Brugeranmeldelser er vigtige for din SEO
Brugeranmeldelser betyder mere og mere for forbrugerne. Når andre brugere har anmeldt en virksomhed, et produkt eller en service, hjælper det andre brugere til at tage en beslutning om de skal købe eller ikke skal købe.
Anmeldelser ser vi på de helt store sider, som har til formål at brugere hjælper andre brugere: blandt andet på TripAdvisor og Hotels.com. Anmeldelser er altså til gavn for andre brugere, som bliver bekræftet i deres valg baseret ud fra anmeldelserne. Har en virksomhed eller et produkt fået gode anmeldelser, bliver brugeren altså bekræftet i, at han eller hun gør det rigtige.
Hvor samles anmeldelserne?
Der er mange forskellige steder, du kan indsamle anmeldelser fra. Facebook bliver i højere og højere grad anvendt i dag, men tidligere var det anmeldelser på Google, der var vigtige i forhold til søgeresultaterne. Brugeranmeldelser på Google er forbundet med Google My Business, så hvis du endnu ikke har sådan en profil, bør du oprette det.
Anmeldelser bliver meget synlige på din Google My Business i søgeresultaterne. Google My Business er også begyndt at vise anmeldelser fra andre steder på nettet – blandt andet fra Facebook. Brugere kan dermed hurtigt se, om det er en forretning, de vil handle med.
Brugeranmeldelser som rich snippets
Hvis du arbejder med strukturerede data, har du også mulighed for at udvide din visning i søgeresultaterne med anmeldelser. Ved at gøre dette kan anmeldelser altså vises som en del af søgeresultatet, som vist i billedet herunder.
I dette eksempel er der vist én anmeldelse samt hvem, der har anmeldt ydelsen ”Søgemaskineoptimering”. Andre steder har du måske set et gennemsnit af flere anmeldelser. Dette kan være noget Google selv har trukket fra Google My Business, men du kan også selv angive det gennem strukturerede data. Det gøres via ”AggregateRating”. Du kan læse mere om, hvad strukturerede data er her.
Hvordan får jeg anmeldelser fra mine kunder?
Mange brugere udfylder i dag selv anmeldelser for en virksomhed eller et produkt, hvis de har haft en god eller dårlig oplevelse. Derfor kan du opleve, at anmeldelserne kommer helt af sig selv. Hvis de ikke gør det, kan du hjælpe dine brugere lidt på vej.
Inden du beder dine kunder om at give en anmeldelse af din virksomhed eller dit produkt, er det vigtigt, at du giver den mest optimale service. Dette i sig selv kan få kunder til at give en anmeldelse af din virksomhed eller produkt. Hvis ikke vil en kunde være mere tilbøjelig til at gøre det, hvis han eller hun har syntes, at servicen var god, varen blev sendt hurtigt eller lignende.
Hvis du ikke yder den bedste service for dine kunder, bør du forberede dig på en bølge af dårlige anmeldelser og dårlig omtale. Dette kan være svært at komme ud af igen – og du kan heller ikke selv fjerne dårlige brugeranmeldelser.
En god måde at få anmeldelser på er ved at sende dine kunder en e-mail. Denne har de oplyst i forbindelse med købet. Efter et par dage eller en uge efter købet, kan du sende dine kunder en opfølgende e-mail, hvor du tjekker op på, at alt er, som det skal være. I denne e-mail kan du tilføje en opfordring til at anmelde produktet eller din virksomhed.
På samme måde kan du bruge dine sociale medier til at opfordre dine kunder og følgere til at anmelde dig. Lav dog ikke denne type opslag for ofte, da det kan opfattes negativt eller desperat, og dette kan få brugerne til at stoppe med at følge dig.
Håndtering af negative anmeldelser
Som nævnt tidligere er der en risiko for, at du vil modtage negative anmeldelser. Det er vigtigt, at du tager hånd om disse og besvare dem. Prøv at se sagen fra kundens side. Sørg for at svare konstruktivt og – hvis muligt – kom med et løsningsforslag. Dette kan hjælpe den utilfredse kunde, og samtidig sender du et signal til andre (potentielle) kunder, at du er interesseret i at hjælpe og give en god oplevelse.
Typer af anmeldelser
Der er to forskellige typer af anmeldelser: vurdering på en skala og skriftlige anmeldelser. Typisk vil en skriftlig anmeldelse også have en skala-vurdering. Begge er brugbare for din virksomhed, men for brugerne kan det være mest nyttigt at se de skriftlige anmeldelser. Herved kan brugerne bedre relatere sig til anmeldelsens indhold.
At få en skriftlig anmeldelse fra en kunde er oftest sværere end at få dem til at vurdere på en skala. Dette skyldes, at det tager længere tid at skrive en anmeldelse. Derfor ses der oftest også kun skriftlige anmeldelser, hvis der er tale om en meget god eller en meget dårlig oplevelse.
Køb af anmeldelser
Der har tidligere været mange sager, hvor virksomheder har købt sig til gode anmeldelser, eller hvor virksomheder har betalt sig til at eksempelvis Trustpilot kun skulle vise de bedste anmeldelser. Dette er misvisende for de forbrugere, der tjekker anmeldelserne inden, de køber et produkt af virksomheden. Derfor lagde Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet Tænk og nogle andre erhvervsorganisationer i maj 2015 retningslinjer for brugeranmeldelser.
Disse retningslinjer slå fast, at virksomheder gerne må opfordre forbrugere til at anmelde deres virksomhed eller produkt, men hvis forbrugeren modtager nogen form for betaling for anmeldelsen skal det fremgå heraf.
De tjenester, hvor anmeldelserne gives, er forpligtet til at fjerne falske anmeldelser hurtigst muligt, lige som både positive og negative anmeldelser skal vises.
Dette betyder altså, at der bliver slået ned på falske anmeldelser samt på anmeldelser, hvor anmelderen er blevet betalt for anmeldelsen. Når denne type misvisende anmeldelser bliver opdaget, vil de altså blive fjernet. Det kan derfor heller ikke i dag betale sig at aflønne anmeldere til at give gode anmeldelser.
Retningslinjerne er skabt til forbrugerne, så de ved, at de kan stole på anmeldelserne. Anmeldelser skal kunne skabe tillid til dig blandt personer, som ikke tidligere har handlet ved dig eller ikke på anden måde har kendskab til dig. Anmeldelser er også forbrugernes måde at advare hinanden på – eller omvendt opfordre andre forbrugere til at købe.
Brugeranmeldelsers betydning for SEO
Brugeranmeldelser kan have en stor betydning for din søgemaskineoptimering. Selvom anmeldelserne i sig selv ikke har en direkte effekt på din placering, kan du vise Google, at du har en aktiv side (og forretning) – og dette er én af de ting, som Google prioriterer. Særligt hvis du tager dig tid til at besvare dine anmeldelser.
Gode brugeranmeldelser er også med til at give andre brugere mere tillid til din forretning, og brugerne vil automatisk føle sig mere sikre ved at handle med dig. Derfor kan gode anmeldelser skabe mere trafik på din hjemmeside. Dette vil ydermere føre til et større salg for dig, ligesom det vil betyde, at din placering i søgeresultaterne bliver forbedret.
Særligt hvis du er en lokal virksomhed kan indsamlingen af anmeldelser have stor betydning for din omsætning. Forestil dig at en person står i dit nærområde og søger efter et produkt eller en service fra sin smartphone. Virksomheder i nærheden, der matcher søgningen, dukker op i søgeresultaterne – deriblandt din virksomhed. For personen er der lige langt til virksomhederne fra søgeresultaterne. Hvilken virksomhed skal personen så tage hen til? Hvad baserer personen så sin beslutning ud fra? Andre brugeres anmeldelser!
DK-31929407