Organisk rækkevidde vs. annoncering på sociale medier
Sociale medier spiller i stigende grad en afgørende rolle for virksomheders online synlighed. Det er derfor også vigtigt, at du indtænker disse platforme i din virksomheds marketingstrategi, hvis du vil øge din online tilstedeværelse.
For nogle virksomheder kan det dog være en udfordring at finde den rette balance mellem organisk rækkevidde og annoncering på de sociale medier. Dette kan skyldes, at algoritmerne på de sociale medier hele tiden ændrer sig, hvilket kan gøre det svært at vurdere, hvor man opnår de bedste resultater.
I dette blogindlæg vil vi se nærmere på, hvad forskellen på organisk og betalt indhold er, og samtidig give dig gode råd og tips til at finde den rette balance mellem organisk indhold og annoncering.
Organisk rækkevidde er blevet sværere
Algoritmerne på de sociale medier har ændret sig, hvilket blandt andet påvirker den organiske rækkevidde for virksomheders indhold. Og i takt med at flere virksomheder kommer på de sociale medier, bliver konkurrencen øget yderligere.
Tidligere kunne en virksomhed nå ud til sin målgruppe gennem organiske opslag alene. I dag er det blevet sværere, fordi den gennemsnitlige rækkevidde er faldet markant. Kun en lille brøkdel af dine følgere ser de opslag du lægger op.
Derfor er der også mange, der vælger at fokusere på annoncering for netop at øge rækkevidden og skabe øget synlighed for virksomheden. Men med begrænsede marketingbudgetter og en øget konkurrence, kan det være svært at vurdere, om det er den mest omkostningseffektive løsning.
Der er fordele og ulemper ved begge tilgange, men de fleste virksomheder vil have gavn af at fokusere på begge i deres sociale medie strategi. Det afhænger naturligvis også af din virksomheds overordnede mål, hvilket du kan læse mere om nedenfor.
Vil du have hjælp til at lægge en effektiv SoMe strategi? Så kontakt os på 70 13 63 23 eller mail@onlinesynlighed.dk.
Hvad er organisk indhold og organisk rækkevidde?
Organisk indhold er det indhold du kan publicere på din virksomhedsside på sociale medier uden at skulle betale for det. Det kan være tekst, billeder, videoer, stories og lignende. Organisk rækkevidde referer her til den eksponering du opnår med dit organiske indhold. Typisk vil du som virksomhed kunne nå ud til en procentdel af dine følgere. Hvis dine følgere deler dit opslag, kan du også nå ud til dine følgeres venner. Bruger du hashtags, vil du ligeledes kunne nå ud til de personer, der følger disse hashtags.
Selvom det er blevet sværere at opnå organisk rækkevidde på grund af ændringer i algoritmen og den øgede konkurrence, er det fortsat vigtigt at fokusere på at skabe organisk indhold, der engagerer målgruppen.
Du kan for eksempel bruge det organiske indhold til at etablere din virksomheds Tone of Voice, engagere potentielle kunder og bygge kunderelationer. Derudover kan du også bruge organisk indhold på sociale medier til kundeservice. Dette kan hjælpe dig med at styrke dit brandkendskab og skabe en god relation til dine følgere og potentielle kunder.
Hvad er betalt indhold og annoncering?
Betalt indhold på sociale medier kaldes også annoncering, og bør ikke forveksles med boost af opslag, hvor virksomheden kan betale det pågældende sociale medie for at øge rækkevidden på et specifikt opslag. Med annoncer kan du naturligvis også betale for at få en øget rækkevidde og en større eksponering på de sociale medier, men du betaler for meget mere end bare det.
Annoncering giver virksomheder mulighed for at lave betalt indhold, der er målrettet mod specifikke målgrupper. Samtidig giver det mulighed for at teste forskellige annoncetyper samt forskelligt annonceindhold for at opnå de bedste resultater.
Annoncering kan bidrage til at skabe øget brandkendskab, tiltrække nye følgere, promovere nyheder og øge trafikken til dit website samt generere flere konverteringer og leads.
Organisk eller betalt indhold – Hvad skal du vælge?
Måske ved du allerede, hvad forskellen mellem organisk indhold og betalt indhold er, og bare gerne vil vide, om du skal vælge det ene eller det andet. Så simpelt er det dog ikke. Der er ikke noget, der er mere rigtigt end det andet, og begge strategier har hver deres fordele og ulemper.
Organisk indhold:
- Kan styrke dit brandkendskab
- Kan styrke relationen til dine potentielle kunder
- Kan styrke relationen til eksisterende kunder gennem kundeservice
Med organisk indhold er det sværere og tager ofte længere tid at opnå direkte mål som konverteringer og leads.
Betalt indhold:
- Kan øge din rækkevidde og antal eksponeringer
- Kan tiltrække potentielle kunder og skabe konverteringer og leads
- Kan målrette dit budskab mod din præcise målgruppe
Betalt indhold eller annoncering koster penge, og kan hurtigt blive en stor omkostning. Samtidig er annoncer ikke det bedste middel til at skabe kunderelationer.
I kombination kan organisk og betalt indhold hjælpe dig med både at tiltrække nye kunder og styrke relationen til dine potentielle og eksisterende kunder. Det er derfor en god idé at kombinere de to strategier i din sociale medie strategi. Her handler det således om at finde den rette balance mellem organisk indhold og betalt indhold, så det passer til din virksomheds mål, budget og ressourcer.
Find den rette balance mellem organisk og betalt indhold
For at finde den rette balance mellem betalt og organisk indhold, kan du som virksomhed gøre dig nogle overvejelser og lave nogle tiltag, der kan hjælpe dig med at finde frem til den rette kombination:
- Definér din virksomheds overordnede mål (brandkendskab, leads, konverteringer eller salg)
- Analysér hvem din målgruppe er, og hvilke platforme de bruger (dette kan hjælpe dig med at fokusere dine ressourcer på de rette kanaler)
- Eksperimentér og test forskellige typer af betalt og organisk indhold for at se, hvad der fungerer bedst (husk at måle på indsatsen)
- Fordel budget og ressourcer mellem den organiske og betalte indsats efter dine mål, og hvor du opnår de bedste resultater (investér i kanaler og indsatser der har størst potentiale)
3 tips til organisk indhold og annoncering
Vil du have mest muligt ud af din online tilstedeværelse på de sociale medier, kan det være en god idé at kombinere organisk indhold og annoncer. Herunder giver vi dig 3 tips der er gode at huske, når du skal lægge din SoMe strategi.
Brug organisk og betalt indhold til at supplere hinanden
Organiske opslag er gode til at underholde og skabe relationer med følgere, potentielle og eksisterende kunder. Her kan du med fordel opdatere dine følgere om nye samarbejder og hvad der ellers sker i dagligdagen i din forretning.
Det indhold du lægger op, giver ikke altid mening at køre annoncering på, men kan være godt til at skabe engagement på din virksomhedsside. Du kan derfor med fordel supplere indsatsen med organiske opslag med annoncering for at skabe øget rækkevidde og trafik på indhold, som er særligt vigtigt for dig. Det kan være nye produkter eller dine vigtigste ydelser.
Derudover kan du bruge din aktivitet på organiske opslag til at finde ud af, hvem din målgruppe er. Denne viden kan du bruge til at skabe brugerdefinerede målgrupper og kopimålgrupper, så du rammer dine potentielle kunder bedre med dine annoncer.
Lav en contentplan og planlæg opslag og annoncer
Vælger du at kombinere annoncer og organisk indhold, vil der være meget indhold du skal generere, samtidig med at du skal huske at publicere både opslag og annoncer. For at spare tid og energi kan det derfor være en god idé at lave en contentplan/publiceringsplan.
En contentplan giver dig overblik over, hvilket indhold du skal lave til dine annoncer og opslag, samt hvor og hvornår det skal udgives. Med udgangspunkt i denne plan kan du planlægge alle dine opslag og annoncer på forhånd, så du kan automatisere og gøre det nemmere for dig selv at holde din online tilstedeværelse ved lige.
Hold øje med dine data
Uanset om det er organiske opslag eller annoncer du skal lave, er det vigtigt, at du måler på din indsats, og at du jævnligt holder øje med dine data, for at finde ud af hvordan dine kampagner og opslag har performet.
Ved at kigge på dine resultater i annonceadministrator i din Facebook Business Manager samt i Google Analytics kan du få et bedre indblik i, hvad der fungerer, og hvad der ikke gør. På denne baggrund kan du lave ændringer i forhold til dine kampagners budget og indhold, eller justere på indsatsen i forhold til dine organiske opslag, så du opnår bedre resultater.
Få hjælp til at lægge en god SoMe-strategi
Er du stadig i tvivl om, hvad den bedste kombination af organisk indhold og betalt indhold er for din virksomhed, er du velkommen til at kontakte os. Vores specialister hjælper dig gerne med at lægge en effektiv og gennemarbejdet sociale medie strategi, så du ved, hvor du skal lægge din indsats henne for at få mest ud af din markedsføring på de sociale medier.
Ring til os på 70 13 63 23 eller send en mail til mail@onlinesynlighed.dk. Du kan også udfylde vores kontaktformular, så kontakter vi dig snarest muligt.
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
DK-31929407