Sådan sætter du gang i dit følgertal på Instagram

Vækst

Går du med et ønske om at få flere følgere på din Instagram, men har du svært ved at gennemskue hvordan? Læs med her og få tips til hvordan du kan optimere din profil og få flere følgere på Instagram.
Et højt følgerantal løfter nemlig ikke blot din selvtillid, – det løfter hele din virksomhed!

Denne artikel indeholder:

1. Visualiser jeres brand på en anderledes måde.
2. Skab en rød tråd i indholdet.
3. Skil jer ud.
4. Husk det æstetiske udtryk.
5. Vær varsom ved brug af filtre.
6. Hashtags er helt centrale.
7. Spar ikke på kommentarer og likes på andres opslag.
8. Personliggør jeres indhold igennem Stories.

Visualiser jeres brand på en anderledes måde

Visuelt

Instagram er meget mere end bare madbilleder og quotes. På Instagram har din virksomhed nemlig mulighed for at vise jeres personlighed og fremhæve de træk, som kendetegner netop jer, og på samme tid giver det jer også en alternativ måde at deltage i en åben og uformel dialog med jeres følgere og potentielle kunder.
Denne platform er altså et fantastisk sted, – både hvis du ønsker at vise hvad du sælger, men også til at vise dine medarbejdere og kulturen i virksomheden frem.
Dette kan nemlig være med til at skabe flere salg og tiltrække nye medarbejdere til ved at vise virksomheden som en attraktiv arbejdsplads. Og netop derfor er det vigtigt at brede jeres profil og budskab ud til så mange som muligt ved at øge antallet af jeres følgere.

Skab en rød tråd i indholdet

Det første som du skal gøre, hvis du ønsker, at skaffe flere følgere til din Instagramprofil er at vælge hvilket tema, du vil holde dig til.
Det er nemlig vigtigt at din profil har en rød tråd i sit udseende, da det modsatte vil skabe forvirring blandt nuværende og potentielle følgere, fordi det vil gøre det svært at gennemskue, hvad det er du vil med din profil. Dette kan i værste fald betyde, at du vil miste følgere.
Når du har fundet dit tema, er det herudover også vigtigt, at du får det udtrykt klart og tydeligt i din biografi under din profil, da dette vil gøre det lettere for interesserede at se, om din profils indhold er relevant for netop dem.
Husk også i din biografi at udnytte muligheden for at indsætte et link for at henvise til din blog, hjemmeside eller lignende, da dette vil bidrage til mere relevant trafik.

Skil jer ud

Differentiering

Ligesom at man i den virkelige verden sjældent lægger mærke til dem, som ser ud som alle andre, forholder det sig på samme måde på Instagram. Derfor er det vigtigt, at du differentierer dig fra de andre på platformen, hvis du ønsker at opnå flere følgere.
Det er nemlig vigtigt at huske på, at der skal være en årsag til, at folk gider at følge dig, og netop derfor skal du tilføre dem værdi i form af noget, som skiller sig ud fra mængden.
Og ja – dette er lettere sagt end gjort, men en idé kunne være at holde øje med konkurrenterne, og analysere på hvad de gør. På denne måde kan du selv få inspiration til, hvordan du kan tilgå din egen profil og gøre den anderledes.

Husk det æstetiske udtryk

Uanset om du tager billeder med din telefon eller et professionelt kamera, er det svært at komme uden om billedernes efterbehandling.
Brugerne på Instagram er nemlig blevet kræsne. Et billede er ikke længere bare et billede, og derfor er det ikke helt lige meget, hvordan du behandler dine billeder for at få dem til at se godt ud.
Sørg for at billedet tages i god belysning for at gøre det så skarpt som muligt. Dette vil også bidrage til at gøre redigeringsprocessen langt nemmere.
Dernæst er det vigtigt at være klar over, at billedet ikke skal udstråle, at det er redigeret. Kunsten er nemlig at benytte sig af platformens redigeringsværktøj på en måde, som gør billedet pænere at se på – men ikke på den overdrevne måde.

Vær varsom ved brug af filtre

Redigering

Der findes mange filtre på Instagram, men disse har det med at skrue for meget op eller ned for varme, kulde, kontrast eller lys, hvilket bidrager til et kunstigt udseende på billedet. Et filter kan nemlig hurtigt blive for distraherende, hvis det er for dominerende, og derfor vil jeg fraråde, at du gør brug af Instagrams egne filtre.
Brug i stedet separate filter-apps som fx VSCO, Lightroom eller Snapseed til at redigere dine billeder til det bedre, hvis du absolut skal gøre brug af filtre.
En sjov info er dog at Instagrams mest benyttede filter i dag, er det ”Normale” filter, som slet ikke har nogen effekter knyttet til sig. Derfor er det en god idé selv at gå i gang med at lege med redigeringsværktøjet, hvor det især kan anbefales at justere på billedets lysstyrke, varme, farvemætning, skygge og skarphed.
Undgå dog at skrue funktionerne ned eller op med mere end 40-50 procent, da dette vil gå ud over billedekvaliteten.

Hashtags er helt centrale

Når du poster billeder på Instagram, kommer du absolut ingen vegne, hvis du ikke gør brug af hashtags. Instagram er nemlig bygget op omkring disse, da de fungerer på samme måde, som søgeord gør på Google.
Forstår du at gøre (korrekt) brug af hashtags, vil det dermed være lettere at finde frem til din profil for brugere, som interesserer sig for netop dit indhold, hvilket dermed vil øge din rækkevidde på platformen. Er du i tvivl om hvilke hashtags, der er relevante at bruge, kan du med fordel starte med at søge hashtags frem på Instagram for at få inspiration.
Det handler om at se hvert hashtag som en mulighed, da disse er din chance for, at dine opslag bliver set af flere. Gør du eksempelvis brug af 20 tags, har du mulighed for at få dit billede vist i op til 20 forskellige søgefeeds.
En god tommelfingerregel når det kommer til hashtags er, at du primært kun bør konkurrere med tags, som har under 100.000 opslag eller mindre, hvis din profil har under 10.000 følgere. Ellers er risikoen simpelthen for stor for, at du vil forsvinde i mængden.

Spar ikke på kommentarer og likes på andres opslag

Likes

En nem måde at øge sit følgertal på er også ved at engagere sig i dem som allerede følger jer, eller dem som kunne være potentielle følgere til profilen. Vær derfor god til at kommentere, like og svare tilbage på kommentarer, som du får på dine egne opslag og find derudover også relevante konti, som minder om jeres egen eller tydeligt interesserer sig for indhold som jeres. Disse vil nemlig ofte have større tilbøjelighed til at følge dig, hvis du følger, liker eller kommenterer på deres profil.
For at finde relevante konti kan det hjælpe at bruge hashtags, da dette vil åbne jeres horisont for hvilke profiler, der findes som minder om jeres egen. Her er det også essentielt at søge efter potentielle kunder, som kunne være relevante for netop jeres virksomhed og de produkter eller ydelser, I sælger.
At like og kommentere på andres billeder lyder måske som fedteri – men det virker altså, hvis du ønsker at være mere synlig og få flere følgere! Med komplimenter når du langt.

Personliggør jeres indhold igennem Stories

Afslutningsvist er det også vigtigt at huske at gøre brug af Instagrams funktion ”Stories”, som minder om Snapchats korte videoer.
Dette vil gøre jeres indhold mere personligt, da I her interagerer med jeres følgere på en anden måde, end hvis I blot poster et kvadratisk opslag.
Ud over at interagere med dine følgere kan Stories også bruges til at skabe flere følgere. Til dine Stories er det nemlig muligt at tagge andre profiler og brands og lave GEOtags, som vil være med til at sende dine historier ud til et langt større publikum end blot dine faste følgere.

Vejen til mange følgere er ikke let, og derfor kræver det hårdt arbejde at sætte gang i sit følgertal på Instagram. Loyale følgere kommer og bliver, hvis dine opslag er anderledes og inspirerende, men følgere er dog noget, der kommer med tiden, og derfor er det vigtigt, at du er tålmodig og bevarer troen på, at dit arbejde nok skal bære frugt, hvis blot du er kreativ og yder dit bedste.
Held og lykke med arbejdet!

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

Julie Elkær

Julie arbejder med virksomheders øget online synlighed og rækkevidde på sociale medier, som eksempelvis Facebook, Instagram og LinkedIn. Herudover beskæftiger hun sig med content marketing, PR og kommunikation.
0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *