Har din hjemmeside tyndt indhold? Derfor skal du undgå det.

Dine tekster på din hjemmeside har stor betydning for din virksomhed og dine kunder. Måske større betydning end du lige går og tror. De rette tekster som er skrevet til din målgruppe, kan ikke alene give dig en højere placering i Googles søgeresultater, men også skabe større konvertering og mersalg. Til gengæld kan dårlige tekster, som ikke er fyldestgørende for brugerne og den information de leder efter, skade din virksomhed, så du på sigt kan miste kunder.

I 2011 lancerede Google en ny algoritme, Panda algoritmen, som har til formål at straffe hjemmesider, hvis indhold ikke lever op til Googles krav om gode og værdifulde tekster. Med andre ord kan du blive straffet hårdt, hvis din hjemmeside er fyldt med såkaldt tyndt indhold. Begrebet dækker over ufyldestgørende og/eller redundant indhold. I artiklen her vil du, udover at blive klogere på definitionen af tyndt indhold også kunne læse mere om, hvorfor du skal undgå det. Artiklen vil desuden komme ind på:

  1. Hvad er tyndt indhold?
    1. Duplikeret/kopieret indhold (duplicate content)
    2. Redaktionelt tyndt indhold
    3. Alt for mange reklamer
    4. Mange undersider med billeder/video uden tilhørende tekst
    5. Grammatiske fejl
  2. Derfor skader tyndt indhold din virksomhed
  3. Tjek din side igennem for tyndt indhold
  4. Sådan undgår du tyndt indhold
    1. Omskriv indholdet
    2. Uddyb tekster der indeholder få ord
    3. Fjern eller brug 301 redirect
  5. Opsummering

Hvad er tyndt indhold?

Definitionen af, om dit indhold er tyndt eller ej, afhænger af mange forskellige faktorer. Måske har du hørt regler om, at teksterne skal være på 300 ord for at søgemaskinerne ikke definerer dem som tyndt indhold. Reglen gælder dog ikke altid. Du kan sagtens opleve at have tyndt indhold på flere ord, og du kan sagtens have kvalitetsindhold med mindre. Det handler om kvalitet, frem for kvantitet.

Ifølge Google er tyndt indhold i al sin enkelthed, indhold som ikke giver brugeren nogen værdi eller information. Dette kan dog ske på flere forskellige måder, og hvordan tolker søgemaskinen så, hvad der er tyndt indhold, og hvad der ikke er? Nedenfor kan du læse om, hvad der definerer tyndt indhold.

·       Duplikeret/kopieret indhold (duplicate content)

Har du valgt at kopiere tekster fra andre sider, som ikke er dine egne unikke tekster, eller har en konkurrent kopieret dine, kan du godt regne med, at din hjemmeside bliver kategoriseret som tyndt indhold. Duplikeret indhold kan også opstå, hvis du har flere undersider med den samme tekst.

·       Redaktionelt tyndt indhold

Redaktionelt tyndt indhold kan opstå, hvis din hjemmeside primært indeholder søgeordstung tekst, der er uden reel redaktionel mening (keyword stuffing). Altså når du skriver en masse søgeord primært for søgemaskinernes skyld og ikke laver indhold til læserne.

Tekster der ikke går i dybden med et emne, uanset om du har skrevet 200 ord eller 2000 ord kan også betegnes som redaktionelt tyndt indhold. Du kan godt have skrevet mange ord om noget der ikke nødvendigvis kræver så mange ord, og det gør dine tekster mindre værdifulde.

·       Alt for mange reklamer

Har du rigtig mange reklamer på din hjemmeside? Ja, så kan du godt regne med, at Google ikke finder dette relevant for dine brugere. Du ryger derfor længere ned i søgeresultaterne pga. manglende relevant indhold.

·       Mange undersider med billeder/video uden tilhørende tekst

Det kan selvfølgelig være svært at skrive en masse tekst til et billed- eller videogalleri. Har du derimod mange undersider, hvor der kun er en video eller et billede på hver side, bliver disse som udgangspunkt kategoriseret som værende tyndt indhold.

·       Grammatiske fejl

Selvom Google som sådan ikke ser grammatiske fejl som tyndt indhold, kan du sagtens risikere at blive straffet alligevel. Grammatiske fejl er ikke professionelle, og tekster fyldt med fejl signalerer, at du er useriøs, fordi du ikke har lagt den tid og de kræfter i arbejdet som der skal til. Dette påvirker, hvor længe dine brugere gider være på din side. Med andre ord risikerer du en højere bouncerate, og det er noget Google slår hårdt ned på.

Derfor skader tyndt indhold din virksomhed

Med Googles Panda algoritme, som blev lanceret i 2011, bliver der slået endnu hårdere ned på hjemmesider som indeholder tyndt indhold, dvs. manglende kvalitet og relevans i dine tekster. Googles Panda algoritme går efter at give brugerne indhold der leverer Ekspertise, Autoritet og Tillid (også kaldet E-A-T). Vi har tidligere skrevet om, hvad Googles panda algoritme gør, og hvad du skal være opmærksom på.

Konsekvensen af, at Google finder tyndt indhold på din hjemmeside er, at du bliver straffet i form af en dårligere placering i Googles søgeresultater.

Dine tekster på hjemmesiden bliver ikke favoriseret til at ligge højt i søgeresultaterne, fordi dit indhold simpelt hen ikke giver relevant og brugbar information til brugerne. Samtidig, og dette er nok den største konsekvens, vil du opleve, at du får svært ved at fastholde dine brugere på din hjemmeside, hvilket i sidste ende har en negativ effekt på din konvertering. Dine brugere gider ikke bruge tid på en side, der ikke giver den information, de har brug for, og derfor hopper de videre til en anden side. Din bouncerate bliver derfor højere, og det påvirker dine muligheder for at få mere salg. Derfor skal du for alt i verden søge for, hele tiden at holde øje med, om din hjemmeside er i farezonen ift. kvalitetsindhold.

Tjek din side igennem for tyndt indhold

Med ovenstående svar på, hvad der defineres som tyndt indhold, bør du kunne gå i gang med at kigge og analysere din hjemmeside igennem, så du kan optimere dit indhold.

Det allerførste du bør tjekke er, om din hjemmeside indeholder duplikeret indhold. Gør den det, er det med at få rettet op på det i en fart. Duplikeret indhold skader din virksomhed, fordi Google ikke ved, hvilken side, der er den originale. Du risikerer derved, at konkurrenten ryger forrest i søgeresultaterne, og det er noget der kan mærkes på bundlinjen, fordi du mister potentielle kunder. Den nemmeste måde at se på, om din hjemmeside indeholder duplikeret indhold på, er ved at bruge et program eller en service, som tilbyder dette. Her kan du f.eks. prøve UlovligKopiering.dk, som er en service der hjælper dig med at finde duplikeret indhold på din hjemmeside, tage kontakt til dem, som kopierer dine tekster og med at fjerne teksterne.

Du bør som hjemmesideejer også sætte god tid af til at læse din hjemmeside igennem, så du er sikker på, at hver enkelt side har unikt og relevant indhold til det pågældende emne/produkt. Det vil kræve tid, men i sidste ende vil det også gavne dig, så du ikke bliver straffet med en dårlig placering i søgeresultaterne.

Alternativt kan du som en start bruge en site crawler (web crawler) til at analysere din hjemmeside. En site crawler er et stykke software som er lavet til at tjekke alle dine indekserede URL’er. Her får du en rapport af hver side, herunder også dine title tags, meta data, antal ord på hver side osv. Herefter kan du begynde at kigge siderne igennem manuelt, for at finde frem de sider der skal optimeres ud fra rapporten.

Sådan undgår du tyndt indhold

Tyndt indhold handler altså ikke om, hvor lidt eller hvor meget du skriver om et givent emne, men handler i højere grad om kvaliteten og relevansen af det, du skriver om emnet. Derfor skal du sørge for, at alle dine tekster er unikke og relevante for det givne emne eller produkt.  Som beskrevet tidligere, kan din virksomhed lide store tab, hvis din hjemmeside har mange sider med ufyldestgørende indhold. Det kan nemlig sende dine brugere væk fra siden og over til konkurrenten.

Når du har kigget din side igennem for, hvilke sider der evt. indeholder tyndt indhold, kan du begynde på at optimere teksterne. Alt afhængig af, hvor mange sider du har, og hvor mange der potentielt skal ændres, bør du starte med dem som har den største ROI (return of investment), dvs. du starter med de sider, som giver dig mest igen, og de sider, der har mest trafik. Dette kan du eks. se via Google Analytics. Herefter kan du gå i gang med at optimere siderne.

Du kan vælge at optimere dit indhold på forskellige måder, afhængigt af, hvad der står, og hvad der er relevant.

Omskriv indholdet

Hvis teksterne på dine sider ikke er fyldestgørende nok eller minder for meget om nogle andre tekster på din hjemmeside, bør du omskrive indholdet af en af teksterne. Derved undgår du at have to ikke-dybdegående artikler om samme emne.

Har du tekster som ikke længere er up to date, kan du også vælge at opdatere disse med en omskrivning eller opdatering, så det fremstår korrekt og i tråd med, hvad virksomheden tilbyder. Er dine tekster propfyldt med alle dine søgeord, så læs teksten grundigt igennem, og gør teksten mere appetitlig ved at fjerne nogle af søgeordene, så det er de mest relevante. Undgå at skrive samme søgeord alt for mange gange.

Vær opmærksom på at ændre både billeder, title tags og metabeskrivelser, når du omskriver din tekst, således at Google ved, at teksten har en ny vinkel på det samme emne. Husk også at lave intern linkbuilding, hvor du linker til din anden tekst om samme emne. På den måde giver du kunden en mulighed for at læse en anden artikel som kunne have interesse for dem.

Uddyb tekster der indeholder få ord

Går du dine sider igennem manuelt, vil du ofte også opdage, hvis der er sider som indeholder meget få ord. Selvom vi tidligere har skrevet, at det ikke nødvendigvis er antal ord, det kommer an på, kan det i mange tilfælde godt gavne dig at formulere lidt ekstra tekst til en allerede eksisterende. Her handler det dog om at give brugeren kvalitet frem for kvantitet. Du skal ikke uddybe en tekst blot for at gøre det, men derimod gøre det, hvis du synes, det kan give værdi og ekstra information til dine brugere.

Fjern eller brug 301 redirect

I mange tilfælde er det ikke nødvendigt at fjerne dårligt eller tyndt indhold, men hvis det viser sig, at du har en side som ikke giver dig nogen som helst trafik eller værdi, kan du overveje at slette teksten/siden. Har du duplikeret indhold bør du også kraftigt overveje at slette den pågældende tekst, så du ikke bliver straffet for dette.

Der kan dog sagtens være undtagelser til at fjerne noget indhold, nemlig at omdirigere dine brugere til en anden side. Denne løsning kan du bruge, hvis du f.eks. har sider eller produkter som ikke længere er tilgængelige på siden. Her kan du redirecte til en anden side eller lign. produkt, så dine kunder ikke oplever en fejlside. Det vil også være betydeligt bedre for din SEO at redirecte frem for at slette eller få en fejlside frem.

Opsummering

Tyndt indhold kan i den grad volde dig store problemer og skade din virksomhed, fordi Google slår hårdt ned på indhold som ikke giver brugeren den nødvendige information eller værdi.
Tyndt indhold defineres ikke nødvendigvis ud fra, hvor mange ord der er skrevet, men om kvaliteten og relevansen af det, der er skrevet. Derfor bør du som virksomhed også være opmærksom på, om din hjemmeside indeholder noget af det, som kan kategoriseres som tyndt indhold.

Det kan hurtigt virke uoverskueligt at lede sin hjemmeside igennem for tekster, der ikke opfylder Googles krav og sørge for, at du kun har relevant kvalitetsindhold på din hjemmeside.

Heldigvis er vi eksperter i at skrive hjemmesidetekster, og vores dygtige tekstforfattere kan sagtens hjælpe dig med at optimere dine tekster, så du slipper for at blive straffet med en dårlig placering. Ring til os på tlf. 70 13 63 23 eller kontakt os via formularen nedenfor, så tager vi en uforpligtende snak om, hvordan vi hjælper dig bedst.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen