Online Reputation Management – Tips til at få flere anmeldelser
Hvis du gerne vil øge dit salg og få et bedre forhold til dine kunder, skal du sørge for at have et godt online omdømme, bedre kendt som Online Reputation Management. Et godt ORM kan være altafgrøende for, om en potentiel kunde vælger dig frem for din konkurrent, og hvis du vil være sikker på, at kunderne vælger dig, må du aktivt gøre en indsats.
Når du gerne vil forbedre dit online omdømme, er der flere tiltag du kan gøre. I vores artikel ”Online Reputation Management – 7 tips til succesfuld Orm” får du gode tips til, hvordan du bedst får et positivt og succesfuldt omdømme på internettet.
I denne artikel fokuserer vi dog på, hvordan du forbedrer din omtale ved at få flere kunder til at anmelde dig og din virksomhed. Anmeldelser er enormt vigtige for din virksomhed, da de viser, hvor god du er til at gøre dine kunder glade og samarbejde med dem. I følgende artikel kommer vi ind på:
- Så meget betyder anmeldelser på internettet
- Sådan får du flere anmeldelser – 8 gode tips
- Giv den bedste service
Så meget betyder anmeldelser på internettet
Statistikker viser, at 89 % af alle kunder laver grundig research og læser online reviews om et givent produkt inden de foretager et køb.
Disse tal indikerer, at online reviews taler for dem selv, og dermed kan være til stor fordel, eller ulempe for din virksomhed, al afhængig af, om dine anmeldelser er positive eller negative. Ydermere viser flere tal også, at kunder er mindre tilbøjelige til at købe hos en virksomhed, hvis virksomheden frasorterer negative anmeldelser og/eller har en ”perfekt” score. For kunderne vil dette signalere, at virksomheden eller produktet er lidt for godt til at være sandt. Der er simpelthen ikke noget troværdighed i, blot kun at have 5-stjernet anmeldelser.
Selvom du selvfølgelig helst vil have de positive anmeldelser, skal du ikke lade dig bekymre af, hvis du får nogle negative eller mindre gode. Jo flere anmeldelser du har, des bedre er det, hvis ikke alle sammen er 5-stjernet anmeldelser, men derimod varierer lidt. Det giver troværdighed, og kunderne er mere tilbøjelige til at vælge dig.
Dine anmeldelser af dig som virksomhed, hvad enten det er på Trustpilot, Google My Business eller en tredje platform, har altså stor betydning for, om dine kunder vælger dig frem for konkurrenten. Derfor bør du i den grad have en strategi for, hvordan du kan indsamle flere og dermed forbedre din omtale online.
Sådan får du flere anmeldelser – 8 gode tips
Du har højest sandsynligvis oplevet selv at modtage e-mails fra virksomheder som beder dig anmelde deres virksomhed. Men husker du selv at anmelde virksomheden?
Hvis du sørger for at yde en god service hele købsrejsen igennem, er du næsten garanteret positive anmeldelser, men ofte vil rigtig mange kunder glemme at anmelde dig. Medmindre din service var ekstremt god eller ekstremt dårlig, vil disse ”opfordringsmails” ofte havne i glemmebogen hos dine kunder, og du er en anmeldelse fattigere. Derfor får du her nogle tips til, hvordan du får flere kunder til at skrive en anmeldelse.
Gør det nemt tilgængeligt
Kender du de standere ved udgangen af Ikeas butikker, hvor du kan trykke på en smiley? Det gør du næsten helt sikkert. Disse standere gør det nemt for kunderne at trykke på det ansigt som repræsenterer deres oplevelse i butikken, og de skal ikke gøre mere.
Det samme princip bør du som virksomhed indføre, hvis du vil have flere anmeldelser. Sørg for, at det er så nemt for kunden som muligt at skrive en anmeldelse. Du kan måske inkorporere lign. smileys i din e-mail, så kunden blot skal klikke på den, der symboliserer deres oplevelse.
Hvis du gerne vil have link til eks. Trustpilot i mailen, så sørg for, at det er så nemt at finde ud af som muligt, så du mindsker antallet af kliks. En god idé er også at inkludere flere muligheder/sider, så kunden selv kan vælge, hvor de vil anbefale/give jer feedback henne.
Spørg på det rette tidspunkt
Beder du dine kunder om en anmeldelse på det forkerte tidspunkt, kan du risikere at de efterlader en dårlig anmeldelse eller slet ikke får det gjort. Vær derfor opmærksom på, hvornår du bør spørge dine kunder om feedback. Her handler det om købsrejsen, som selvfølgelig er forskellig fra virksomhed til virksomhed. Et par gode tidspunkter at spørge efter feedback kan f.eks. være:
- Når de besøger din hjemmeside for at genkøbe et produkt
- Hvis de leder efter andre produkter/services på din hjemmeside
- Hvis kunden har anbefalet din virksomhed til en bekendt
Måske kan du selv finde frem til andre eksempler, hvor du ved, at kunderne er klar til at give dig feedback.
Alternativt kan du også, afhængigt af det du sælger, vente en måneds tid, eller hvad der er passende, for derefter at sende en mail, og spørge, hvordan det går med deres nye produkt.
Giv kunden en lille belønning
Kunne du have mere lyst til at anmelde en virksomhed, hvis du blev belønnet for det?
Som medlem af Club Matas får du en mail, hvis du har købt et produkt i en af deres butikker. Her bliver du bedt om at give feedback ved at svare på en lille undersøgelse, og som belønning får du 10 point. Denne lille ”belønning” giver kunden mere motivation til at anmelde, selvom om de ti point ikke gør den store forskel for dem.
Ved at tilbyde dine kunder en lille belønning for deres anmeldelse i form af en rabatkode, point, gavekort, konkurrence eller lign. motiverer du dine kunder til at anmelde din virksomhed.
Vær dog opmærksom på, at det ikke er alle review sider der godtager disse typer af anmeldelser. Det behøver ikke være de helt store rabatter du slynger ud med, men blot en lille ”tak for din feedback”, som giver kunden lyst til at anmelde dig.
Vis din sejr
Hvorfor ikke fejre og vise dine fremtidige kunder, at eksisterende kunder synes rigtig godt om dit produkt? Når du får en positiv anmeldelse, så inkorporer den på din hjemmeside eller dine sociale kanaler, så andre har mulighed for at se anmeldelserne, uden at hoppe ind på en anden side. Der er mange måder at gøre dette på, eks. ved at hente dine anmeldelser fra Trustpilot til hjemmesiden eller helt simpelt lave et afsnit med ”det siger vores kunder”. Vis, at du er stolt af dine anmeldelser. Det giver din virksomhed troværdighed og tillid.
Fortæl, hvorfor kundens feedback er vigtig
De fleste af os vil rigtig gerne hjælpe andre. Du skal blot spørge dem ad. Dette gælder også, når vi snakker anmeldelser. Hvis du spørger dine kunder, om de vil anmelde dig og i samme omgang inkluderer, hvorfor de skal gøre det, giver du dem en større motivation til at anmelde. Måske kan deres anmeldelse hjælpe andre kunder der har samme problem eller er i tvivl, om det pågældende produkt kan bruges til det, de ønsker. Så skriv, at deres anmeldelse kan hjælpe andre, der står med samme problem eller i samme situation, eller fortæl, at I sætter stor pris på deres feedback, så I hele tiden kan blive bedre til jeres arbejde og blive ved med at have glade kunder.
Giv kunden mulighed for at anmelde via hjemmesiden
Som tidligere nævnt, er det vigtigt at gøre det nemt tilgængeligt for dine kunder at anmelde dig og din virksomhed. Dette kan du eks. gøre ved at indsætte ”badges” på hjemmesiden til de steder, du gerne vil anmeldes på, som eks. Trustpilot, Facebook, Google My business eller lign. På den måde gør du det nemt for kunden at klikke sig videre for at anmelde dig på den side, du gerne vil have de skal anmelde dig på.
Fortæl kunderne, hvor lang tid de skal bruge
Du sætter pris på dine kunders tid, og derfor bør du også fortælle dem, hvor lang tid det vil tage at anmelde jer, når du skriver ud i e-mail eller på anden måde. Du kan også skrive, at kunden senest skal svare inden en bestemt dato, hvis du er sikker på, at anmeldelsen ikke vil være for besværlig og tage for lang tid.
Når du skriver et estimeret tidsforbrug, kan du nemmere få kunden til at lave anmeldelsen nu og her, i stedet for, at de når at tænke, de ikke har tid og dermed ikke får det gjort.
Svar på negative anmeldelser
Det kan ikke næsten ikke undgås, at du indimellem vil opleve at få nogle negative kommentarer med på vejen, når du aktivt rækker ud efter flere anmeldelser. Nogle gange har kunderne en helt anden oplevelse eller opfattelse end du troede, og det kan skabe misforståelser eller negative anmeldelse. Hvis/når dette sker, er det vigtigt, at du tager hånd om disse anmeldelser lige så professionelt, som du ville med de positive. Giv jer god tid til at svare på en høflig måde, og prøv at finde frem til en løsning som er acceptabel for begge parter. Når du giver svar på tiltale på en ordentlig måde, viser du omverden og andre kunder, at du ikke er bange for at indrømme, hvis du har lavet en fejl, og det giver en stor troværdighed.
Giv den bedste service
Vil du gerne opnå flere anmeldelser og dermed øge dit online reputation management og dit salg, handler det om god kundeservice. Sørg for, at du og din virksomhed yder den bedste service og den bedste brugeroplevelse. Lige fra kunden kommer ind på jeres hjemmeside, til køb, kontakt med kundeservice, til at de skal anmelde virksomheden.
Samtidig skal I tage hånd om eventuelle negative anmeldelser, der end måtte komme. Dette signalerer, at I står ved jeres fejl og er villige til at løse dem. Sørg også for at gøre noget ud af de positive anmeldelser I får, så andre kunder får lyst til at købe hos jer.
Hvis I gerne vil optimere jeres brugeroplevelse, content og online reputation med flere anmeldelser, så tag kontakt til os på tlf. 70136323 eller via nedenstående kontaktformular. Så hjælper vi gerne med at optimere jeres online reputation management, så din virksomhed ikke lider under dårlige anmeldelser.
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
DK-31929407