Bliv mere synlig med strukturerede data
Før du kan blive mere synlig med strukturerede data, er det vigtigt, at du forstår, hvad det er. Strukturerede data er en del af det Semantiske Web. Semantik handler om betydninger eller at skabe mening. I web-sammenhæng betyder det, at du sørger for, at søgemaskinerne kan forstå indholdet på din hjemmeside.
Måden man får søgemaskinerne til at forstå meningen i dit indhold er ved at tilføje strukturerede data til din hjemmeside. Dette struktureres som XML via eksempelvis mikrodata, RDFa og JSON-LD. Disse formater er alle med til at tilføje ekstra information til dit indhold.
Grunden til, at du bør arbejde med strukturerede data på din hjemmeside er, fordi søgemaskinerne ikke selv kan skabe samme mening af indholdet, som dine besøgende kan. Ved at give søgemaskinerne denne ekstra information, kan søgemaskinerne bedre placere dig i søgeresultaterne.
Det er ikke kun til fordel for søgemaskinerne. Du vil også opleve, hvis du bruger strukturerede data korrekt, at du får en højere klikrate (CTR). Dette skyldes den ekstra information, som også vil blive vist i søgeresultaterne. Særligt med rich snippets kan du for eksempel vise brugeren anmeldelser af et produkt allerede inden brugeren har klikket sig ind på din hjemmeside.
Hvordan ser strukturerede data ud?
Du har nok allerede set forskellige eksempler på strukturerede data. Strukturerede data kan deles op i to formater:
- Rich snippets
- Google Knowledge Graph
Eksempel på rich snippets. Søgeord: Søgemaskineoptimering
På ovenstående billede ses et eksempel på rich snippets. Her adskiller søgeresultatet sig fra de andre, idet der er implementeret en anmeldelse. Det er dette, der kaldes for en rich snippet. En rich snippet kan også være i form af et billede, som vist i nedenstående billede.
Søgeord: Havregrynskugler med kokos
Google Knowledge Graph vil du typisk støde på i forbindelse med større brands – som eksempelvis Facebook. Den vises i højre side af søgeresultaterne.
Eksempel på Google Knowledge Graph. Søgeord: Facebook
Søgemaskinerne samler altså den strukturerede data og præsenterer den for brugerne. Strukturerede data kan ses i mangle flere udgaver end dem, der er illustreret her. Skriver du artikler kan disse blive vist i Google Knowledge Graph, hvis du anvender strukturerede data korrekt, samtidig med at Google anser din artikel og viden for værende autoritær inden for det pågældende område.
Det er dermed ikke let at blive vist i Google Knowledge Graph. Her trækker Google ofte informationer og data fra indholdstunge sider som Wikipedia. Dette kan se i eksemplet nedenfor med Google. Her er det tydeligt angivet, at informationen er trukket fra Wikipedia.
Eksempel på Google Knowledge Graph. Søgeord: Google
Typer af strukturerede data
Uanset om data vises som rich snippets eller i Google Knowledge Graph, så er der tale om strukturerede data. Strukturerede data kan inddeles i mange forskellige typer, og der er faktisk mulighed for at angive typer for produkter, steder, personer, virksomheder, events, kreativt arbejde – herunder artikler, blog, hjemmeside m.m., og services – herunder billetter, toginformation, flyinformation, businformation, brands m.m.
Alle disse typer stammer fra typen ”ting”, som er den bredeste type. Herfra udspringer de nævnte eksempler samt mange flere – og langt de fleste af typerne kan udspecificeres yderligere. Der er altså god mulighed for at specificere sin data.
Du kan se hele listen af typer på Schema.org. Schema.org bliver brugt som grundlag for arbejdet med strukturerede data, da dette er en standard, som er udviklet af de største søgemaskiner, herunder Google og Yahoo!
Hvorfor skal jeg arbejde med strukturerede data?
Strukturerede data giver dig rig mulighed for at specificere din data, så søgemaskinerne kan forstå den præcise mening. Det kan se meget kompliceret ud, når man begynder at sætte sig ind i, hvordan strukturerede data skal udformes. Heldigvis kan arbejdsprocessen i mange tilfælde automatiseres – mere om det senere.
Der er mange årsager til, at det er vigtigt at arbejde med strukturerede data. Først og fremmest handler det om, at skabe mening for søgemaskinerne. Hvis ikke søgemaskinerne ved, hvad din hjemmeside og dennes undersider handler om, så får søgemaskinerne sværere ved at vise de mest relevante resultater for brugeren.
Det er brugerne, der er i centrum for alle søgemaskinernes resultatlister. Derfor er det også vigtigt, at du har fokus på brugerne. Når det handler om strukturerede data, så handler det altså om at give brugerne mest mulig information, inden de besøger din side.
Sælger du produkter eller services kan du – gennem strukturerede data – tilføje anmeldelser, som bliver vist i søgeresultaterne. Disse anmeldelser er et kvalitetsstempel fra andre brugere, og det kan derfor lokke en bruger ind på din hjemmeside.
I forbindelse med salg af et produkt er der en række data, der kan specificeres.
Dette gælder bl.a.:
- Navn
- Beskrivelse
- Pris
- URL
- Kategori
- Anmeldelser
- Billede
Gennem disse informationer kan et produkt genkendes. Denne strukturerede data kan potentielt vises i søgeresultaterne, så brugeren ved, hvad det er for et produkt, hvordan det ser ud, hvad det koster og hvilke anmeldelser det har fået, allerede inden brugeren klikker sig ind på siden.
Når alle disse informationer er vist allerede i søgeresultaterne, vil din side også skille sig ud fra mængden. Selvom strukturerede data er et meget effektivt redskab, så er det langt fra alle virksomheder, som bruger det. Det kan altså være din måde at skille dig ud af mængden og blive set af brugerne.
Når en bruger kender denne information på forhånd er risikoen for, at brugeren forlader siden igen med det samme også mindre. For dig betyder det, at du vil opnå en lavere bounce rate, da brugeren med denne ekstra viden med stor sandsynlighed har tænkt sig at købe produktet.
Ikke nok med at bounce raten falder, så vil din klikrate (CTR) også stige. Den øgede information vil få brugerne til at klikke sig videre – såfremt det er et bedre tilbud eller der er bedre anmeldelser end ved konkurrenten.
Hvordan kommer jeg i gang?
Der er flere forskellige måder, du kan arbejde med strukturerede data på. Strukturerede data bygger på koder, hvilket betyder, at du manuelt kan tilføje strukturerede data til din hjemmesides html-koder. Her giver Schema.org også en guide til, hvordan du kan komme i gang.
Der findes dog lettere måder at arbejde med strukturerede sider. Er din hjemmeside lavet i WordPress kan du med fordel installere et plugin, som laver koderne for dig. Hos OnlineSynlighed.dk bruger vi selv det plugin, der hedder ”All in One Schema.org Rich Snippets”. Med dette plugin har vi mulighed for på hver side at tilføje rich snippets på hver side og blogindlæg. Du vælger selv hvilken type data, du vil tilføje, som illustreret i billedet herunder.
Bruges dette plugin vil informationen til rich snippets dog også blive vist nederst på den pågældende side eller blogindlæg. Dette kan dog skjules ved hjælp af en tilføjelse i sidens kode.
Andre CMS-systemer giver også mulighed for at automatisere strukturerede data, så du ikke selv skal skrive koden. Der er for eksempel et modul i Prestashop – SEO Booster with Google Rich Snippets Module – som også hjælper med opsætningen af strukturerede data.
Kan jeg se ændringerne med det samme?
Når du tilføjer strukturerede data kan det være, at du falder i dine søgeresultater til at starte med. Dette er dog kun midlertidigt indtil Google får læst dine nye data. Herefter vil du se en forbedring af din placering i søgeresultaterne som følge af, at Google bedre forstår, hvad din side handler om.
I samme forbindelse vil du heller ikke være i stand til at se ændringen med det samme i Googles søgeresultater. Google skal have tid til at indeksere din side på ny, og dette kan tage op til et par dage. For at teste dine ændringer med det samme kan du bruge Googles eget værktøj: Structured Data Testing Tool. Her skal du blot indtaste url’en, så viser Google dig, hvor der eventuelt opstår fejl.
Hvor skal jeg bruge strukturerede data?
Driver du en webshop er det oplagt at angive strukturerede data for alle dine produkter – eller som minimum dem, der sælger bedst. Det samme gælder, hvis du sælger services.
Lav en plan for på hvilke sider, du vil arbejde med rich snippets, samt hvilke typer rich snippets du vil have: skal det være produktinformationer, anmeldelser eller andet? Tilføj gerne flere sider til din liste. Det er jo nødvendigvis ikke kun din forside, som brugerne finder gennem Google.
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
DK-31929407