Rediger

5 gode tips til en effektiv landingsside som vil øge din konverteringsrate

Optimering

Du har helt styr på din SEO, og annoncerer både igennem Facebook og Google Ads, men til trods for at der bliver trukket en hel del trafik til din landingsside, er det stadig som om, at din konverteringsrate halter en smule efter…
Kan du nikke genkendende til denne tendens?
Så vil vi i dette indlæg give dig fem gode råd til, hvordan du kan optimere din landingsside, som med sikkerhed vil bidrage til at øge din konverteringsrate.

Artiklen indeholder:

Hvad er en landingsside?
Fordele ved at gøre brug af landingssider.
Sådan får du en bedre landingsside.
1. Start altid med en grundig søgeordsanalyse.
2. Time is money.
3. Skær ned på støj.
4. Drop salgstalen.
5. Husk CTA for at opnå konvertering.

Hvad er en landingsside?

Sider

Når brugerne søger efter noget på Google eller andre søgemaskiner, vil de i søgeresultaterne få serveret en liste af forskellige resultater, som, når de klikker ind på dem, leder dem hen til en specifik side på en hjemmeside. Denne side kaldes for en landingsside, da det, logisk nok, er den side, de lander på ved at klikke på søgningen.

En landingsside er dog meget mere en blot en side, og er ikke bare en tilfældig sammensætning af forskellige elementer. Det er i hvert fald ikke det, der er meningen, hvis du ønsker at få mest muligt ud af den.
For brugerne, dine potentielle kunder, gider ikke lede længe efter den information, som de søger, og derfor skal den helst serveres på et sølvfad, så de ikke selv behøver at tage stilling til, hvad det er, de skal gøre.
Og netop denne pointe er vigtig at have med i dine overvejelser, når du strukturerer din landingsside, som helst skal kunne fungere uafhængigt af resten af sitet og gøre den besøgende i stand til at gennemføre konverteringsmålet, uden at vedkommende behøver at forlade landingssiden.

Fordele ved at gøre brug af landingssider

  1. Siden guider dine besøgende til det rigtige sted.
  2. Giver en mere målrettet og relevant oplevelse for brugeren.
  3. Gør brugerens oplevelse med siden mere overskuelig.
  4. Gør vejen fra klik til konvertering kortere.

Og det er alt sammen en fordel. Både for dig og din virksomhed som ønsker flere konverteringer – men i lige så høj grad også for dine besøgende og potentielle kunder.

Sådan får du en bedre landingsside

Landingsside

  1. Start altid med en grundig søgeordsanalyse

    Ønsker du at skabe den bedste og mest målrettede landingsside til dine besøgende, er det først og fremmest vigtigt, at du kender til deres søgehensigt; altså hvad der søges efter og hvorfor.
    En søgeordsanalyse vil hjælpe dig med at finde ud af, hvilke søgeord der vil give mest værdi for din virksomhed at blive fundet på i søgeresultaterne, og herudfra kan du så opbygge din landingsside på baggrund af analysen, som sikrer at din side besvarer brugernes efterspørgsler i søgemaskinerne.
    Din landingsside skal simpelthen opfylde et behov og tilbyde en løsning til den søgendes problemstilling. Og det kan den altså først, når du har undersøgt, hvad det egentlig er, dine potentielle kunder søger efter.

  2. Time is money

    Som tidligere nævnt er brugerne i dag mere utålmodige og dovne end nogensinde, og netop derfor er det vigtigt, at du leverer med det samme, hvis du vil undgå, at de forlader din side og smutter over til konkurrenten.
    Flere undersøgelser har vist, at kunden bruger 5 sekunder til at afkode, om en hjemmeside er relevant, og formår du ikke at gøre den det, vil kunden hurtigt forlade din side igen.
    Derfor er det altså uhyrevigtigt, at du gør det let at gennemskue, hvad din side drejer sig om, og hvad den tilbyder kunden.
    For at gøre din side let at læse og navigere rundt i er det derfor en god idé at gøre brug af guidende overskrifter, mange mellemrum og nye afsnit.

  3. Skær ned på støj

    På samme tid er det også vigtigt at undgå støj, da for mange elementer vil forstyrre og forvirre brugeren, hvilket vil fjerne fokus fra dit budskab.
    Din side har ét formål, og det er at få den potentielle kunde til at udføre en bestemt handling, og netop derfor skal du skære ned på elementer, som ikke bidrager til målet.

  4. Drop salgstalen

    Hvem bryder sig egentlig om sælgere, der råber efter kunderne på gaden? Ingen – og det samme gælder på din landingsside.
    I stedet for udelukkende at fokusere på at du gerne vil sælge noget til dine besøgende, er du nødt til at vende fokus om.
    For hvad er det egentlig for et problem, din virksomhed kan afhjælpe hos kunden? Og hvilken værdi tilbyder I?
    Kunderne er ligeglade med, om du sælger noget. De ønsker værdi, som kan løse deres problemstilling, og det er den, der i sidste ende kan øge kundens interesse og få vedkommende til at konvertere.

  5. Husk CTA for at opnå konvertering

    Din landingsside skal ikke kun trække besøgende ind til din side. Den skal også få dine besøgende til at konvertere.
    Eksempler på konverteringsmål kunne fx være at få de besøgende til at købe dine varer eller ydelser eller få dem til at tilmelde sig dit nyhedsbrev.
    Og netop derfor skal landingssiden altså indeholde ét eller flere CTA’er, Calls-To-Action, som skal bidrage til at gøre det tydeligere for dine besøgende, hvordan de kommer videre i processen, efter at de er blevet informeret og inspireret til at købe eller tilmelde sig din ydelse eller dit produkt.
    Gør derfor brug af lokkende CTA-knapper som kunne være ’Prøv nu’, ’Tilmeld dig her’, ’Køb’, ’Kontakt os’ eller ”Få et uforpligtende tilbud’.

Afslutningsvist er det vigtigt at gøre opmærksom på, at der selvfølgelig findes mange flere elementer, som din virksomhed skal overveje, hvis I ønsker at få jeres konverteringsrate helt i top.
For din landingsside udgør kun en ganske lille del af den besøgendes rejse mod at blive en attraktiv og loyal kunde i jeres virksomhed.

Ønsker du hjælp til at udnytte virksomhedens fulde potentiale og øge jeres konverteringsrate, står vi altid klar til at hjælpe på telefon: 70 13 63 23 eller ved at kontakte os igennem formularen herunder.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen