Se hvad Google selv anbefaler, når det kommer til user experience (UX)

UX

Reddit er et fantastisk sted. De kalder sig selv ”internettets forside”, og for en del mennesker er det på sin vis også meget rigtigt, fordi det er deres ’go-to’-sted på nettet for rigtig mange ting. Der er også subreddits (en slags underforum for de, der ikke kender Reddit), for alt mellem himmel og jord. Blandt andet SEO og online markedsføring.

I en enkelt tråd inde under SEO-forummet på Reddit kan man finde en spændende samling dokumenter, som er kaldet UX Playbooks, som er oplæg fra Google om, hvad de anser som god UX. Du kan finde den samling lige her.

Bare hurtigt står UX for User Experience, som dette indlægs overskrift også fortæller. Det er altså tankegangen og det fag, som handler om den oplevelse, som besøgende får på din hjemmeside – hvilke CTA’er, der skal være hvor, hvad for noget information der skal gives hvornår og den slags.

Det er faktisk ret vigtigt, men det kan også være meget svært. Derfor er det tit rart med inspiration, og særligt når vi snakker om online og SEO, er Google en ganske fornuftig kilde at lade sig inspirere af.

Masser af gode eksempler

Det lader til at være PowerPoint-præsentationer fra Google om UX, som er blevet samlet på Reddit, og derfor mangler man måske den mundtlige præsentation, der følger med. Til gengæld er der masser af eksempler på gode løsninger, som man kan lade sig inspirere af.

Disse dokumenter findes inden for forskellige genrer, og de genrer er:

Vær opmærksom på, at disse ’playbooks’ er på engelsk, og for at få det fulde udbytte ud af dem, kræver det nogle engelskkundskaber.

Den måske største anbefaling – test!

A/B test

Hvis man kun skal tage en enkelt ting med sig fra sidde inspirationskataloger, så er det, at man skal teste. Test hvad der virker bedst på farver, på knapper, på tekst, på layout og alt muligt andet. Budskabet er med i alle dokumenterne.

Det er selvfølgelig fordi, det er en kompleks proces, der sker inde i vores hoveder, når vi besøger en hjemmeside og skal beslutte, hvor vi skal kigge hen, og hvad vi skal klikke på. Det er ikke så simpelt som at orange er en god farve til knapper, fordi man lægger mærke til den.

Der er en række måder, man kan lave A/B-tests på, som er Googles anbefaling, og det kan være lidt vanskeligt at sætte op, hvis man ikke er vant til det og har teknisk erfaring. Det kan vi naturligvis hjælpe med at sætte op og evaluere på – læs mere om konverteringsoptimering, som er tæt beslægtet med UX, på denne side, eller gå mere direkte til værks og bliv ringet op af os.

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

Mikkel Guldbjerg Jensen

Mikkel Guldbjerg Jensen

Mikkel er uddannet journalist ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og er specialiseret inden for skabelsen af fængende og engagerende indhold. Hans baggrund gør ham til en værdifuld sparringspartner for vores kunder inden for strategi og kommunikation i bred forstand.
Mikkel Guldbjerg Jensen
0 Svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *