Sociale medier er også for politikere

Politikere på sociale medier

Nu er der snart kun 2 måneder til kommunalvalget. Det er altså nu, politikerne skal sætte slutspurten ind. Der går stadig en måneds tid, før valgplakaterne vil pryde gadebilledet. Valgplakaterne bliver også set som et meget vigtigt redskab i politikernes kampagner – særligt når det gælder kommunalvalg.

I en digital verden er det dog ikke længere tilstrækkeligt at sætte sin lid til valgplakater og at gå fra dør til dør. Politikerne kan nemlig nå langt flere mennesker på de sociale medier! Der er desuden også en lang række andre fordele ved at være synlig og til stede på de sociale medier.

I det følgende guider vi dig igennem fordelene ved at være på de sociale medier – og hvordan du skal være det.

Selvom vi tager udgangspunkt i politikere i dette blogindlæg, kan du også få inspiration, hvis du vil brande dig som person inden for et andet område.

Først et overblik

Der er mange ting, som du skal overveje, når du vil bruge de sociale medier i din valgkampagne. I dette blogindlæg kan du læse:

Vi går herunder i dybden med de ovenstående spørgsmål.

Hvorfor skal politikere bruge sociale medier?

Det er først og fremmest vigtigt at overveje, hvorfor du som politiker skal bruge de sociale medier. Du kan have mange forskellige tanker om, hvorfor og hvordan du kan føre din kampagne online – og der er uden tvivl også rigtig mange muligheder og tilgange til det.

Du bør derfor overveje, hvad dit formål er, og hvem du gerne vil nå ud til. Dit formål kan være, at du gerne vil synliggøre dig selv, og hvad du står for. For dig er dette måske en selvfølge, men hvis du ikke er vant til at begå dig på de sociale medier, eller hvis du sjældent deler opslag fra din profil, så kan det være en omvæltning, som du skal indstille dig på.

Sociale medier binder dig tættere til dine vælgere

Kom tæt på dine vælgere

Der er store fordele ved at bruge de sociale medier aktivt. Først og fremmest giver det dig et direkte talerør til dine følgere og vælgere. Omvendt betyder det også, at dine følgere får muligheden for at svare dig. Sociale medier bygger på tovejskommunikation, og derfor bør du også lytte til dine følgere og besvare deres spørgsmål.

De sociale medier er altså en oplagt mulighed for dig til at møde dine vælgere i øjenhøjde. Som vi prædiker inden for online markedsføring, så handler det om at være dér, hvor din målgruppe også er. Det er altså ikke anderledes, når vi snakker kommunalvalg.

På de sociale medier vil du ikke kun nå ud til de personer, som allerede kender dig. Du vil også kunne nå ud til dine følgeres netværk, når de begynder at interagere med dig – særligt på Facebook. Du lærer altså dine følgere at kende. Den viden kan du bruge, når du udformer dine budskaber – mere om det senere.

Likes flytter stemmer

At du får et like på din Facebookside, betyder ikke nødvendigvis, at denne person vil stemme på dig til valget – men chancen for det er dog relativt stor. Når en person tager et aktivt valg om at følge en politiker på de sociale medier, er det fordi, personen kan relatere til politikeren og dét, som han eller hun står inde for.

Tilbage i 2013 skrev dr.dk, at løsgængeren Steffen Rasmussen fik 2.246 personlige stemmer. En stor del af disse personlige stemmer skyldtes i høj grad Steffen Rasmussens aktivitet på Facebook. Mange andre politikere har også kunnet mærke en forskel i antallet af personlige stemmer på baggrund af en aktiv indsats på sociale medier.

Hvordan skal politikere bruge sociale medier?

Politikere på sociale medier

Når du har taget beslutningen om at føre dele af din valgkampagne på de sociale medier, skal du finde ud af, hvordan du vil bruge dine udvalgte medier. Dette bør du lægge en strategi for, lige som virksomheder lægger strategier for, hvordan de skal bruge de sociale medier.

Du åbner som nævnt for tovejskommunikationen til dine følgere, som har en forventning om, at du også reagerer på deres henvendelser. Dine følgere har derfor også en forventning om, at det er dig, der selv administrerer dine sociale profiler. Det er måske også mere for store landspolitikere at have en SoMe-ansvarlig eller lignende.

Når dine følgere forventer, at det er dig selv, der står for dine sociale profiler, så skal du ikke være bange for at vise dig selv. Vis, hvem du er, og vær ærlig i dine udtalelser – det er jo netop dem, som fortæller, hvad du står for og går op i, og det er dét, du bliver valgt ud fra.

Selvom du helt sikkert har meget på hjerte, så skal du forsøge at holde dine budskaber korte. Særligt den yngre del af befolkningen scroller hurtigt igennem deres feed på de sociale medier. Derfor skal du også fange deres interesse hurtigt, hvis de skal læse teksten igennem eller se videoklippet færdigt.

Som politiker vil du gerne nå ud til bredere dele af befolkningen, og derfor kan det også være svært at fange opmærksomheden fra alle dine følgere – og at få dem til at interagere. Som vi også skrev i vores blogindlæg om markedsføring til forskellige generationer, så vil de ældste generationer gerne have informationer, ligesom de gerne vil dele deres meninger, hvorimod de unge generationer hurtigt scroller videre til næste opslag.

Det er altså en svær øvelse at fange hele din målgruppes interesse med det samme opslag. Derfor kan det også være en fordel med forskellige typer opslag – eller ved at bruge forskellige medier afhængigt af, hvem du målretter dit budskab efter. Dette går vi i dybden med senere – først skal du vide, hvilke sociale medier du som politiker skal bruge.

Hvilke sociale medier skal politikere bruge?

Vi kan lige så godt lægge ud med at sige, at selvfølgelig skal du være på Facebook! Facebook er det absolut største sociale medie i Danmark, og det er også alle aldersgrupper, der bruger mediet. Derfor kan vi heller ikke komme uden om at fortælle, at du skal have en Facebookside.

Nu bider du måske mærke i, at vi siger ”side” og ikke profil? Ja, du læste rigtigt. Vores klare anbefaling er, at du opretter en Facebookside til dit professionelle embede. Der er mange fordele ved at have en Facebookside frem for en Facebookprofil:

  • Du får en dybere indsigt i, hvem dine følgere er (Facebook giver dig en oversigt over dine følgeres køn, alder og by)
  • Du får mulighed for at annoncere
  • Du slipper for at skulle bekræfte et hav af venneanmodninger
  • Du kan adskille dit privatliv fra dit professionelle
  • … og du kan dermed i højere grad dele opslag, der er relevante for dine følgere

Måske kan du selv komme på flere fordele, hvis du tænker lidt over det. Vi ser mange politikere, der deler opslag og debatindlæg på deres personlige Facebookprofil. Det er trods alt også den profil, som politikerne bruger til daglig, og politik fylder også en stor del af deres dagligdag, så derfor er det måske det letteste, at fortsætte her.

Men hvad så med alle de private opslag, som ikke har noget med dit politiske liv at gøre? For eksempel når du vil dele billeder af dine børn, eller hvad hele familien lavede i weekenden? Er det relevant for dine vælgere?

Hvad med alle dine personlige venner, som ikke har de samme politiske holdninger som dig? Hvis de bliver bombarderet med politiske opslag i deres newsfeed, så er der også en risiko for at de vælger ikke at følge dine opslag længere – eller i værre tilfælde: sletter dig som ven.

Din professionelle Facebookside

Professionel Facebookside

Saml al din politiske aktivitet på en Facebookside, du har oprettet til formålet. Om du blot vil hedde dit navn, eller om du vil tilføje partiets navn eller bogstav, er helt op til dig selv. Hovedsagen er, at du skaber et sted, hvor det kun handler om dine politiske aktiviteter.

På en Facebookside vil du også kunne se, hvor mange personer, dine opslag når ud til, og du kan se, hvor mange personer, der deler, kommenterer og liker – også på de opslag, som andre har delt. Derudover får du også informationer om hvor mange, der klikker på dit opslag.

Du får altså langt mere data at arbejde med, når du bruger en Facebookside frem for en Facebookprofil. Denne data kan hjælpe dig med at optimere dine fremtidige opslag, så de bliver endnu skarpere og endnu bedre målrettet dine følgere. Skal dit budskab have gennemslagskraft, skal du kende din målgruppe og målrette dine beskeder til dem.

Twitter

Twitter

I Danmark er Twitter langt fra lige så udbredt, som det er i USA, hvor mere end 67,5 millioner personer bruger mediet. Det betyder dog ikke, at du skal afskrive mediet med det samme. I Danmark bliver Twitter nemlig særligt brugt af politikere og journalister. Twitter er altså et slags talerør til journalisterne, og derfor kommer du altså ikke helt uden om mediet.

På Twitter handler det i høj grad om at fatte sig i korthed – du har nemlig kun 140 tegn at gøre godt med. Du skal derfor være særligt klar i dine tweets. Linker du til andre sider, eksempelvis din egen hjemmeside eller til partiets hjemmeside, kan det være en fordel at bruge URL-shorteners, så linket ikke optager halvdelen af de tegn, du har.

Instagram

Instagram

Overvejer du, hvorvidt du skal bruge Instagram, så skal du først gøre dig nogle tanker om, hvem du kan nå ud til på mediet. Instagram bliver især benyttet af unge kvinder, og er fyldt med billeder af alt fra mad til katte og hunde.

Instagram er jo et medie, hvor brugerne primært deler billeder, selvom video også er begyndt at fylde mere her. Det handler derfor om, at du har noget visuelt at vise frem på mediet. Derfor ses det ofte, at mange bruger Instagram til at vise, hvad der sker bag historierne – altså behind the scenes.

Du kan også bruge Instagram aktivt til at sætte fokus på et af de områder, du brænder for. Her har andre haft succes med at lave deres eget hashtag til formålet, hvor Instagrambrugere altså selv lægger billeder op med det pågældende hashtag. Dermed får du inspiration eller måske endda materiale, som du kan bruge i din markedsføring – husk bare lige at spørge om lov først, ikke?

Snapchat

Snapchat for politikere

Snapchat er blevet meget populært blandt det unge segment. Det er derfor et godt medie, hvis du vil ramme førstegangsvælgere – altså de 18-22-årige.

Inden du kaster dig over Snapchat, skal du huske på, at det er det unge segment, du kan ramme. Derfor er det meget passende at sige, at du skal være ”ung med de unge”. Snapchat er et medie, hvor du viser den upolerede virkelighed – og det er dét, der tiltaler det unge segment.

Vigtigst af alt er, at du gør det sjovt. Det unge segment vil gerne underholdes. Selvom de måske finder politik kedeligt, kan du godt være kreativ i din måde at fremlægge budskaber, eller til at vise videoklip fra dit kampagnearbejde eller lignende.

Har du brug for inspiration til, hvordan du kan bruge Snapchat, har vi skrevet et blogindlæg om, hvordan virksomheder får succes med Snapchat. Her kan du finde inspiration, selvom det ikke er alle råd, der kan overføres direkte til din personlige, politiske kampagne.

LinkedIn

Linkedin

Har du overvejet at bruge LinkedIn i din kampagne? LinkedIn er et professionelt netværk, hvor mere end 2 millioner danskere har oprettet en profil. LinkedIn minder på områder om Facebook, men der er dog færre statusopdateringer end der er på Facebook. Det betyder også, at der er større sandsynlighed for, at dit opslag bliver set.

Der er også den fordel ved LinkedIn, at de i modsætning til Facebook viser alle dine forbindelsers opslag i dit newsfeed. Dine opslag når altså ikke kun ud til 3-5% af dine følgere, som det er tilfældet ved Facebook.

En anden klar fordel, der er ved LinkedIn, er, at dine opslag bliver indekseret af Google. Det betyder, at du potentielt kan få endnu større synlighed, hvis en person søger efter et emne, som du har lavet et opslag om på LinkedIn.

LinkedIn har også en blogfunktion: Pulse. Her kan du uddybe nogle af de emner, der særligt optager dig. Det er altså en god måde at forklare dit synspunkt på et emne eller en mærkesag.

Fordelen ved blogindlæg via Pulse er, at de bliver indekseret, som nævnt ovenfor. Derudover er der også mulighed for at andre LinkedInbrugere kan kommentere Pulse-indlæg. Derfor kan du også opfordre til debat i dit indlæg.

Du kan også vælge at linke til andre hjemmesider via dine Pulse-indlæg. Det kunne eksempelvis være til dit partis hjemmeside, din egen hjemmeside, din Facebookside eller noget helt fjerde. Du kan på den måde koble en uddybende forklaring sammen med dine korte Facebookopslag – ligesom du fra Facebook kan linke til dine uddybende indlæg på Pulse.

Det skal du huske på

Uanset hvilket socialt medie du kaster dig over, skal du vide, at konkurrencen om brugernes opmærksomhed er meget hård. Alle dine følgeres newsfeed er fyldt med opslag fra venner, bekendte samt både organiske og sponsorerede indlæg fra virksomheder. Derfor kan vi heller ikke sige nok gange, at du skal være kort og præcis i dine budskaber.

Når du udvælger, hvilke sociale medier, som du vil bruge, så overvej hvem dine kernevælgere er, og hvem det er, du gerne vil nå ud til. Tag eventuelt udgangspunkt i din Facebookside, hvor du kan se data om dine følgere; køn, alder, by m.m.

Og endeligt: Mød dine følgere i øjenhøjde! Tal deres sprog. Og vigtigst af alt: Vær dig selv – vis hvem du er.

Sådan lægger du en strategi for de sociale medier

Strategi for sociale medier

Selvom det nærmer sig slutspurten i din kampagne, betyder det ikke, at du hovedkulds skal kaste dig ud i det hele. Hvis du vil vinde valget på de sociale medier, bør du lægge en strategi. På de sociale medier gælder det nemlig ikke om at dele det samme indhold på tværs af forskellige sociale medier. Du skal i stedet finde ud af, hvordan du bedst muligt kan få de forskellige sociale medier til at supplere hinanden.

Hvad er dit mål med de sociale medier?

At lægge en strategi handler om at fastsætte nogle mål for, hvad du vil opnå med de sociale medier. Som politiker er dit vigtigste mål at blive stemt ind, og det gør du blandt andet på baggrund af de personlige stemmer, som du får.

Dit mål kan også bygge på rækkevidde. Altså hvor mange personer kan du nå ud til på de sociale medier? Dette understreger igen nødvendigheden af at have en Facebookside, for her kan du se rækkevidde for alle dine opslag.

Måske er dit mål at skabe debat. På de sociale medier betyder det, at du gerne vil have folk til at kommentere på dine opslag. Særligt i henhold til dette mål er det vigtigt, at du overvejer hvilke sociale medier, der er velegnet til dette. For eksempel er Snapchat ikke velegnet til at skabe debat, da kommunikation kun sker mellem dig og din følger – og fordi opslaget bliver slettet igen efter få sekunder.

Hvordan vil du nå dit mål?

Mål for sociale medier

Uanset hvad dit mål er, skal du lægge en plan for, hvordan du vil nå dit mål. Denne del af strategiarbejdet handler i høj grad om at udvælge de sociale medier, som du vil bruge.

Som beskrevet i afsnittet ”Hvilke sociale medier skal politikere bruge?”, kan du ikke komme uden om at have en Facebookside. Facebook er det medie, der har den absolut største brugerskare og omfavner personer i alle aldre.

Læg en strategi for din Facebookside

Måske bruger du allerede Facebook til at fortælle om dine politiske aktiviteter? Har du tænkt over, hvad du lægger op? Og sørger du for jævnligt at opdatere din Facebookside? Har du en stillestående Facebookside, får du svært ved at skabe aktivitet blandt dine følgere – og det bliver endnu sværere at lokke nye følgere til.

Det er vigtigt, at du lægger en plan for, hvilken type opslag, du laver på Facebook. Er du i tvivl om, hvordan du skal gribe det an, så får du her et par eksempler:

  • Check ind: Brug Facebooks check ind-funktion, når du er til partimøder eller på besøg i lokalområdet.
  • Omtal artikler: Hver dag bliver der udgivet et hav af artikler. Blandt disse er der helt sikkert også en artikel, der omhandler en af dine mærkesager. Del artiklen og giv din mening til kende, hvad enten du er enig eller uenig.
  • Skab debat: Du kan tage udgangspunkt i en artikel, eller du kan tage udgangspunkt i et emne, som du har snakket om med andre. Spørg dine følgere, hvad de mener – og husk at besvare deres kommentarer!
  • Del billeder: Del billeder fra dine politiske aktiviteter. Det kan du gøre i forbindelse med en indtjekning – eller hvis du har været til et arrangement.
  • Send live: Skal du holde et kort oplæg, eksempelvis om dine mærkesager, kan du eventuelt sende live fra din Facebookside.

Det er vigtigt, at du selv er aktiv, når du lægger op til debat. På Facebook kan du ikke helt styre debatten, men når du kommenterer og besvarer kommentarer, er du med til at påvirke debatten i en bestemt retning.

Når du omtaler (offentlige) personer eller virksomheder, så tag pågældende i dine opslag. Det er med til at give dig en større rækkevidde; du skaber altså større synlighed for dig selv.

Når vi taler om politikeres brug af sociale medier, så er Facebook det absolutte minimum, og dermed også dit udgangspunkt. Når du har fastlagt din strategi for Facebook, kan du overveje, hvordan du vil supplere ved hjælp af andre sociale medier.

Hvilke andre sociale medier skal du bruge?

Andre sociale medier

Det kan ikke siges nok: Du må ikke dele de samme opslag på tværs af alle dine sociale medier! Derfor er det også så vigtigt, at du får lagt en klar strategi for hvert medie, du vil bruge.

Beslutter du dig for at bruge Instagram, så husk på, at du også har mulighed for at koble mediet sammen med Facebook. De billeder, du deler på Instagram, kan du automatisk også poste på Facebook. Her skal du dog overveje dit brug af hashtags.

Hashtags anbefales i høj grad, når du bruger Instagram. Det gør det let at finde andre opslag med samme hashtag. Deler du automatisk dit opslag på Facebook også, vil samme tekst også overføres direkte til Facebook. Her har hashtags ikke den samme betydning. På Facebook kan du bruge hashtags til at markere et emne, for eksempel ’#kv17’, men faktisk er hashtagget ikke nødvendigt på Facebook. Du vil stadig kunne finde offentlige opslag, som indeholder teksten.

Der er ingen, der siger, at du skal være til stede på flere forskellige sociale medier. Det skal du kun være, hvis det giver mening for dig. Du skal kunne overskue at holde samtlige af dine udvalgte medier opdateret. Derudover skal du overveje, hvad du gerne vil opnå med det enkelte medie. Eksempler kan være:

  • Twitter: Kommunikation til journalister
  • Instagram: Vis hvad der sker bag facaden, eksempelvis billeder af dine kampagnehjælpere, der gør plakater klar eller et billede af, at du forbereder en tale
  • Snapchat: Kommunikation til de helt unge, eksempelvis førstegangsvælgere. Lav korte, underholdende videoer, vis at du er lige som alle andre
  • LinkedIn: Del dine professionelle holdninger. Brug eventuelt Pulse til at uddybe dine holdninger til forskellige emner.

Dette gælder for alle dine sociale medier

Det kan ikke siges nok gange: Du skal være aktiv på de sociale medier, som du udvælger! Det forventes, at du interagerer med dine følgere, og at du besvarer de henvendelser, du får.

Derfor handler det i høj grad også om at være aktiv, når dine følgere er aktive. Det vil størstedelen af dine følgere være om aftenen og i weekenden.

Bonustip: Sådan kan du fastholde dine potentielle vælgere

Fasthold dine potentielle vælgere

Gennem hele dette blogindlæg har vi fokuseret på, at du som politiker skal have en Facebookside frem for en Facebookprofil. Det skal du ikke kun fordi, du kan frasortere alle dine private opslag. Der er faktisk en række andre fordele ved en Facebookside.

Som nævnt tidligere får du mulighed for at annoncere – noget du ikke kan med en Facebookprofil. Måske kan du ikke se, hvorfor du skulle annoncere på Facebook (eller for hvad)? Men med Facebooks annonceringsmuligheder, kan du altså få stort gavn af at bruge annoncer. Det kan du blandt andet fordi:

  • Du kan målrette dine annoncer efter alder og køn
  • Du kan målrette dine annoncer efter personer, der bor i lokalområdet
  • Du kan målrette dine annoncer efter personer, der har bestemte interesser
  • Du kan målrette dine annoncer efter personer, der minder om dine vælgere
  • Du kan målrette dine annoncer efter personer, der har vist en interesse for dig, dit parti eller dine mærkesager

Sidstnævnte kræver dog, at du har en hjemmeside, hvor du ved hjælp af en Facebook Pixel lægger en cookie hos dine besøgende. På den måde kan du målrette annoncer efter personer, der har besøgt din hjemmeside. Har du ikke selv en hjemmeside, kan det også være fra dit partis hjemmeside.

Denne type annoncering kaldes ’retargeting’, og er et effektivt redskab, netop fordi dine annoncer kun bliver vist til personer, der allerede har vist en interesse. Ofte skal vælgerne påvirkes mange gange op til en valg, før de tager deres endelige beslutning om, hvor de vil sætte krydset. Derfor kan retargeting være effektivt, når du gerne vil fasthold potentielle vælgere.

Har du ikke en hjemmeside, som du vil henvise til i dine annoncer, kan du blot holde al aktivitet på Facebook. Du kan nemlig også lave annoncer med henblik på at få flere likes på din Facebookside eller på at få flere reaktioner på et opslag.

Har du ikke arbejdet med annoncering på Facebook før, vil du hurtigt se, at du kan booste dine opslag. Dette kan i nogle tilfælde være fint – særligt hvis det er fordi du vil have en større rækkevidde for dine opslag. Vi anbefaler dog, at du holder boosts ved et minimum og fokuserer på at skabe ’rigtige’ annoncer.

Brug din hjemmeside

Politiker hjemmeside

Ved annoncering er det oplagt at linke til en hjemmeside. Dette er der flere årsager til:

  • Du får et sted at præsentere alle dine mærkesager samt dine holdninger
  • Du får et sted at præsentere dig selv som person
  • Du får mulighed for at fylde mere i søgeresultaterne – altså øget synlighed
  • Du får mulighed for at målrette annoncer efter de personer, der besøger din hjemmeside (retargeting)

Har du ikke din egen hjemmeside, bør du overveje at få det, netop fordi du får mulighed for at give dine potentielle vælgere mere viden. Med din egen hjemmeside styrer du også selv, hvilket indhold, der skal være på siden. Du risikerer heller ikke, at de besøgende på hjemmesiden får øje på noget andet og dermed klikker sig væk fra din profilside.

Når du har en hjemmeside, kan du også linke til den fra dine almindelige Facebookopslag. Dermed får dine potentielle vælgere også en hjemmeside at linke til – særligt hvis du har skrevet et blogindlæg, der handler om noget, som de kan relatere til.

Afsluttende bemærkninger

Den digitale verden kan være svær at navigere i, og som det er præsenteret i ovenstående, er der mange forhold, der skal overvejes. Det er ikke ualmindeligt, at mange personer har svært ved at navigere rundt blandt de sociale medier, og derfor bør du heller ikke kaste dig over et socialt medie, som du ikke forstår at bruge.

Som det også fremgår af ovenstående, så er der rigtig mange muligheder ud over blot at have en profil på et par forskellige sociale medier. Målrettet annoncering på sociale medier kan give dig et forspring i forhold til dine politiske konkurrenter, men det kræver dog også, at du forstår, hvordan du skal målrette dine annoncer.

Derudover er sociale medier ikke din eneste mulighed for at skabe online synlighed for dig selv. Ved aktivt at bruge en hjemmeside, giver du også dine potentielle vælgere mulighed for at læse mere om dig som person, men også om de sager og emner, som du brænder for.

Dét at have en online identitet er krævende, da alle kanaler skal holdes ved lige. Derfor skal du heller ikke gabe over mere, end du kan overskue. Derfor kan det også være fordelagtigt at have en professionel samarbejdspartner.

Har du brug for hjælp til din digitale kampagne, er du velkommen til at kontakte os. Udfyld kontaktformularen herunder, så tager vi en uforpligtende snak om dine behov.

    Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik .


    Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

    John Nielsen