6 Black Friday marketing strategier der kan booste din succes  

Det er ved at være den tid på året, hvor vi igen står i kø i lange rækker i butikkerne, eller holder os vågne torsdag aften, inden Black Friday, for at få fingrene i de aller bedste tilbud.

For nogle er Black Friday starten på køb af julegaver, mens det for andre er et opreklameret stunt. Uanset hvad, kan du som virksomhed godt forberede dig på dagen, og det kan du allerede nu. Både store og små virksomheder holder en eller anden form for Black Friday. De har nemlig ikke råd til at lade være, og det samme skal du selvfølgelig også gøre. Har du styr på din webshop? Ellers kan du få det med vores 20 gode råd til, hvordan du bliver klar.

Når du har styr på din webshop, og alle de praktiske ting, så bør du i den grad tænke over, hvilken marketing strategi du lægger for dagen. Vi har samlet en række marketing strategier, du nemt kan implementere, så du opnår succes med både Black Friday og Cyber Monday.

  1. Hvornår bør du starte?
  2. Få flere e-mailmodtagere med en popup
  3. Timing is everything 
  4. Giv kunderne en gaveguide
  5. Tilbyd en gratis gave med hvert køb 
  6. Forlæng udsalget
  7. Velgørenhed frem for overflod
  8. Gå i gang med det samme

Hvornår bør du starte?

Selvom Black Friday ligger i slut november, bør du allerede i oktober begynde at planlægge. Du skal bl.a. have styr på, hvilke tilbud du vil lave, og hvordan du vil reklamere og markedsføre dig på eks. de sociale medier. Derudover skal du tænker over, hvilke andre strategier du kan implementere for at få mest muligt ud af den store shoppedag. Jo bedre tid du er, jo mere kan du få planlagt, så det hele forløber som det skal.

E-mail marketing er en effektiv måde at markedsføre sig selv på, uanset om det er Black Friday eller ej. Derfor har du garanteret allerede en masse nyhedsbreve modtagere som du jævnligt sender breve ud til. Men selvom dit kundekartotek virker stort, kan du ligeså godt forsøge at få flere nye kunder tilmeldt dit nyhedsbrev. Men hvordan gør du så det? Du har måske luret det. Med en popup selvfølgelig! Ved at lave en popup på din hjemmeside, kan du fortælle potentielle kunder, at de har mulighed for at få gode tilbud før alle andre, hvis de blot tilmelder sig dit nyhedsbrev. På den måde får du nemmere ramt dem, som måske allerede er interesseret i dine produkter og gode tilbud, men som bare ikke er tilmeldt dit nyhedsbrev.

En god idé er at gøre din popup interessant og spændende, så dine besøgende slet ikke kan lade være med at tilmelde sig. De vil jo rigtig gerne have tilbuddene før alle andre! Du kan også altid lokke med en unik rabatkode eller lign. alt efter din virksomhed.

Timing is everything

Hvis du vil være klar på Black Friday, handler det selvfølgelig om planlægning og timing. Får du ikke gjort opmærksom på dig selv på de rette tidspunkter, ved brugerne ikke, hvad du har af tilbud. Derfor er det også vigtigt, at din timing er lige i øjet. Dette kan du gøre på to forskellige måder.

Den første måde er at markedsføre og holde udsalg dagen før Black Friday eller et stykke tid før dagen. Ved at reklamere med en masse gode tilbud inden den store shopping dag, kan du nemmere få fat i de kunder, som allerede er utålmodige og ikke gider vente til Black Friday. Hvorfor vente til fredag, hvis de allerede nu kan gøre et kup på dine produkter?

En anden måde at køre strategi på ift. Black Friday er ved at gøre det senere. Selvom Black Friday er overstået, kan du sagtens bruge begrebet i løbet af året for at få dine kunder til at se dine knaldgode tilbud, de ikke kan leve uden.

Alt afhængigt af, hvilken virksomhed, du driver, kan der være fordele og ulemper ved begge taktikker, så her handler det om, at du forsøger dig frem, og ser, hvad der virker for dig. Det kan være, det kræver et par forsøg, før du ved, hvad der tiltrækker mest kunder.

Giv kunderne en gaveguide

Hvis du får besøgende som ikke kender dig, eller har handlet hos dig før, kan det måske være svært at finde rundt i dine produkter. Det kan også være, at de kender til dig, men de simpelthen ikke ved, hvad modtageren skal have i gave, og det kan hurtigt tage tid at kigge alle dine produkter igennem. Her kan du nemt give kunden værdi i form af en hjælpsom gave guide.

Du kan enten skrive et blogindlæg om, hvilke gaveideer der kunne bruges til manden, vennen, faren eller lign. og det samme med kæresten, veninden, moren, søster osv. På den måde kan du liste de bedste produkter i hver kategori, så kunden nemt og overskueligt kan finde frem til den perfekte gave. Du kan også vælge at lave underkategorier for hvert emne, alt efter, hvad der er nemmest for dig, og hvad der giver mest mening. Gaveguiden kan du altid reklamere med gennem e-mails, på de sociale medier, eller på forsiden af hjemmesiden. Du kan også lave annoncer med dem.

Tilbyd en gratis gave med hvert køb

Du vil selvfølgelig gerne have så mange kunder igennem som muligt på årets store shopping dag. En af måderne at tiltrække dine kunder på, er ved at tilbyde dem en gratis gave ved hvert køb. Du kan vælge, om gaven skal være den samme uanset beløbet der bruges, eller om der skal være en ekstra (eller bedre/dyrere) gave med, når kunden bruger flere penge. På den måde kan du nemt tiltrække deres nysgerrighed på, hvad der mon kommer med som gratis gave. Vil du gerne fortælle dem, hvad gaven er, kan du også sagtens gøre det. Du kan evt. vælge at fortælle dem, værdien af gaven, hvilket gør produktet og købet mere attraktivt, fordi de får en gave med en ekstra værdi oveni.

Forlæng udsalget

Hvem siger, at udsalget skal slutte, selvom det ikke længere er Black Friday? Du kan lige så godt udnytte weekenden og mandagen efter, også kaldet Cyber Monday, til at få flere kunder i butikken. På den måde kan dem, der har misset Black Friday af den ene eller anden grund, stadig nå at gøre et godt køb. Dermed kan du øge dine chancer for at få flere kunder i butikken.

Velgørenhed frem for overflod

Black Friday er lig med shopping i massevis. Hvis du vil gøre noget anderledes end dine konkurrenter, bør du overveje at skifte fokus fra en masse salg og besparelser til at gøre noget godt. Her kan du eks. vælge at donere et beløb for hvert salg til et velgørende formål. På den måde opfordrer du indirekte dine kunder til at shoppe hos dig, for når de køber, bliver der samtidig doneret et beløb. Det får dig samtidig til at skille dig ud fra mængden af alle andre virksomheder som kører Black Friday for fulde drøn. Ydermere kan det give din virksomhed et positivt omdømme, og hvem vil ikke gerne have det?

Gå i gang med det samme

Som skrevet tidligere, timing is everything. Hvis du allerede nu begynder at planlægge dine tilbud, og optimerer din webshop, så kan du sikre dig, at du er helt klar til den helt store dag. Samtidig kan du overveje, hvilken af ovenstående strategier, der kan gavne dig og din virksomhed. Det hele handler om at skille sig ud fra mængden, så du undgår, at kunderne bliver trætte af dine Black Friday mails, fordi de bliver bombarderet med dem.

Har du brug for hjælp til at lægge en god strategi, så står vi klar til at hjælpe dig. Ring til os på telefon 70 13 62 23 eller skriv til os via nedenstående kontaktformular.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen