5 tips til hvordan du holder øje med dine konkurrenter

Hold øje med dine konkurrenter

Konkurrentanalyse er et vigtigt emne. I dag er markedet meget gennemsigtigt, og derfor er konkurrencen om kunderne også meget hård. Derfor er det også vigtigt, at du kender dine konkurrenter og deres produkter og ydelser, så du dermed også ved, hvordan du kan differentiere dig.

Ikke nok med at du kan få idéer til, hvordan du kan differentiere dig, så kan du måske også finde inspiration til din egen markedsføring. Vi giver dig her 5 tips til, hvordan du kan holde øje med dine konkurrenter.

1: Kend alle dine konkurrenter

Kend dine konkurrenter

Første, vigtige trin i en konkurrentanalyse er at kende sine konkurrenter. Det er dét alle teorier og modeller, som du lærte i skolen, også fortæller. Det er her, du skal finde ud af, hvem der tilbyder de samme produkter eller produkter, der opfylder samme behov som dig.

Med internettet er det blevet meget lettere at finde frem til alle dine konkurrenter. En hurtig Google-søgning kan hurtigt afsløre størstedelen (hvis ikke alle) dine konkurrenter. Her er du særligt interesseret i at slå de konkurrenter, der ligger over dig i søgeresultaterne.

For at slå dem skal du arbejde med søgemaskineoptimering – og derfor bør du også kigge nærmere på deres landingssider. Her kan du få inspiration til, hvordan du eventuelt selv kan optimere dine landingssider. Dertil er der selvfølgelig også en ekstern indsats i forhold til søgemaskineoptimering. Dette kommer vi ind på i de følgende punkter.

Det er ikke sikkert, at du kan finde alle dine konkurrenter ved en enkelt Google-søgning. Måske er der nye konkurrenter på vej ind på markedet, som ikke er kommet om på side 1 i Google endnu. Disse er på nuværende tidspunkt ikke en trussel for dig, for hvis du ikke kan finde dem, hvordan skal forbrugerne så?

Det er dog ikke ensbetydende med, at de ikke kan udgøre en trussel for dig. I takt med at de vokser, arbejder med søgemaskineoptimering og annoncering samt er synlig på de sociale medier, vil de også i stigende grad blive en trussel for dig.

2: Følg deres online kanaler

Følg konkurrenterne online

Når du ved, hvem dine konkurrenter er, bør du også følge med i, hvad de foretager sig. Når du følger dine konkurrenters aktiviteter, kan du også få en idé om, hvad der virker for dem – det er altså en god inspirationskilde for dig.

Alle dine konkurrenter har med garanti en lang række af platforme og medier, som de benytter sig af. Her er det oplagt først og fremmest at finde dem på Facebook – og følge dem! Ved at følge dem, får du løbende serveret deres opslag direkte i dit newsfeed. Det samme gælder for de øvrige sociale medier, hvor de har en virksomhedsprofil.

Tilmeld dig også deres nyhedsbrev, hvis de sender sådan et ud. Det giver dig indblik i deres aktiviteter, tilbud eller hvad deres nyhedsbreve nu engang omhandler.

Ved at følge konkurrenternes aktiviteter på denne måde, skal du ikke selv være opsøgende hele tiden. I stedet for du serveret deres opslag og nyhedsbreve på et sølvfad. Husk på, at det er god inspiration til din virksomhed også.

3: Få et indblik i konkurrenternes linkprofil

Konkurrenters linkprofil

Som nævnt i punkt 1, er der en ekstern indsats, der kan være med til at styrke din virksomhed. Når vi taler ekstern søgemaskineoptimering, er det interessant at undersøge dine konkurrenters linkprofil. Antallet og kvaliteten af de hjemmesider, der linker til dine konkurrenters hjemmesider, er med til at påvirke deres placeringer i søgeresultaterne.

At få et indblik i dine konkurrenters indgående links, kan være en inspirationskilde for dig; måske kan du også få links fra nogle af de hjemmesider, der er på listen?

Når vi taler om linkbuilding på denne måde, så handler det ikke om at få mange links fra mange forskellige hjemmesider. Det handler derimod om at få relevante links. Et link er relevant, når indholdet, der linkes fra, omhandler (eller på anden måde er relevant for) siden, der linkes til. Der skal altså være en sammenhæng mellem disse to sider.

Der findes en lang række redskaber til, hvordan du kan finde information om dine konkurrenters linkprofil. Der vil dog være tale om betalte redskaber, som kan være omkostningsfuldt – særligt for mindre virksomheder. Det er dog redskaber, som marketingbureauer har svært ved at leve uden.

Har du brug for hjælp til at undersøge dine konkurrenters linkprofil? Så kontakt os! Vi har de nødvendige redskaber, og kan derfor hjælpe dig.

4: Se og få inspiration fra konkurrenternes annoncer

Konkurrenters annoncer

Lige som du selv kører annoncer på Facebook og AdWords, så gør dine konkurrenter det også. Dette er selvfølgelig også en inspirationskilde for dig.

AdWords

For at se, hvordan dine konkurrenters AdWords-annoncer ser ud, er du nødt til at lave nogle forskellige søgninger. Søg efter deres primære produkter (eller blot de produkter, som du selv konkurrerer på).

Overvej også, hvilke andre søgeord, som konkurrenten vil findes på. Dette kan du finde inspiration til via konkurrentens produktside. Se, hvilke ord, der bliver brugt på produktsiden til at beskrive produktet.

Facebook

På Facebook er det ikke muligt at søge annoncerne frem, lige som det er det med AdWords. I stedet skal du være lidt mere kreativ, for at finde ud af, hvordan dine konkurrenters annoncer ser ud.

Måske dukker der allerede annoncer fra dine konkurrenter op i dit newsfeed? Hvis det er tilfældet, kan du se, hvorfor netop du ser denne annonce. Klik på pilen i øverste højre hjørne af annoncen og klik på ”Hvorfor ser jeg dette?”/”Why am I seeing this?”. Så vil der poppe et vindue op, hvor der står en forklaring af, hvorfor du ser annoncen. Det kan være baseret på eksempelvis interesser eller demografi.

I dette vindue vil du under forklaringen se ”Administrer dine annoncepræferencer”. Klikker du her, vil du kunne se, hvad Facebook har vurderet, at du interesserer dig for baseret på annoncer, du har klikket på, eller sider, som du følger.

Se dine annoncepræferencer på Facebook

Hvis du klikker på en af disse interesser, kan du se eksempler på annoncer, der er målrettet denne interesse. Det betyder altså, at du kan se eksempler på dine konkurrenters annoncer, hvis du kan finde frem til, hvilke interesser, de målretter efter.

Eksempel på annoncer målrettet interessen 'onlineannoncering'

Retargeting

For både AdWords og Facebook er det muligt at oprette retargeting-annoncer. Med retargeting bliver annoncerne kun målrettet personer, som har besøgt en bestemt side. For at se denne type annoncer er du altså nødt til at besøge dine konkurrenters hjemmesider.

Retargeting kan også (på Facebook) målrettes efter personer, som virksomheden har e-mailadresser på. Det kunne eksempelvis være e-mailadresser, der er indsamlet ved køb eller som en del af deres kundeklub.

5: Google Alerts

Google Alerts er et gratis redskab, som automatisk kan give dig besked, når der dukker nyt indhold op, baseret på de søgeord, du har angivet.

Du kan altså bruge dette redskab til at holde øje med dine konkurrenter. Det kan du gøre ved at tilføje konkurrentens navn/ brand eller deres webadresse som søgeord. Når du gør dette, får du automatisk en mail, når Google finder nyt indhold, der indeholder dine angivne søgeord.

Bonus-tip: Brug også Google Alerts til at holde øje med omtale om dine produkter. Hvis et produkt, du sælger, bliver nævnt i et forum, får du besked fra Google om det – og så får du altså mulighed for selv at besvare det indlæg. Herfra kan du linke til din side med produktet – og så har du altså skabt et relevant link til din hjemmeside i henhold til linkbuilding.

 

Har du brug for hjælp til at komme i gang med en konkurrentanalyse? Så udfyld formularen herunder, så kan vi tage en snak om dine behov, og hvordan vi kan hjælpe.

    Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik .


    Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

    John Nielsen