Disse 11 konkrete tips øger dit e-mail engagement

E-mail markedsføring er ikke noget nyt. Det har faktisk eksisteret længe, og er den mest effektive måde at markedsføre sin virksomhed på. Men det handler om at gøre det rigtigt.

Der kan nemlig være flere ting, der er afgørende for, om dine læsere har lyst til at åbne og læse dine mails for herefter at klikke sig videre.

Og har du ikke styr på din mail, kan du være næsten sikker på, at disse ryger direkte i spam mappen. Dette kan du dog undgå ved at opsætte din e-mail korrekt, eller læse vores generelle 12 tips til det gode nyhedsbrev.

I denne artikel kigger vi nærmere på, hvad der egentlig får dine læsere til at engagere sig i dine e-mailkampagner. Her får du 11 konkrete tips til, hvordan du kan øge læserens engagement til dine e-mails.

  1. Hver mener vi med e-mail engagement?
  2. Imødekom læserens forventning – send dem en velkomstmail
  3. Brug social proof
  4. Lav e-mailen mobilvenlig
  5. Drop den generiske afsender
  6. Brug psykologiske tricks
  7. Tilbyd læseren rabat
  8. Inkludér links til de sociale medier
  9. Gør det personligt
  10. Skriv med humor og en uformel tone
  11. Brug storytelling i dine mails
  12. Brug GIF-animationer
  13. Prøv dig frem

Hvad mener vi med e-mail engagement?

At engagere sig i en e-mail lyder måske lidt mærkeligt. Det vi mener med e-mail engagement er alt det, du kan måle på. Det er åbningsraten, konverteringsraten og klikraten. Alt dette er det, vi kalder for e-mail engagement. Når en kunde åbner din mail, læser den og klikker sig videre, engagerer de sig i dit indhold.

Imødekom læserens forventning – send dem en velkomstmail

Hvis du gerne vil have flere til at åbne dine e-mails, så skal du som det første sende dem en velkomstmail. Størstedelen af dine læsere forventer nemlig, at der dumper en mail fra dig ned i indbakken med det samme efter tilmelding. Gør der ikke det, er der større sandsynlighed for, at de glemmer, hvem du er, eller at de har tilmeldt sig dit nyhedsbrev, hvilket påvirker dine fremtidige e-mails.

Så sørg for at sende dem en interessant velkomstmail, hvor du takker for deres interesse i din virksomhed.

I forlængelse af, at du bør imødekomme læserens forventning, bør du også sørge for at gøre det klart for dem, hvad det er, de tilmelder sig. Er det et dagligt nyhedsbrev med gode tilbud? Eller er det en månedlig mail med relevant og brugbar information inden for din branche? Uanset, hvad du kommunikerer ud i dine mails, bør du sikre dig, at dine læsere ved, hvad de omhandler, så de ikke forventer noget andet, end det de får. Dermed minimerer du også risikoen for, at de falder fra, fordi indholdet ikke er relevant for dem.

Brug social proof

Social proof er et jævnligt debatteret emne, både her på vores blog, men også blandt andre marketingkonsulenter. Det skyldes ganske simpelt, at det rent faktisk virker.

Social proof bruges oftest til at vise potentielle kunder, at andre har været tilfredse med dine produkter gennem anmeldelser.

I dine e-mails kan du inkludere social proof ved at fortælle og vise dine glade kunders tilfredshed med dine produkter. Du kan også altid vælge at inkludere specifikke tal på, hvor mange tilfredse kunder du har.

Lav e-mailen mobilvenlig

Når størstedelen af alle brugere ser deres mail på mobilen, så skal din mail selvfølgelig også være optimeret til disse. Ellers kan du hurtigt miste mange potentielle kunder, hvis det ikke fungerer ordentligt på den lille skærm.

Sørg for, at dit design og dit indhold er optimeret til mobilen. Dvs. Større tekst, mere white space og flere afsnit. Brug også gerne billeder og video til at bryde teksten, så det ser mere appetitligt ud.

Drop den generiske afsender

Sender du dine e-mails ud fra en standard mailadresse som eks. info@xxx.dk? Så bør du overveje at skippe denne, og i stedet lave en personlig e-mail som signalerer, at dine mails rent faktisk kommer fra en ”rigtig” person og ikke bare er en automatiseret mail fra virksomheden. Også selvom det er det. På den måde undgår du også, at dine mails bliver set som spam. Det øger din virksomheds troværdighed, hvis læseren modtager en mail fra “Klaus”, virksomhedens direktør, i stedet for virksomhedens navn fra en standard mail.

Brug psykologiske tricks

Hvem siger, at du ikke kan bruge et par tricks fra psykologiens verden i dine mails? Brug eks. forskellige farver til underbevidst at give indtryk af tilbud, troværdighed, eller lign. Du kan også vælge at bruge den velkendte “Fear Of Missing Out” (bedre kendt som FOMO). Særligt den yngre generation er bange for, at de går glip af noget, hvis de ikke er online hele tiden for at følge med i alting, og dette kan du også vælge at bruge i dine mails.

Tilbyd læseren rabat

Som læser vil vi gerne belønnes, hvis vi har valgt at investere en e-mail eller en interesse i din virksomhed. Derfor kan du også med fordel tilbyde læseren en eksklusiv rabatkode. Oftest vil dette tilskynde, at læseren klikker sig videre og evt. foretager et køb hos dig.

Du kan med meget få midler få dine læsere til at engagere sig endnu mere i dine e-mails. Hvis du linker til de sociale medier i din mail, øger du chancen for, at dine læsere vil dele indholdet med andre. Særligt, hvis dit indhold er ekstremt godt, sjovt eller informativt.

Sørg selvfølgelig for, at knapperne/linkene til de forskellige kanaler er tydelige, og at dit indhold er relevant og interessant for målgruppen.

Gør det personligt

Dette punkt er enormt vigtigt at huske på. Det er nemlig de færreste læsere der finder et upersonligt nyhedsbrev interessant. Brug derfor din tid på at personliggøre dine e-mails.

Du har en masse data til rådighed omkring dine læsere, så brug dem. Brug deres navn, eller vis, hvad de evt. kunne være interesseret i, baseret på tidligere køb, interesser eller lign. Disse personlige mails er langt mere interessante og får dermed flere af dine læsere til at konvertere.

I forlængelse af, at du skal gøre dine e-mails personlige, er det også altid en god idé at sende mails til dine kunder, hvis de eks. har fødselsdag eller måske har opnået gode resultater med dit produkt eller service.

Selvom disse e-mails er automatiserede, så er det rart for læseren at blive anerkendt og husket. Uanset anledning eller årsag.

Skriv med humor og en uformel tone

Selvom din virksomhed er seriøs, skal dine e-mails ikke nødvendigvis være det. Du vil gerne ramme målgruppen, og det gør du bedst ved at tale et mere uformelt sprog som passer til dem. Samtidig så giver humor også lidt ekstra krydderi til en ellers kedelig e-mail, og er med til at gøre den mere interessant.

Brug storytelling i dine e-mails

Alt det indhold du skaber til dine kunder og læsere skal have værdi for dem. Ellers får de ikke noget ud af at læse med. En metode til at få flere engagerede læsere er ved at bruge storytelling i dine mails. Storytelling handler om at pakke dine kedelige fakta eller tilbud ind i spændende historier. Det øger sandsynligheden for, at læseren husker det/dig, samtidig med, at det er langt mere interessant for dem at læse.

Hvad du skal fortælle, afhænger meget af din virksomhed og din branche, men sørg for, at gøre det interessant. Fortæl historier om, hvordan I fandt på lige netop jeres produkter, eller fortæl, hvordan I bidrager til klimaet eller lign. Kun fantasien sætter grænser, og sørg altid for, at indholdet er relevant for jeres målgruppe.

Burg GIF-animationer

Indholdet i din e-mail er selvfølgelig afgørende for, om dine læsere har lyst til at klikke sig videre og foretage et køb. Derfor er det en selvfølge, at du bør inkludere billeder. Men hvorfor ikke prøve noget andet i stedet? Et godt tip er her at benytte sig af bevægelse, som eks. ved at inkludere en GIF-animation.

En GIF-animation kan tiltrække læserens nysgerrighed og fanger øjet med det samme med dens bevægelse, hvilket gør det til et rigtig godt element i din e-mails. Faktisk kan GIF-animationer være med til at øge din konverteringsrate. Det behøver ikke være vildt og voldsomt, så længe det giver mening for din virksomhed.

Hvis du eks. sælger tøj og sko, kan du lave en GIF-animation med forskellige styles efter hinanden, bruge dem til at sætte rammen og stemningen om dit tilbud eller bare til at vise, hvor mange forskellige farver dine produkter findes i.

Prøv dig frem

Ovenstående tips kan hjælpe dig på vej til at få flere af dine læsere til rent faktisk at åbne, læse og ikke mindst konvertere. Men i sidste ende handler det om, at du prøver dig frem. Mål på dine data og se, hvad der virker og justér derefter.

Et godt nyhedsbrev kommer ikke af sig selv, og du er altid velkommen til at kontakte os på telefon 70 13 63 23 eller via nedenstående kontaktformular, hvis du ønsker hjælp til, hvordan du får endnu flere til at åbne dine nyhedsbreve og finde dem interessante.

Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage

Maria Røser