placering.

On-page SEO er i modsætning til off-page SEO den indsats, du foretager direkte på din hjemmeside som eksempelvis at optimere din pagespeed, SEO-title eller H1 og H2-overskrifter. Når du laver SEO på din hjemmeside, kan du aktivt kan gå ind og lave ændringer, der får betydning for din sides placering på Google.

Du har med andre ord mere kontrol over, hvor godt din hjemmeside præsterer og placerer sig i søgeresultaterne på Google, når du laver on-page SEO. Dette er ikke altid tilfældet med off-page SEO, da du ikke altid selv er herre over indsatsen – særligt, hvis du laver outreach linkbuilding, hvor du får en anden virksomhed eller et nyhedsmedie til at linke til din hjemmeside.

linkbuilding-fra-domaene

 

Linkbuilding – Optimér din off-page SEO med backlinks

Som vi kort har været inde på, er linkbuilding nok en af de mest kendte og brugte redskaber til off-page SEO – og med god grund. Linkbuilding er nemlig et rigtigt effektivt redskab, hvis du ønsker at forbedre dine landingssiders placering og nå til tops i Google søgeresultater.

Det skyldes Googles PageRank algoritme, som vurderer din side på baggrund af dine backlinks. At modtage backlinks fra andre domæner og hjemmesider er en anerkendelse af din virksomhed eller din side. Målet med backlinks er at få bygget links ikke kun til din hjemmesides forside, men især også til dine forskellige landingssider, som du gerne vil findes på.

Det er derfor også fordelagtigt at have mange backlinks. Dog skal du være opmærksom på, at det ikke kun handler om at anskaffe sig så mange backlinks som muligt. Google kigger nemlig både på kvantiteten, men især også på kvaliteten af dine backlinks, og begge er derfor afgørende for, hvorvidt dine sider vinder førstepladser i Google.

 

Googles PageRank vurderer din side på baggrund af:

  • Antal backlinks
  • Antal refererende domæner, som backlinket kommer fra
  • Backlinks fra høj-autoritets domæner
  • Ankerteksten – de klikbare ord du bruger
  • Backlink-domænets relevans
  • Den organiske trafik

Kvantiteten af backlinks

Selvom kvantitet ikke kommer før kvalitet, har kvantiteten dog alligevel en signifikant betydning. Googles PageRank algoritme kigger nemlig på det samlede antal af backlinks, du har, men også på, hvor mange domæner eller websider dine backlinks kommer fra. Google måler altså også, hvor mange forskellige domæner, der linker tilbage til din side. I ahrefs.com kan du, ved at indtaste din hjemmesides url-adresse i menuen ”Site explorer”, se, hvor mange backlinks og refererende domæner din hjemmeside har.

OnlineSynlighed.dk-ahrefs-backlinks-og-domains

Det er dermed ikke nok at have mange backlinks, som allesammen kommer fra det samme domæne. Google vil nemlig gerne vise sine brugere de bedste og mest relevante resultater, og det er de sider, som leverer kvalitet.

Måden Google finder frem til, hvilke sider, der leverer kvalitet, er blandt andet gennem backlinks. Når du modtager mange backlinks fra mange forskellige domæner, opfanger Googles algoritme, at her er der en side, som en masse andre sider validerer ved at linke til. Der er så at sige mange forskellige domæner, der gennem backlinks til din side, viser Google, at de står inde for din side.

Google vil dermed være mere tilbøjelig til at vise din side i søgeresultaterne, fordi dine backlinks viser, at din hjemmeside er en pålidelig og troværdig kilde, der leverer kvalitetsindhold. Derfor, jo flere backlinks du modtager fra flere forskellige domæner, jo bedre.

Kvaliteten af backlinks

Men det er dog ikke helt ligegyldigt, hvilke domæner du modtager backlinks fra. For Google er nemlig smartere end som så, og PageRank algoritmen ser også på, hvad det er for nogle domæner, der linker til din side. Her gælder kvalitets-princippet – jo højere autoritet domænet, du modtager et backlink fra, har, jo højere autoritet vil din egen side også få.

Et backlink fra en webside med en høj autoritet er mere værd end et backlink fra en side med lav autoritet. Det betyder dog ikke, at du helt skal undgå at modtage backlinks fra domæner med en lav autoritet, men det vil kræve flere backlinks fra et lav-autoritets domæne end et domæne med en høj autoritet at få din side til at blive synligere på Google.

Vælg en side med høj UR og stor organisk trafik

Når du skal lave linkbuilding og finde domæner, der kan linke til din side, vil det altså give en større effekt, hvis du vælger et domæne, der har en høj autoritet.

Men hvordan finder man så lige frem til, hvor høj autoritet en side har? Her kan du også bruge ahrefs. Ved at indtaste url-adressen på den hjemmeside, du ønsker at undersøge i ”Site explorer” kan du foruden sidens backlinks og refererende domæner også se den pågældende sides URL Rating (UR).

OnlineSynlighed.dk-ahrefs-UR

UR viser den indtastede url-adresses rating på en skala fra 0 til 100. Hvis hjemmesiden har en høj UR betyder det, at siden har en høj autoritet og høj kvalitetsscore.

Der er desuden også en sammenhæng mellem en sides UR og den organiske trafik, som hjemmesiden modtager. Jo højere hjemmesidens UR er, jo mere organisk trafik modtager siden. Det betyder dermed også, at der er flere personer, der vil se dit backlink på den pågældende side, og du vil samtidig modtage mere trafik til din side.

Kort sagt kan man sige, at jo højere en hjemmesides UR er, jo mere værd er det backlink du modtager fra siden også.

Når du skal finde frem til potentielle linkbuilding-sider og hjemmesider, der kunne være interessante for dig at modtage et backlink fra, kan du altså derfor med stor fordel bruge ahrefs til at undersøge sidens UR og blive klogere på den pågældende sides kvalitetsscore, autoritet og organiske trafik. Dette kan hjælpe dig med at vurdere, hvorvidt det er en fordel for dig at modtage et backlink fra netop den side.

backlinks-til-side

Relevans er nøgleordet

Når det kommer til linkbuilding, er relevans også rigtig vigtigt for at tilfredsstille Googles PageRank algoritme og sikre dig selv højere placeringer i Googles søgeresultater.

Relevans gælder særligt på to områder. For det første skal det backlink, som du modtager, placeres naturligt i en artikel med velskrevet og relevant indhold. For det andet skal den hjemmeside eller det domæne, som du modtager et link fra, have en vis relevans i forhold til din side.

Lad os forklare det lidt nærmere.

Har du fundet en hjemmeside, som du gerne vil modtage et backlink fra, skal du særligt være opmærksom på to ting:

  1. Backlinket skal placeres naturligt i teksten og have en relevant ankertekst, som stemmer overens med indholdets emne
  2. Backlinket, som du modtager, skal komme fra et domæne, der har en relevans til din egen side

Relevant ankertekst

Når man laver linkbuilding, sker det ved, at der linkes til en specifik landingsside gennem en længere tekst om et bestemt emne. Her er det særligt vigtigt, at emnet og linket stemmer overens, og at ankerteksten, altså den tekst der indeholder det klikbare link, har en relation til emnet, der skrives om.

Det duer altså ikke, at teksten handler om, hvor meget ejendomspriserne er steget de sidste par år, og der så kommer en ankertekst indeholdende et klikbart link, der skriver ”køb din nye cykel her”.

Det er lidt et groft eksempel, men understreger det faktum, at der skal være en emnerelevans mellem indholdet i linkbuilding-teksten, ankerteksten og linket, der linker tilbage til din side.

Ankerteksten med backlinket skal derimod forekomme i teksten på en naturlig måde. Det betyder samtidig også, at linket ikke udelukkende må være søgeordsbaseret i et forsøg på at manipulere Googles PageRank – det vil ikke virke, og du risikerer, at Google straffer din side.

Relevant domæne

Udover at du skal sørge for, at ankerteksten i din linkbuilding-tekst er relevant i forhold til emnet, skal du også sørge for, at hjemmesiden eller domænet, du udvælger til at modtage et backlink fra, har en relevans i forhold til din egen side.

Tænk igen backlinks som en form for anerkendelse eller positiv anmeldelse, som du modtager. Hvis du sælger babyprodukter, er det langt bedre at få en anerkendelse fra en mor med tre børn eller et webmagasin, der jævnligt tager emner op vedrørende babyer og børn, end det er at modtage et backlink fra et bilmagasin.

Udvælg derfor dine linkbuilding-sider med omtanke og sørg for, at de er relevante for dig at modtage et link fra.

off-page SEO maader

Andre metoder til Off-page SEO

Hvis du ønsker at forbedre din off-page SEO, er det altså en rigtig god idé at overveje linkbuilding og udfinde relevante og interessante hjemmesider med høj UR score og stor organisk trafik at modtage backlinks fra.

Hvis du allerede laver linkbuilding og ønsker nye metoder til, hvordan du kan styrke din off-page SEO og dermed øge din online synlighed, findes der også en række andre metoder til dette.

Særligt disse tre ranking-faktorer kan hjælpe dig med at nå til tops i Google og blive mere synlig:

  • Brand-omtale
  • Google My Business
  • Anmeldelser

Brand-omtale

Med brand-omtale mener vi ikke den branding du selv laver, når du omtaler dit eget brand overfor potentielle kunder og samarbejdspartnere på din hjemmeside eller sociale medier. Her taler vi derimod om den brand-omtale du laver eller får andre til at lave gennem eksterne kanaler.

Det kunne eksempelvis være igennem gæsteblogs, podcasts eller outreaching. Fælles for dem er, at det ligesom ved linkbuilding er en indsats du laver uden for din hjemmeside. Ved gæsteblogging kan du omtale dit eget brand gennem en artikel eller blogopslag, som du laver på en anden side end din egen. Ligeledes kan du deltage som gæst på en podcast, hvor du også her kan omtale din egen virksomhed og brand.

Du kan også lave outreaching, hvor du lidt på samme måde som linkbuilding får andre virksomheder, magasiner eller relevante hjemmesider til at omtale din virksomhed og dit brand. Brand-omtale, hvor din virksomheds navn bliver nævnt, hjælper dig med at rangere højere på Google – uanset om der linkes til din virksomheds side eller ej.

Google My Business

Har du en fysisk forretning og ikke kun en webshop, kan det være en rigtig god mulighed for dig at benytte dig af Google My Business. Google My Business er nemlig også en en ranking-faktor og en del af den SEO-indsats, der hedder lokal SEO, der hjælper dig med at få din virksomhed til at blive mere synlig.

I Google My Business kan du gratis oprette din virksomhed med navn, adresse, telefonnummer, åbningstider, en beskrivelse af din virksomhed og meget mere, som vil blive vist til højre i Googles søgeresultater, når nogen søger efter lignende virksomheder i dit lokalområde. Du kan desuden indsætte et billede af din virksomhed for at skabe større blikfang.

Google My Business er altså en god måde at få din virksomhed til at blive endnu mere synlig på.

Anmeldelser

En sidste måde, hvorpå du kan styrke din off-page SEO-indsats er gennem anmeldelser. Anmeldelser er den tredje mest vigtige ranking-faktor, og kan altså være med til at styrke din online synlighed.

Har du dårlige Google- eller Facebook-anmeldelser, skal du selvfølgelig ikke vifte med dem om næsen på potentielle kunder. Hvis du derimod har gode anmeldelser, skal du vise dem. Google belønner nemlig virksomheder, der har gode anmeldelser, så der er større sandsynlighed for, at din Google My Business profil bliver vist – og samtidig større sandsynlighed for, at potentielle kunder vil handle hos dig næste gang.

Afsluttende SEO-ord

Ønsker du større online synlighed kan det altså være din off-page SEO-indsats, som du skal tage et kig på. Off-page SEO er oftest hårdere end on-page SEO, og derfor er der mange virksomheder, der ikke tager sig tiden til at lægge et arbejde i at forbedre denne ydrepåvirkende indsats.

Men selvom off-page SEO kan være et hårdere og mere tidskrævende arbejde, vil det i sidste ende belønne sig ved at give dig højere rangering og placering i Googles søgeresultater. Og er det ikke i sidste ende, det der tæller mest?

Husk, at du altid kan kontakte os på +45 70 13 63 23 eller gennem nedenstående formular, hvis du har brug for hjælp til at forbedre din off-page SEO.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

Mette Therese Røser