Synlighed og besøgende er ikke lig bundlinje – ikke uden CRO
Du har måske en flot side – og takket være godt arbejde med søgemaskineoptimering, krydret med Google AdWords og en solid indsats på de sociale medier, har du efterhånden også mange besøgende.
Men de mange besøgende i sig selv er ikke lig med bundlinje i din virksomhed før dine besøgende faktisk konverterer.
At konvertere kan være mange ting. Konverteringen er den ønskede handling af brugeren. For mange sider vil det være køb eller brug af en kontaktformular, mens din ønskede handling andre steder på siden kan være et ’Like’ på Facebook eller en deling på Twitter.
At få flere af dine besøgende – og derved dine potentielle kunder – til at konvertere er en disciplin i sig selv kaldet konverteringsoptimering. Det forkortes ofte CRO efter engelsk forbillede: Conversion Rate Optimization.
Simpel side og let tilgængelig
At øge antallet af konverteringer på din side er en fantastisk investering i fremtiden. Konverterer 4 % af dine besøgende i stedet for 2 % skal du kun bruge 50 % så mange penge på din markedsføring for at få lige så meget omsætning i din virksomhed.
CRO er først og fremmest et spørgsmål om at have en let tilgængelig side. Snakker du med en konverteringsoptimeringsekspert vil et af de primære råd også være dette:
Hver underside på dit website skal kun have én ting, den ønsker af brugeren.
Du kan ikke på den samme side bede brugeren om både at tilmelde sig en e-mailliste, købe en vare og tage kontakt til shoppen. De forskellige budskaber vil rode siden til og gøre det svært for den besøgende at konvertere til en kunde.
Vi har måske haft internet i Danmark i efterhånden snart 20 år, men vi vil stadig gerne guides rundt. Derfor kan en grafisk pil pegende til den knap, der udfører dén (ikke de) ønskede konvertering være et af de mest virkefulde midler på din side.
Test selv – eller hyr en ekspert til CRO
To snefnug er ikke ens og det er to websites heller ikke. Selv hvis koden er identisk er målgruppen fra side til side forskellig – og at konverteringsoptimere til unge mennesker mod gamle, mænd mod kvinder og høj uddannelse mod lav uddannelse er forskellige processer.
Derfor kan du heller ikke læse en guide til konverteringsoptimering (som denne), gå ud og udføre et par ændringer og så ”tjekke CRO af din liste”.
Vejen til en vel-konverterende side sker gennem bl.a. gennem splittesting.
Splittesting er hvor du tager en version af din side for fx 50 % af dine besøgende og viser en let redigeret version til de resterende 50 %. Husk ikke at teste for mange elementer på din hjemmeside på en gang. Des flere ting du ændrer, des flere faktorer kan spille ind i resultatet.
Du bør i stedet blot teste en ting ad gangen. Et par ideer til kommende splittests på din hjemmeside kan være følgende:
- Skal din købsknap hedde ”Læg i kurv”, ”Køb” eller ”Få vare nu”
- Fungerer din side bedst med en vertikal eller horisontal menu
- Får du flere konverteringer, hvis du skifter fra mørk til lys – eller den anden vej rundt
- Kan du med grafiske pile hjælpe de besøgende på vej
- Vil ansigter og anmeldelser fra tidligere kunder etablere øget troværdighed over for nye potentielle kunder
Vigtigt: Du må ikke splitteste priser på din side. Det er tilladt at ændre dine priser løbende, men det er ikke tilladt at give en pris til en gruppe og en anden pris til en anden vilkårlig priser. Prisdifferentiering til fx pensionister og unge er tilladt, men det skal gælde konsekvent og være synligt. En splittest hvor en gruppe får en vare til 200 kroner og en anden vare til 150 kroner er ulovlig og du vil derfor få en bøde, hvis det opdages. Ønsker du at læse mere om emnet er markedsføringsloven den relevante hjemmel at kigge til.
Du kan bruge værktøjer som Visual Website Optimizer og Optimizely til din splittests. Begge applikationer koster dig et par hundrede kroner om måneden og giver du mulighed for hurtigt og nemt at lave splittests selv.
Lavpraktiske brugertests
Splittesting er ikke din eneste løsning til at finde ud af, hvordan du vrider flere konverteringer ud af dine reklamekroner.
En anden løsning er mere lavpraktisk: Brugertests.
Sæt en person i målgruppen foran en computer med din side på og bed personen købe en given vare. Derefter må du ikke sige mere. Bed blot brugeren om at tænke højt som personen prøver at bruge din side til at købe varen.
Her vil du opdage, at forskellige personer ser problemer på din side, du aldrig selv havde tænkt over.
Den her lille historie illustrerer pointen godt:
En webshop med babytøj lavede i foråret 2014 en brugertest af shoppen. De fik 5 nybagte mødre til at forsøge at købe babybukser på shoppen. At finde varerne var ikke et problem, men da de skulle til betalingen kunne 3 ud af 5 ikke finde kurven til at starte med. 1 fandt den senere efter en del frustration, hvilket i en normal købssituation sikkert havde ført personen til at købe på en anden side.
De to sidste scrollede ned til bunden af siden og så et par kreditkortikoner. Disse viste, at du på shoppen kunne betale med disse kort. Brugerne tog dog symbolerne som et link og trykkede på dem.
Problemet var bare, at det ikke var links – og de to sidste kvinder sad nu fast på siden og kunne ikke konvertere.
Sådanne problemer opdager du ikke med splittesting – her skal du sidde bag din målgruppe og bide dine ord og hjælpsomme fagter i dig mens du ser brugerne opleve faktiske problemer på din side.
Begynd at splitteste nu
Brugertests som herover kan du klare på en god formiddag.
Det er straks værre med splittesting. Her skal du have så mange besøgende igennem, at der er en vis statistisk signifikans over det resultat, du får.
Det kan tage 500, 100 eller måske 10.000 besøgende at få et statistisk signifikant resultat. Din applikation, være det sig Visual Website Optimizer eller Optimizely vil hjælpe dig til at fastslå, hvornår tidspunktet for tilpas statistik signifikans er opnået.
Derfor bør du allerede nu, her til aften, gå i gang med at splitteste – for det tager uger, hvis ikke måneder for en lille side, før end du har nok resultater til at kunne vurdere ud fra.
DK-31929407