SoMe-strategi 2019: Undgå at drukne i mængden på de sociale medier
For blot få år siden var det nok at poste lidt i ny og næ på virksomhedens sociale medier for at være foran konkurrenterne.
I dag er det ikke længere helt så let, og derfor er det nødvendigt at lave en strategi for, hvordan arbejdet med de sociale medier kan være med til at understøtte virksomhedens målsætninger.
Læs med her og få et par gode tips til en succesfuld strategi på de sociale medier.
Denne artikel indeholder:
1. Derfor er en strategi er livsnødvendigt.
2. Planlæg dig til succes.
3. Opstil målbare mål.
4. Kend dit publikum.
5. Definér jeres Tone Of Voice.
6. Husk det gode indhold.
7. Hold øje med konkurrenterne.
8. Uddeleger arbejdet.
9. Mål jeres SoMe-performance.
10. Vejen til succesfulde SoMe-indsatser.
Derfor er en strategi er livsnødvendigt
At få succes på de sociale medier med content marketing er i dag ingen selvfølge. For uanset hvor fremragende dine blogindlæg er, og ligegyldigt hvor aktiv du er, og hvor mange steder du deler dit indhold, er det nødvendigt at have en strategi for dine sociale medier, hvis disse skal sætte gang i din content marketingindsats. Du skal simpelthen have en plan, for hvorfor, hvor og hvad du smider ud på de forskellige platforme.
Uden en strategi risikerer du nemlig, at dit indhold drukner i alt det andet indhold på de sociale medier, så publikum dermed ikke vil opdage dit indhold eller finde det interessant og i stedet scrolle videre til noget andet.
Planlæg dig til succes
At planlægge det gode indhold og opbygge relationer på de sociale medier er en kunst men ikke raketvidenskab. Dog kræver det kontinuerlighed, omhu og allervigtigst en klar strategi med en lige så klart defineret målgruppe. Det hele handler om at være konkret og undgå at lægge en plan, der er så omfattende, at den er umulig at nå i mål med.
Dette vil vi gerne hjælpe dig med, og derfor får du herunder syv trin til hvordan du kommer i gang med at lave en SoMe-strategi, som vil skabe mere trafik til din side og ikke mindst dit indhold. Disse kan hjælpe dig og din virksomhed med at få succes på de sociale medier.
1. Opstil målbare mål
Når du skal i gang med at lave en strategi for dine sociale medier, er det allerførste, du skal gøre at definere præcist, hvad formålet er med jeres indsats. Og disse mål skal være konkrete!
Uden konkrete mål vil det nemlig gøre det svært at måle, hvilken effekt dit arbejde har haft.
Når du sætter mål for din strategi, er det derfor en god idé at gøre brug af SMART-modellen, som indebærer fem krav til din målsætning.
De fem krav i SMART-modellen er:
S for specifikt – hvad er det du præcist ønsker at opnå?
M for målbart – hvornår er du i mål med dine målsætninger?
A for attraktivt – hvad er det der gør at du ønsker at bruge tid på at nå dine mål?
R for realistisk – kan du rent faktisk nå dine opstillede mål?
T for tidsbestemt – hvornår skal du nå dine mål til?
Denne model hjælper jer som virksomhed med at få defineret og motiveret jeres mål, så de rent faktisk er realistiske at nå, og dette gør at I har et stærkt udgangspunkt for at nå de bedste resultater.
2. Kend dit publikum
Når du laver indhold og kommunikerer på de sociale medier er det vigtigt at vide hvem modtageren, som sidder i den anden ende er. Og dette kan du hurtigt finde ud af ved at gøre brug af det store datamateriale, som indsamles om dine følgere på de forskellige platforme.
Bl.a. har både Facebook og Instagram en ”Indblik”-sektion, hvor du kan opnå stor viden om, hvem der rent faktisk følger din side.
Jo bedre du kender din målgruppe, desto bedre bliver du til at kommunikere til- og interagere med dem, og netop derfor er det også vigtigt at målrette dit indhold på en måde, som giver dine følgere lyst til at kommentere, dele og like dit indhold.
En god idé når det drejer sig om målgrupper, er at lave såkaldte personaer, som handler om at beskrive nogle fiktive personer, som hver især repræsenterer en vigtig del af din målgruppe. Disse gør dig i stand til at lave mere effektiv og målrettet markedsføring, da det giver virksomheden mulighed for at opfatte følgerne som rigtige mennesker med virkelige behov og ønsker.
3. Definér jeres Tone Of Voice
En anden vigtig faktor når du arbejder med jeres strategi på de sociale medier er, at bestemme hvordan i som virksomhed kommunikerer. Bruger I eksempelvis ironi og humor, eller er I mere formelle? Og skal der være forskel på de forskellige kanaler, hvis I benytter jer af flere?
Hvis man arbejder med kommunikation, ved man, at der findes mange måder at nå frem med sit budskab, og netop derfor er det vigtigt at få fastlagt jeres Tone Of Voice, da I dermed sikrer jer en ensartet tone på jeres platforme.
Tone Of Voice er den måde, som jeres virksomhed formidler sit indhold, og denne sikrer, at virksomheden kommunikerer på en måde som gør, at de sociale medier ikke svinger i tone og kvalitet, da dette kan fremstå rodet.
Forstår du at skabe en rød tråd i din kommunikationsform igennem Tone Of Voice, vil den forstærke dit content og give det mere værdi.
4. Husk det gode indhold
Som content-producent er du i evig konkurrence med alt det andet indhold som eksisterer, og derfor er det vigtigt, at du skaber godt indhold som gør, at dine modtagere slet ikke kan lade være med at læse, reagere og klikke på.
Tænk på dig selv. Hvad klikker du selv på, hvad deler du, og hvad får dig til at læse noget på de sociale medier?
Når du skal skabe nyt indhold, gælder det altså først og fremmest om at tænke på modtageren, og den reaktion du ønsker at opnå. Det gælder uanset, hvem din målgruppe er, da vi alle er mennesker, der kommunikerer til og med andre mennesker.
Start derfor altid med at overveje hvad dit formål er med indholdet. Ønsker du at sælge en vare, inspirere, øge kendskabet til en ydelse, hjælpe og guide din målgruppe eller noget helt femte?
I den sidste ende, når det kommer til at skabe godt content, handler det hele om, hvor godt du kender din målgruppe, da dette er helt afgørende for, om det du har skrevet bliver godt modtaget eller igen reaktion får.
5. Hold øje med konkurrenterne
Er I som virksomhed klar over, hvordan jeres konkurrenter performer på de sociale medier?
Ved at få et overblik over konkurrenternes stærke og svage sider på de forskellige platforme kan i som virksomhed lære og forbedre jeres egne kommunikationstiltag på baggrund af disse.
For det første er det vigtigt at finde ud af, hvilke sociale medier konkurrenterne agerer på. Hvilke medier bruger de mest, og hvor poster de primært content? Går det samme indhold igen, eller produceres der unikt indhold på tværs af kanalerne? På hvilke medier har de den største følgerskare, og hvor engagerer brugerne sig mest?
For at jeres virksomhed kan positionere sig og gøre det anderledes og måske ligefrem blive inspireret af konkurrenterne, er det derfor vigtigt at forstå, hvordan disse arbejder med deres indhold og eventuelle kampagner på de sociale medier.
En god idé er derfor at lave en analyse af deres medier, som vil give dig et indblik i, hvor aktivt jeres konkurrenter arbejder med platformene samt deres spredning af deres indhold generelt.
Her er det især relevant at måle på konkurrenternes medieeksponering, mængde af content og posts, engagement fra brugerne, brug af influencers samt spredning på tværs af platformene.
6. Uddeleger arbejdet
I travle perioder i virksomheden vil indsatsen på de sociale medier ofte blive nedprioriteret som det første, og dette går hårdt ud over platformene, da mange brugere mister interessen, hvis der i perioder slet ingen aktivitet er. Hvis I først mister en følger, er det svært at vinde vedkommende tilbage, og derfor er det vigtigt at I sikrer jer, at der løbende publiceres indhold, som både er gennemarbejdet og værdifuldt – til trods for at der nogle gange kan være travlt i virksomheden.
Og netop derfor er det vigtigt at virksomheden får sat navne på, hvem der gør hvad og hvornår på de sociale medier. Hvem producerer indholdet? Hvem publicerer det? Hvem svarer på eventuelle spørgsmål?
På den måde sikrer du fremdrift i jeres SoMe-indsatser, da der er garanteret et ejerskab for de enkelte opgaver, som udføres. Her kunne en god idé også være at få udarbejdet en SoMe-kalender for at have bedre overblik over indhold, som skal postes i fremtiden.
7. Mål jeres SoMe-performance
Det er næsten umuligt at ramme rigtigt med alt indhold, og derfor vil du også komme til at opleve, at noget af virksomhedens indhold får mindre respons end andet.
Og netop responsen er afgørende for virksomhedens fremtidige indsats på de sociale medier, da denne skal tages med som et evalueringsgrundlag, hver gang der planlægges fremtidige indsatser for de forskellige platforme.
Når det kommer til at måle på jeres performance på de sociale medier, findes der flere forskellige værktøjer – og både som gratis- og premiumløsninger. Her er det kun dit budget, der sætter grænsen. Facebook- og Instagram Insights samt Google Analytics er alle gode bud på gratis værktøjer, som kan kontrollere og måle på engagement på jeres indhold på de sociale medier, som I er aktive på.
Vejen til succesfulde SoMe-indsatser
Vi håber, at du igennem denne guide nu føler dig rustet til at opsætte mål for virksomhedens SoMe-aktiviteter, har fået styr på hvem jeres målgruppe er, og hvordan I skal få udarbejdet det gode content til netop denne gruppe, har forstået vigtigheden af at få defineret jeres Tone Of Voice og få uddelegeret de forskellige arbejdsopgaver og til sidst fået øjnene op for hvor livsnødvendigt det er at have en strategi for at blive succesfuld på de sociale medier.
Og er det så ikke bare om at komme i gang med arbejdet?
Held og lykke!
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
DK-31929407