E-A-T: Det nye sort inden for SEO

E-A-T: Det nye sort inden for søgemaskineoptimering

Dem der er bedst til at analysere og optimere deres website med fokus på Googles mange parametre, er dem, som kommer til at ranke i toppen af Googles søgeresultater.
Du kender sikkert til flere af disse parametre, som kan være godt content, billeder, brugervenlighed, links og hurtig hastighed, men er du klar over, at Google også vurderer dig på din E-A-T score? Og ved du i det hele taget, hvad dette udtryk dækker over? Læs med her og bliv klogere.

Artiklens indhold:

  1. Fokus på ekspertise og troværdighed.
  2. En del af Googles store opdatering i 2018.
  3. Googles vurderingshåndbog.
  4. Fremstå bedre i Googles vurdering.
  5. Tænk som en Quality Rater.
  6. Godt content.
  7. Teknikken bag.
  8. Henvisninger fra andre.
  9. Sammenspillet er vigtigere end nogensinde før.

Fokus på ekspertise og troværdighed

E-A-T står for ekspertise, autoritet og troværdighed, og er en model, som bruges til at vurdere en websides indhold og kvalitet af Googles Quality Raters.
Egentlig har det været et kendt udtryk i flere år, og især siden Googles store algoritme opdatering i august 2018, men først nu er der kommet rigtig fokus på det.
De tre EAT-faktorer skal være med til at stramme vurderingen af forfatternes ekspertise og troværdighed på websites, og dette har fået Googles siterevisorer til at bruge mere tid på at researche hjemmesidernes forfattere for deres faglige baggrund og omdømme inden for den branche, som teksten på en hjemmeside omhandler.
Eksempelvis skal skribenten på en sundhedsside have en relevant sundhedsfaglig uddannelse, for at artiklen kan score høj på EAT-faktorerne.

Tip:

En god idé hvis du vil gøre det nemt for Google, at vurdere skribentens E-A-T-score er derfor at linke til personens omtaler på andre medier, til LinkedIn-profil, eller hvis han eller hun har sin egen profilside på Wikipedia.

En del af Googles store opdatering i 2018
Laeger

Googles opdatering sidste år indførte en række ændringer i deres algoritmer, som derfor især ramte websites om økonomi, finans og sundhed hårdt.
Årsagen til det store fald i placeringerne på sider om netop disse emner skyldes, at Google skruede op for deres kvalitetskrav til deres indhold i form af troværdighed, autoritet og kvalitet. Sådanne siders råd kan potentielt få en dårlig indflydelse på læsernes fremtidige helbred samt finansielle og retsmæssige situation, og derfor blev E-A-T-scoren indført.
Modsat ”taberne” under denne opdatering fandtes der lige så mange ”vindere”, da sites med kvalitet i deres indhold, og som havde dokumentation for deres troværdighed og ekspertise, blev belønnet med en bedre placering i søgeresultaterne.

De tre EAT-faktorer viser sig altså at være vigtigere for nogle sider end andre, og her er YMYL klassificeringen vigtig at kende til. YMYL står nemlig for Your Money Or Your Life, og dækker over sider, der potentielt kan være med til at påvirke folks fremtidige helbred, lykke, sikkerhed eller finansiel stabilitet.

Googles vurderingshåndbog

Guidebogen som Googles kvalitetsbedømmere bruger til, at vurdere kvaliteten af en hjemmeside kaldes Search Quality Guidelines, og indeholder en masse interessante punkter, som giver læseren indsigt i, hvordan Google vælger at prioritere kvaliteten på forskellige hjemmesider. Manualen revideres årligt, og har været frit tilgængelig siden 2013. Den kan downloades af alle på internettet.

Elementerne i Search Quality Rating Guidelines kan simplificeres en smule, og dækker overordnet over fire forskellige områder, som er indhold, kontaktinformationer, omdømme og design.
Indholdet skal fokusere på, at artikler og indlæg har et overordnet tema med et dertilhørende indhold.
Kontaktinformationer skal være nemt tilgængelige og helst i form af flere forskellige muligheder fx telefon-, mail- og chat kontakt.
Derudover er hjemmesidens- og dens skribenters omdømme også rigtig vigtigt i forhold til en vurdering, da siderne skal kunne bevise, at forfatterne har anerkendelse og erfaring inden for emnet, og ikke blot giver ”gode råd” i form af hverdagsekspertise, som Google selv kalder det.
Vedligeholdelse er også en vigtig del, da dårligt webdesign bliver ringe bedømt. Skal hjemmesiden klassificeres, som en YMYL-side må websites altså ikke hverken indeholde tekniske fejl eller være svært at navigere rundt på for brugeren.

Med andre ord er det altså vigtigt at kigge nærmere på sin EAT-score for at få en positiv vurdering af din sides indhold af Googles Quality Raters.

Fremstå bedre i Googles vurdering
Nej til lister

For at minimere din risiko for at du i de kommende år vil komme til at opleve faldende placering i Google, kan du selv gå i gang med at optimere din hjemmeside i forhold til EAT-faktorerne.
Først skal det dog lige tilføjes, at optimering af E-A-T altså ikke er en checkliste, som du skal tjekke af for at blive færdig. Du bliver aldrig færdig.
EAT-optimeringen er konstant og vedvarende arbejde, som aldrig stopper.

Som tidligere nævnt ses der forskelligt på EAT-faktorerne alt afhængigt af søgeområder og brancher. Det er altså ikke ligegyldigt, om du arbejder med salg af tøj eller, om du arbejder med emner, som har potentiale for, at kunne skade andre mennesker, altså YMYL-brancherne.
Uanset hvad er det dog vigtigt, at pointere at du står højere, des bedre EAT-score du kan opnå.

Tænk som en Quality Rater
Taenk

Start din EAT-optimering med at overveje og tænke over hvad en såkaldt Quality Rater vil gøre for at kontrollere at dit indlæg, skribent, produkt eller virksomhed har ekspertise, autoritet og troværdighed nok til at blive tilvalgt.
Overvej hvor han eller hun vil lede efter information, og hvad personen vil lede efter.

Når du selv skal i gang med at optimere, kan faktorerne opdeles i tre forskellige grupper, som er: Indholds-, tekniske- og autoritets faktorer.

Godt content

I forhold til det indholdsmæssige er der mange muligheder, når det kommer til at fremstå mere troværdig over for Google.
For det første er det vigtigt at have tydelige kontakt informationer på sit site. Husk dertil også at inkludere skribenternes navne samt en kort tekst, som viser hvem der har skrevet indholdet.
Derudover er det vigtigt at sørge for at have et passende originalt og unikt indhold, som helst er bedre eller i hvert fald mindst lige så godt som dine konkurrenters.
Overvej derudover også at skrotte dårligt indhold. Kvalitet frem for kvantitet!

Teknikken bag

Når det kommer til de tekniske faktorer, findes der især to punkter, som er vigtige: For det første er det vigtigt at være løbende opmærksom på, at få scannet dit website for farlige koder, som dine besøgende kan blive ”smittet” med. For det andet er en sikker forbindelse vigtig, og her er SSL relevant at se nærmere på.
SSL er en forkortelse for Secure Sockerys Layer, og er en standard sikkerhedsteknologi, som gør det muligt at oprette en sikker forbindelse mellem en browser og en webserver. Denne sikrer at alt data, som bevæger sig mellem browseren og webserveren forbliver private.
Dette kan fx være når en besøgende indtaster fortrolige oplysninger i en formular på din hjemmeside. SSL kan sikre disse oplysninger, så de vil være langt sværere at få fat i udefra.

Henvisninger fra andre
Links

Som du sikkert allerede ved, er et vigtigt element i søgemaskineoptimering links. Og sådan har det været længe.
Dog er det med EAT-faktorerne nu blevet endnu vigtigere, at du har de rigtige links fra samarbejdspartnere og andre relevante sider. Google giver nemlig en værdi som kaldes pagerank for den kvalitet og mængde af de links, som henviser til hjemmesiden, samt hvor godt de besøgende linkes rundt på selve sitet.
De bedste links kommer fra websites, som har høj relevans og autoritet. Dog kræver det, at dit indhold både er relevant og interessant.
Linkbuilding er også en mulighed, da denne opbygning af links fra andre hjemmesider til din egen vil give en stærk opbygning, når det kommer til en effektiv linkstruktur.
Derudover kan omtale på de sociale medier i form af likes, delinger og kommentarer samt anbefalinger på Trustpilot, Facebook, Google MyBusiness m.fl. også være med til at styrke din autoritet.

Sammenspillet er vigtigere end nogensinde før

Før i tiden har det været langt lettere at rangere højt på Google ved kun at aktivere disse faktorer delvist. I dag kræver det dog i langt højere grad at alle elementerne støtte op- og spiller sammen med hinanden for at opnå en god placering. Det er altså blevet næsten umuligt at få ”dårligt” indhold højt op i Googles søgeresultater, og netop dette skyldes EAT-faktorerne. Derfor er det vigtigt, at du har denne del med i din søgemaskineoptimering af din hjemmeside.

Afslutningsvist håber jeg, at du har fået øjnene op for, hvorfor dette begreb er værd at arbejde med på din hjemmeside. Og er det så ikke blot at komme i gang med E-A-T?
God arbejdslyst!

 

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

 

 

Julie Elkær

Julie arbejder med virksomheders øget online synlighed og rækkevidde på sociale medier, som eksempelvis Facebook, Instagram og LinkedIn. Herudover beskæftiger hun sig med content marketing, PR og kommunikation.
0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *