Sådan udnytter din virksomhed Instagrams potentiale

Udnyt Instagram

Instagram er verdens hurtigst voksende sociale netværk med mere end 1 milliard aktive brugere hver måned. Med så mange potentielle kunder samlet på en platform, har mange virksomheder også fået øjnene op for den markedsføringsmulighed, der er på det sociale medie.

Instagram tilføjer hele tiden nye funktioner – både til ære for brugervenligheden, men også til ære for de virksomheder, der kan gøre brug af mediet af markedsføringsmæssige årsager. Hvis man som virksomhed formår at holde sig opdateret på alle Instagrams mange funktioner, så er der faktisk et stort potentiale.

For at få det maksimale ud af Instagram som virksomhed, kræver det fokus. Med så mange aktive brugere er der garanti for, at dine konkurrenter også hopper med på Instagram-bølgen. Det skaber en hård konkurrence om brugernes opmærksomhed, hvilket blot gør det endnu mere vigtigt, at netop din virksomhed formår at skille sig ud.

Stories

Udviklingen i Instagram stories matcher den øvrige udvikling på Instagram meget godt. Faktisk voksede antallet af aktive daglige brugere af Instagram stories fra 150 millioner til 300 millioner på under et år. Funktionen bliver brugt af både kendisser, influencers, virksomheder og privatpersoner til at skildre et øjebliksbillede.

Samtidig giver Instagram brugerne muligheden for at dekorere stories med emojis, GIFs, skrift, meningsmålinger, hashtags, lokationer og meget mere. Der er altså i høj grad mulighed for at skabe sin egen visuelle identitet på Instagrams stories, og man kan dermed skabe en rød tråd mellem det, der postes til de stories man laver.

Instagram stories fungerer lidt ligesom vi kender det fra Snapchat. De ligger frit tilgængeligt i 24 timer, og forsvinder så fra siden. Instagram har dog siden udviklet funktionen, og givet brugerne muligheden for at lave de såkaldte højdepunkter.

Højdepunkterne giver muligheden for at udvælge nogle særligt gode stories, så de forsat er synlige på siden uden at være slået op som et almindeligt billede. Denne funktion er især nyttig for virksomheder, der kan fremhæve forskellige øjebliksbilleder i længere tid end blot 24 timer.

Følg hashtags

Instagram hastags

De fleste af os kender til hashtags, som har været en del af Instagram siden begyndelsen. Med hashtags kan man opnå en langt større rækkevidde og samtidig finde andre posts, der har brugt samme hashtag. Der er dog en ny funktion, der har været med til at effektivisere brugen af hashtags, idet Instagram har gjort det muligt for brugere at følge hashtags.

Når man følger et hashtag, vil man opleve, at alle de posts, der indeholder det specifikke hashtag, kommer op i dit newsfeed præcis på samme måde som hvis du følger andre brugere. Det er ikke kun private brugere, der kan drage nytte af denne nye funktion. Også virksomheder får muligheden for at opnå en langt større rækkevidde – inklusiv det publikum der ikke aktivt følger virksomhedens profil.

Hvis man vil udnytte funktionens fulde potentiale, er det naturligvis afgørende, at man formår at bruge de helt rette hashtags. Brug de hashtags som din målgruppe følger eller søger efter, og fokuser hele tiden på, at det skal være relevant for både dem og dit produkt.

For at finde frem til knivskarpe hashtags kræves en del research. Samtidig giver Instagram muligheden for at se relaterede hashtags, så du kan finde det, der er det mest brugte af brugerne på Instagram – og af din målgruppe.

Det ideelle antal af hashtags per post er 11 tags. Det giver nemlig den maksimale rækkevidde, så du når ud til flest mulige, der følger både dig og nogle af de brugte hashtags.

Send live på Instagram

I lang tid har vi helst undgået at sende live, og dermed forbeholdt os retten til at klippe og redigere så meget, som vi følte var nødvendigt. Nu er der dog noget, der tyder på, at denne tendens er ved at vende. Instagram har i længere tid haft live-funktionen, men som så meget andet på sociale medier, så tager det noget tid før brugerne tager de nye funktioner til sig.

Der er dog mange fordele ved at sende live på Instagram – især for virksomheder. Selvom livevideoer kan virke skræmmende, så er der altså en rigtig god mulighed når du som virksomhed gerne vil nå netop din målgruppe. Livevideoer skaber gennemsigtighed, og det booster dine følgeres tillid til dig, når alt ikke er så poleret og redigeret, som hvad der nogle gange kan være tilfældet på Instagram.

Når det kommer til indholdet i livevideoerne, er det nærmest kun fantasien, der sætter grænser. Det kan dog være fordelagtigt at bruge disse videoer til at præsentere et nyt produkt, en almindelig dag på kontoret eller et lille interview med en medarbejder. Det er selvfølgelig vigtigt at være forberedt, når man sender live og på den måde undgå at få sagt eller gjort noget, der er mindre hensigtsmæssigt.

Instagram Direct

Instagram Direct

På sociale medier er relationer altafgørende, og selvom man kan argumentere for, at der er en relation, så snart en bruger følger dig eller din virksomhed, så er det altså ikke den samme relation, som man kan få i direkte beskeder.

Flere og flere brugere på Instagram benytter sig af Instagram direct, og kommunikerer med venner ved hjælp af denne funktion. På trods af det faktum at det primært er private brugere, der benytter sig af funktionen, så er det altså noget som også virksomheder på Instagram bør tage med i strategien.

Man kan som virksomhed opfordrer brugerne til at kontakte sig i Instagram direct og på den måde skabe en mere intim og personlig relation. Det kræver naturligvis et stykke arbejde, og det tager tid at besvare de henvendelser der kommer, men det skaber tillid og personaliserer virksomheden på Instagram.

Det visuelle univers

De fleste forbinder stadig Instagram med æstetik, smukke billeder og det visuelle aspekt som primære fokus. På trods af mange flere funktioner og muligheder, er det visuelle stadig noget af det vigtigste at forholde sig til, når man som virksomhed er til stede på Instagram.

Den visuelle strategi skal være klar fra første dag, og det er afgørende, at der skabes en rød tråd gennem alle billederne på virksomhedens side. Det gælder både farver, motiv, komposition og gennemgående tema. Når virksomhedens visuelle identitet på Instagram er helt fast, vil brugerne nemlig ikke have noget problem med at identificere afsenderen, når et post kommer frem i deres fyldte newsfeed.

John Nielsen