Lav personlig markedsføring gennem trykte medier

I en digitaliseret tid, hvor forbrugerne bliver overdænget med e-mails, annoncer, opslag på sociale medier og anden digital markedsføring, der ofte har til formål at nå ud til en så bred målgruppe som muligt, er der rigtig langt mellem de personlige henvendelser – især dem, der er henvendt specifikt til den enkelte forbruger, og som skaber stor værdi for denne.

Selvom det er muligt at gøre digital markedsføring personlig – specielt e-mail markedsføring – er det de færreste virksomheder, der gør brug af det. I stedet ender forbrugeren op med en fyldt indbakke med irrelevante nyhedsbreve og mails fra virksomheder, der forsøger at sælge produkter og ydelser, som ikke formår at slå ordentligt igennem.

Det er rigtig ærgerligt. Både for forbrugeren, der ikke føler at vedkommende får tilstrækkeligt værdi for sin nyhedsbrevstilmelding, men i lige så høj grad for virksomhederne, der bruger tid og kræfter på at lave digital markedsføring og nyhedsbreve, der alligevel ikke bliver læst.

Rigtig mange virksomheder bør derfor overveje markedsføring gennem trykte medier i stedet for udelukkende at gøre brug af digital markedsføring. Det kan give større effekt og give større respons fra modtagerne.

Digitaliseret markedsføring vs. analog markedsføring

Der er mange fordele ved at bruge digitale medier til at markedsføre sig igennem som virksomhed. En af dem er blandt andet rækkevidde. Det er muligt at nå ud til rigtig mange mennesker med digital markedsføring – både indenlands og udenlands. Men i en tid, hvor alt netop er digitaliseret, kan virksomheder få meget ud af at bruge nogle af markedsføringskronerne på de trykte medier.

Trykte medier har nemlig fået en helt anden opmærksomhed end tidligere. Forbrugernes postkasser står tomme, mens den digitale indbakke er fyldt op, og derfor bliver man overrasket og spændt, hvis der ligger et brev eller magasin i postkassen.

Mange fristes til at åbne og kigge nærmere på, hvad det er, de har modtaget, hvis det lander i postkassen. Det vil sige, at allerede ved modtagelsen giver trykt markedsføring på den måde en større effekt end en stor del af den digitale markedsføring. Det kan din virksomhed drage fordel af, og sende materiale, der kræver lidt mere fordybelse, end hvad de digitale platforme tillader. Det kan både være information om din virksomhed, artikler eller produkter og ydelser, som giver modtageren lidt mere viden om netop din virksomhed.

Personlig markedsføring giver god effekt

Trykte medier giver virksomheder mulighed for at lave mere personlig markedsføring. Det kan man gøre ved at lave en specifik kampagne til et bestemt udpluk af modtagere eller medsende følgebreve eller indstik, der henvender sig direkte til den enkelte forbruger. Dette gør, at budskabet rammer modtageren bedre, og skaber mere værdi, hvilket i sidste ende giver en større effekt af den trykte markedsføring og en større chance for respons.

Med adressering kan virksomheder sende breve/ direct mails, brochurer eller magasiner ud til en specifik kundeliste. Adressering er samtidig også med til at gøre det trykte medie der udsendes mere personligt og henvendt til den specifikke modtager.

Markedsføring gennem trykte medier giver altså virksomheder mulighed for at skille sig ud og sende mere dybdegående materiale til en række modtagere og mulighed for at personliggøre markedsføringen, så den skaber mere værdi for modtageren.

Der er dermed mange fordele ved at gøre brug af direct mails eller sende magasiner, brochurer og blade og adressere dem til en specifik målgruppe. Selv en af verdens største søgemaskiner, Google, gør brug af direct mails, og så må der jo være noget om snakken.

John Nielsen