Konverteringsoptimering: Derfor er mikrokonverteringer vigtige
Enhver virksomhed har sat mål for, hvornår en kunde har konverteret. Ofte vil det også være denne type konverteringer, eller mål, som virksomhederne har fokus på, da det er disse der giver et salg og giver grønne tal på bundlinjen.
Men det er desværre sjældent, at en besøgende på hjemmesiden klikker ”køb” med det samme og dermed bliver en betalende kunde. Vejen derhen er fyldt med en masse trin, også kaldet mikrokonverteringer.
Disse er vigtige at prioritere for din virksomhed, da det kan hjælpe dig med bedre at forstå, hvordan dine kunder agerer på din hjemmeside, inden de bliver til kunder.
I artiklen her, vil vi derfor belyse, hvilke fordele det har at benytte sig af, og måle på disse mikrokonverteringer. Endvidere vil vi kort forklare, hvordan du opsætter disse mål.
- Hvad er mikrokonverteringer?
- Derfor er mikrokonverteringer vigtige for din virksomhed
- Sådan måler du dine mikrokonverteringer
- Konklusion
Hvad er mikrokonverteringer?
En mikrokonvertering er, kort fortalt, den interesse en potentiel køber viser din virksomhed, inden de vælger at foretage et køb hos dig. Det er altså de skridt en kunde tager som i sidste ende ofte vil føre til en makrokonvertering.
En makrokonvertering er virksomhedens overordnede mål. Du vil gerne have, at kunden foretager et køb på din webshop eller bestiller en aftale hos dig. En mikrokonvertering er således alle de forskellige step en kunde tager hen imod denne makrokonvertering.
En mikrokonvertering kan eks. være:
- Tilmelding til nyhedsbrev
- Besøg på hjemmeside, produktside m.m.
- Tilmelding til E-bog
- Videovisninger
- ”Læg i kurv” (vel at mærke uden at fuldføre købet)
Derfor er mikrokonverteringer vigtige for din virksomhed
Er du nogensinde landet på en side, hvor du ikke kendte til produkterne, for herefter at købe et med det samme? Nej, vel? Hvis du har, hører det formentlig til sjældenhederne. Du undersøger selvfølgelig siden, produkterne og markedet for at se, om det er noget for dig. Det er her, mikrokonverteringerne kommer ind i billedet. For med mikrokonverteringer har din virksomhed mulighed for at ”varme” den potentielle kunde op gennem forskellige trin, således at de til sidst vælger at købe hos dig.
Plej dine leads
Med mikrokonverteringer har du mulighed for at pleje dine potentielle kunder med spændende og relevant information. Har du fået en potentiel kunde til at tilmelde sig dit nyhedsbrev, kan du herefter sende denne potentielle kunde relevant og brugbar information, der kan styrke deres troværdighed til dig, og dermed få dem til at foretage et køb i sidste ende.
Hjælper til bedre at forstå kunderejsen
Mikrokonverteringer er enormt værdifulde, fordi de giver dig en bedre forståelse for kunderejsen inden de foretager et køb. Du har nemlig mulighed for at nærstudere den del af kunderejsen, altså mikrokonverteringen, hvor dine potentielle kunder falder fra. Når du analyserer på dette, kan du nemmere optimere på lige præcis dette eller disse trin af kunderejsen. Med tiden vil dette føre til flere endelige konverteringer, fordi dine mikrokonverteringer er optimeret.
Hjælper til optimering
Når du vælger at måle på dine mikrokonverteringer betyder det også, at du nemt har mulighed for at se, hvor gode dine sider rent faktisk er til at holde på kundens interesse.
Bliver brugeren hængende på flere af dine sider, er det et tegn på, at de synes om dit indhold. Modsat, hvis de ikke bruger tid på at læse dine artikler, kan det være et af de første skridt du skal optimere på. På den måde har du mulighed for at justere på hvert enkelt trin som kan have betydning for den endelige makrokonvertering.
Sådan måler du dine mikrokonverteringer
Det er ganske simpelt at måle på sine mikrokonverteringer. Det kan du nemlig gøre i Google Analytics.
Inden du måler på dine mikrokonverteringer, skal du selvfølgelig gøre det klart i virksomheden, hvad det er, der måles på. Det kan du nemmest gøre, ved at gå din hjemmeside igennem for at se, hvilke trin en besøgende/potentiel kunde er igennem. Hvis den besøgende kan tilmelde sig et nyhedsbrev, kan dette være en af tingene at måle på. Eller hvis I eks. har en blog med mange artikler, kan I vælge at måle på, om den besøgende læser flere artikler og bliver hængende på bloggen.
Når du åbner Google Analytics, kan du vælge at opsætte forskellige mål, alt afhængigt af, hvad du gerne vil mål på. Det er præcis på samme måde, som hvis du måler på dine makrokonverteringer.
- Vælg Admin i Google Analytics
- Herefter vælger du fanen ”goal” eller ”mål”. Her kan du vælge, om du vil måle på nogle af dem der allerede er i Google Analytics eller om du hellere vil opsætte dit eget mål.
- Når du har valgt et mål for dine mikrokonvertering, skal du vælge, hvordan du måler på det. Måske vil du vide, hvor mange gane en kunde har set din video, eller om de lander på en bestemt side efter en tilmelding.
- Nu skal du blot gemme dine valg, og holde øje med dine konverteringer i Google Analytics.
Konklusion
Som virksomhed er det vigtigt, at du ikke kun fokuserer på de hårde konverteringer, som eks. et salg, Mikrokonverteringerne er nemlig lige så vigtige, også selvom det tager tid inden kunden rent faktisk køber noget. Med Google Analytics har du desuden mulighed for nemt at holde øje med og måle på dine forskellige mikrokonverteringer, så du ved, hvor du skal optimere for at få dem i mål med din endelige konvertering.
Mangler du hjælp til at optimere de forskellige trin i din købsrejse, eller hjælp til, hvordan du bruger Google Analytics, så kan du altid ringe til os på telefon 70 13 63 23 eller skrive til os via nedenstående kontaktformular.
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
DK-31929407