Sådan markedsfører du dig overfor forskellige generationer

Forskellige generationer

Det kan være svært at finde hoved og hale i, hvordan man som virksomhed skal markedsføre sig på de sociale medier. Der er ikke noget at sige til, at det er svært. Der er nemlig 4 forskellige generationer at finde på de sociale medier, og hver generation har deres egen tilgang til de sociale medier.

Arbejder du med markedsføring, så ved du også, at du skal kende din målgruppe. Men én ting er at vide hvem de er fordelt på køn, alder og demografi, en anden ting er at vide, hvad der påvirker dem.

Hvilke generationer møder du på de sociale medier?

Der er som nævnt 4 forskellige generationer, som du kan møde på de sociale medier:

  • Generation Z
  • Millennials
  • Generation X
  • Baby Boomers

Selvom der er nogle fællestræk inden for hver generation, er dette blogindlæg ikke en facitliste til, hvordan du succesfuldt kan ramme din målgruppe. Som det er med enhver anden type grupperinger, er der tale om en gruppe af individer, som også skiller sig ud fra mængden.

Dette blogindlæg er derimod en inspiration til, hvordan du kan markedsføre din virksomhed på sociale medier med udgangspunkt i en generation. Ud fra denne store gruppe, kan du indsnævre din målgruppe yderligere. Dette er nødvendigt, da der kan være meget stor forskel på den ældre del af en generation kontra den yngre del af generationen.

Generation Z

Generation Z

Generation Z er den yngste generation. De er født mellem 1996 og 2010 – og er med andre ord dét, vi kalder for born digitals. De er nærmest født med en smartphone i hånden – de lærer i hvert fald fra en tidlig alder, hvordan de kan bruge smartphones, tablets og computere.

Netop fordi de er født med en smartphone i hånden, så er de altid online. De bliver præsenteret for utroligt mange budskaber på forskellige medier i løbet af en dag. Derfor scroller de også hurtigt videre fra de budskaber, der ikke fanger deres interesse med det samme.

Sådan markedsfører du dig overfor generation Z

I din markedsføring over for denne generation, er det vigtigt, at du holder dit budskab kort og præcist. Du har kun få sekunder til at fange deres opmærksomhed – og til at fastholde dem.

De bruger flere forskellige sociale medier, særligt Facebook og Snapchat. To medier, hvor der i meget høj grad er videoer. Denne generation foretrækker også at se videoer frem for at skulle læse sig til information.

Når du udarbejder dit markedsføringsmateriale, så sørg for at være autentisk. Denne generation vil hellere se helt almindelige personer frem for kendisser. Det er også derfor, at influencer-marketing er blevet et vigtigt redskab, når man skal markedsføre sig overfor denne generation.

Når du henvender dig til denne generation, så giv dem muligheden for at interagere med dig og dit indhold. Det skrev vi også i vores Guide til Snapchat; at du skal være klar på, at modtagerne af dit budskab vil interagere med dig – og derfor skal du også huske at svare dem, når de henvender sig.

Millennials

Millennials er den største generation, vi har. Millennials er født mellem 1977 og 1995, og de er en generation, der i høj grad bruger de sociale medier, både som nyhedskilde, når de skal tage en købsbeslutning, eller når de vil kontakte en virksomhed.

Denne generation bruger ofte deres telefon, og de anvender flere forskellige sociale medier – særligt Facebook, LinkedIn og for den yngste del af generationen også Instagram.

Sådan markedsfører du dig overfor millennials

Når du markedsfører dig over for denne målgruppe er det vigtigt, at du overvejer, hvord

an du kan give din målgruppe ekstra værdi. Content marketing er derfor et stærkt redskab, hvis du udformer godt, relevant og troværdigt indhold.

Som nævnt bruger denne generation ofte de sociale medier, når de skal træffe en købsbeslutning. Her kigger de blandt andet efter anmeldelser fra andre personer. De stoler altså i høj grad på andre personer, der udtaler sig om et emne. Derfor bør du også stræbe efter at indsamle anmeldelser fra dine kunder, hvis din primære målgruppe er blandt denne generation.

Markedsføring overfor denne generation handler i høj grad om at skabe troværdigt indhold. Denne generation er tilbøjelige til at springe annoncer over, hvis de har muligheden. Eksempelvis scrolle hurtigt videre i deres Facebookfeed eller trykke ”Spring annoncen over” på YouTube.

Generation X

Generation X

Generation X er født mellem 1965 og 1976, og de udgør p.t. den mindste generation. Det gør dem dog ikke til en uinteressant målgruppe, da det er dem, der har det andenstørste rådighedsbeløb. Det betyder, at de i højere grad er interessant for din virksomhed, hvis I sælger luksuriøse varer.

I modsætning til de to yngre generationer, så bruger denne generation i højere grad deres computer, når de bruger de sociale medier. Derfor er det også primært i aftentimerne, de er på de sociale medier.

Blandt denne generation er det Facebook, der er det mest populære medie. Denne generation er også blandt dem, der deler mest på Facebook.

Sådan markedsfører du dig overfor generation X

Igen spiller content marketing en stor rolle. Denne generation kan nemlig godt lide at få brugbar information. Denne information må gerne være udformet som video, hvilket gør YouTube til et spændende medie i markedsføringen overfor denne generation.

Da denne generation ofte deler indhold på Facebook, kan du som virksomhed altså få godt gavn af at inddrage et direkte link i dine opslag. Men husk også på, at det ikke er ligegyldigt indhold, de deler. Sørg derfor for, at der er en vis underholdningsværdi, eller at dit indhold er informativt.

Selvom denne generation er mindre end de andre, kan det godt betale sig at henvende sig til dem. Ikke nok med at deres rådighedsbeløb er stort, så har de også en høj loyalitet over for brands, som de synes godt om.

Generation Baby Boomers

Baby Boomers er født mellem 1946 og 1964, og er dermed også den ældste generation. Det betyder dog ikke, at denne generation ikke bruger de sociale medier. Ligesom generation X bruger de ofte Facebook.

Denne generation kan godt lidt indholdstunge medier, som Facebook er sammenlignet med andre sociale medier. Her vil de også gerne have lov til at dele deres meninger, ligesom de vil være tilbøjelige til at deltage i meningsmålinger og quizzer.

Sådan markedsfører du dig overfor Baby Boomers  

Denne generation kan som nævnt godt lide at dele deres meninger. Derfor kan du også roligt spørge, hvad de synes om et emne, en nyhed, et produkt eller lignende.

Du skal ikke forvente, at de vil kontakte dig over Facebooks Messenger, hvis de vil i kontakt med din virksomhed. For denne generation foretrækker nemlig at skrive mails. Set med markedsføringsbriller er denne målgruppe altså oplagt at sende nyhedsbreve til.

Ydermere er denne generation mere tilbøjelige til at besøge en virksomheds hjemmeside, efter at være stødt på virksomheden på de sociale medier. Dette kan hænge sammen med deres behov for at få flere informationer (og derfor de godt kan lide det indholdstunge sociale medie).

Brug dine egne erfaringer

Brug dine egne erfaringer i markedsføringen

Selvom der er nogle karakteristika for hver generation, så skal du også huske på, at der altid er individer, der skiller sig ud fra mængden. Det kan også være at din målgruppe dækker over to generationer – og så hjælper ovenstående måske ikke dig.

Som nævnt først i dette indlæg kan det være svært at markedsføre sig på de sociale medier, og mange kæmper måske også med at få flere reaktioner på deres opslag.

Der er mange virkemidler, der skal gå op i en højere enhed, hvis man vil have reaktioner på de sociale medier, blandt andet:

  • Ordvalg
  • Billede, diasshow, video
  • Tidspunkt for opslaget

Selv hvis du føler, at dette er det perfekte opslag, så er der ingen garanti for, at din målgruppe har samme opfattelse. Derfor er du også nødt til at prøve nogle forskellige opslag af. Test de forskellige muligheder, du har og se, hvad dine følgere reagerer på.

For at få succes på de sociale medier bør du kende din målgruppe. Ikke kun på alder, køn og demografi, men også i forhold til interesser og adfærd. Inddrager du ovenstående om generationer i dine overvejelser, kan det være, at du er bedre stillet i forhold til at kende din målgruppes adfærd på de sociale medier.

 

Har du brug for hjælp til sociale medier? Hvad enten det er i forhold til strategi for sociale medier, annoncering på sociale medier, eller hvis du har brug for hjælp til at håndtere dine sociale medier, så kan vi hjælpe dig.

Udfyld formularen herunder, så kan vi tage en snak om dine behov, og hvordan vi kan hjælpe.

    Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik .


    Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

    John Nielsen