Brug af virksomhedens blog til proaktiv Online Reputation Management
Din virksomheds blog er et vigtigt våben i kampen mod dårlige søgeresultater, hvis du formår at bruge den rigtigt – og det er faktisk nemmere, end det lyder.
Online reputation management – arbejdet med at sikre en vis kontrol med de resultater der vises ved en søgning på dit eller din virksomheds navn i de gængse søgemaskiner – kan laves præventivt og reaktivt.
Som med en forsikring er den præventive løsning den billige og anbefalelsesværdige løsning. Med online reputation management er tid en faktor, der skal arbejde til din fordel. Uanset budgettet tager det uger, hvis ikke måneder, at rydde op i søgeresultaterne efter dårlig omtale i medierne eller angreb fra en sur kunde. Derfor anbefaler vi i OnlineSynlighed.dk altid at tilgå online reputation management med en præventiv tilgang.
Et af de væsentlige våben her er bloggen til din virksomhed.
Dine læsere er dine kunder
Blogging nævnes ofte som en måde at komme i kontakt med potentielle kunder på. Dine læsere af bloggen er dem, der har interesse i det din virksomhed laver og tilbyder og er derfor også ofte netop dine kunder.
Når du udgiver gode blogindlæg bidrager du også til din virksomheds online omdømme:
- Du øger antallet af gode indlæg, der kan rangere i Google ved en søgning på din virksomheds navn
- Du kommer i kontakt med flere mennesker, der kan gå fra potentielle kunder til tilfredse kunder, der anmelder din virksomhed på Trustpilot og Facebook og derved opbygger et skjold mod dårlige anmeldelser
- Ved at skrive om aktuelle nyheder har du mulighed for at blive nævnt når andre søger efter information på en måde, du selv har kontrol over – og det kan lede til presseomtale med dig som ekspert, der også er et stærkt værn mod senere dårlige omtale (dette kaldes også for ”newsjacking”)
I det hele taget bliver din virksomheds brand styrket ved aktivt at bruge bloggen. Du og dine medarbejdere har mulighed for at eksponere jeres produkter og ydelser ved at give lidt af jeres ekspertviden. Aktiv brug af virksomhedens blog er en genvej til øget troværdighed.
5 typer af indhold
At starte bloggen kan virke som nemmere sagt end gjort – for hvad skal du skrive?
Vi har 5 forslag til indholdstyper, du kan gå i gang med nu:
- Udbyggede ”How to”-guides inden for hvad din virksomhed beskæftiger sig med, der understøtter den ekspertviden, der skal få dine kunder til at henvende sig – ligesom OnlineSynlighed.dk gør med denne artikel
- Indlæg om firmaet og personerne bag; sæt ansigter på de mennesker, dine kunder til daglig har med at gøre
- Kommentarer på aktuelle nyheder inden for branchen
- Du kan give andre mulighed for at ”gæsteblogge” og derved blive eksponeret for deres følgeskare, når indlægget efterfølgende deles på de sociale medier
- FAQ om virksomhedens produkter, tjenester og relaterede informationer – hvis dine brugere søger efter information om hvad du tilbyder er det vigtigt, du selv kommer op som det øverste resultat
At bruge virksomhedens blog til at underbygge virksomhedens troværdighed og komme i kontakt med flere personer på kræver en vis vedligeholdelse og dedikation. Det kræver, at der hvis ikke ugentligt, så i hvert fald flere gange månedligt bliver dedikeret ressourcer til at skrive indlæg.
Hvis ikke I har ressourcerne internet i virksomheden til at anvende bloggen kan I benytte freelancere med viden inden for samme branche.
Som med søgemaskineoptimering gælder det, at jo tidligere I kommer i gang med at bruge jeres blog, jo hurtigere oplever I resultater – og med ”renters rente” bliver det til væsentlige resultater ofte allerede inden for det første år.
- Hacket og kapret – når din SoMe profil bliver målet for et cyberangreb - 21. april 2023
- Online sikkerhed: Sådan beskytter du dig selv mod hacking - 20. april 2023
- Hold dig fra disse 20 nyheder på din virksomheds blog og sociale medier! - 17. april 2023
DK-31929407