Derfor skal du benytte dig af Influencer Marketing
Influencere, også kaldet Influenter på dansk, er personer, der følges af mange på blogs eller sociale medier. De laver selv deres eget indhold, som når ud til langt flere end den ”normale” sociale-medie-bruger gør.
Der findes i dag influencers på alle sociale platforme. Nogle er populære på Twitter eller LinkedIn, andre er på Instagram eller YouTube. Nogle har deres følgere på flere forskellige sociale medier, mens andre kun har fokus på et af dem.
Det er på samme tid også meget forskelligt, hvad disse influencers laver. Nogle producerer selv deres eget særlige indhold, mens andre laver mere meningsbaseret indhold.
Derudover har de forskellige influenter også forskellige målgrupper. Nogle har en dedikeret flok følgere, mens andre når langt bredere ud til endnu flere mennesker.
Fælles for disse influencere er, at de kan bruges som brandambassadører og markedsføringskanaler, og netop dette guider vi dig herunder til, hvordan du benytter dig af.
Hvorfor er Influenter så fantastiske?
Når virksomheder markedsfører sig gennem indflydelsesrige personer med mange engagerede følgere på de sociale medier, kaldes det Influencer Marketing.
Brugen af influenter bliver kun mere og mere populært, og det er der en grund til. Virksomheden opnår nemlig langt større påvirkning af deres målgruppe ved at skabe værdifuldt content i samarbejde med en influencer, end hvis budskabet kom fra dem selv.
Influencerne har en del at skulle have sagt, og kan ses som en form for brandambassadører. De har nemlig en trofast folk af følgere, som både identificerer sig med- og stoler på dem. Derfor har influencere også ofte en meget stærk gennemslagskraft.
Som virksomhed er det en god idé at pleje sin relation til de influencere, som taler til netop deres målgrupper. Dog er det vigtigste punkt, når det kommer til succes at finde et godt match med en eller flere influencere. Lykkes dette har virksomheden mulighed for at opnå flere besøgende til deres side og potentielt flere salg.
Få fat i en influencer
Når du skal ud at finde mulige influencere, er det vigtigt at vide, at de findes i tre forskellige klasser, hvor det primært er pris og antallet af følgere, som skiller dem fra hinanden.
Influenterne kan inddeles i tre grupper: mega-, makro-, og mikro influenter.
Mega influenterne
er toppen af kransekagen, og kan være svære at få engageret med mindre du virkelig er villig til at betale dig fra det. De karakteriseres som skuespillere, kunstnere, YouTubere og andre sociale medie stjerner. Grundet deres store rækkevidde er de dygtige til at sætte gang i et budskab.
Dog skal du være opmærksom på, at flere undersøgelser viser at denne type af influencere, har lavere tillid hos deres følgere, da de ofte bliver sponsoreret af for mange forskellige virksomheder og brands, som gør det svært, at gennemskue hvad deres rigtige mening og holdning egentlig er.
Makro influenterne
kan være journalister, bloggere og Instagrammere med en større følgersamling på over 5.000 følgere. De er ofte noget lettere, at få engageret end Mega Influenterne, da der er flere af dem, og på samme tid arbejder de også på mange flere forskellige måder.
Mikro influenterne
har oftest omkring 500-5.000 følgere. Kort fortalt er disse de ”helt almindelige mennesker”, og altså dem der er flest af på de sociale medier.
Måden at engagere disse influencere er ved at invitere dem til events, inkludere dem i nye produktreleases og med andre ord gøre dem til ambassadører for din virksomhed.
Mål aldrig udelukkende på følgere og likes
Når du skal i gang med at lede efter gode influencere til din virksomhed, skal du være opmærksom på en vigtig ting. Nemlig at mange danske influentprofiler på især Instagram er fyldt med falske følgere.
Det er blevet en udbredt og kedelig tendens at købe sig til følgere, som består af falske profiler genereret af robotter, og dette drejer sig ikke kun om at pynte lidt på sine egne tal. Det er svindel og bedrag.
Heldigvis er det forholdsvis let at spotte, om de 100.000 følgere på en profil er ægte eller falske. Der er nemlig nogle generelle kendetegn ved profilerne, som går igen:
- De følger oftest man flere, end de selv følges af.
- De har underlige navne og ingen profilbilleder.
- Liker de billeder, sker det oftest lynhurtigt efter et billede lægges op.
- Der er næsten ingen opslag at finde på deres egen profil.
- Kommentarer fra dem kommer i engelske termer, som kan passe på alt: ”awesome”, ”nice pic”, smileys eller lignende.
Det er på ingen måder svært at vurdere, om en profil har falske følgere eller ej, og om den er værd at samarbejde med. Det kræver blot, at du ser ordentligt efter.
Pas på med at overtræde markedsføringsloven
En anden ting som er vigtig at være opmærksom på, når det kommer til influencere, er markedsføringsloven og skjult reklame.
Det kan blive dyrt for en virksomhed, hvis de og deres influenter ikke er opmærksomme på forskellen mellem skjult markedsføring og frivillig omtale af et produkt eller virksomhed.
Markedsføringsloven indeholder et forbud mod skjult reklame, og det skal derfor stå knivskarpt for brugere på de sociale medier, hvornår en omtale er en reklame.
Derfor er det afgørende at sørge for, at virksomhedens influenter får markeret alle deres opslag for virksomheden som reklame. Dette gælder både for professionelle influencere, men lige så meget også for privatpersoner, selv om de hverken er professionelle eller har et stort antal af følgere.
Ifølge markedsføringsloven er en reklame på de sociale medier, når omtalen af ydelsen eller produktet sker efter aftale mellem virksomhed og influent.
Influencer Marketing er kommet for at blive, og en influencer kan være alt fra din egen medarbejder til en kendis, som du synes er interessant for netop jeres virksomhed. Hvordan du griber din influent-strategi an, afhænger i høj grad af din virksomhed og jeres formål.
I hvert fald er det værd at overveje at bruge mere tid og flere penge på at arbejde med denne guldgrube.
DK-31929407