”Køb nu” direkte i søgeresultaterne – Google i krig med Amazon

Google i krig mod Amazon
I lang tid har Googles største konkurrent ikke været Bing eller Yahoo, der også er søgemaskiner.

I stedet for er især Amazon.com en farlig modstander for Google, da mange især amerikanske brugere går direkte ind på Amazon.com for at købe deres varer i stedet for først at søge på Google. Og det er netop de købs-baserede søgeresultater, der ellers er flest penge at hente i for søgegiganten.

Googles mest seriøse modspil mod dette ser ud til at være på vej. Wall Street Journal citerer en kilde inden for den gigantiske detailkæde Macys, der fortæller, de bliver blandt de første til at være en del af den nye platform.

Fremover bliver det efter rapporten muligt for dig at købe fx tøj, elektronik og andre varer uden nogensinde at forlade Google.com.

Du trykker ”Køb nu” og tilpasser din vare, fx størrelse og farve, direkte på Googles side, hvorefter Google sender ordren til Macys eller anden butik, der ultimativt sender varen til dig.

Det er fundamental ændring fra det nuværende system, hvor Google tjener sine penge på at sende de besøgende videre til en anden butik og tage sig betalt per klik. Uanset Google med den nye platform ved præcis hvor stort et givent salg er melder artiklen på Wall Street Journal, at Google fortsat vil lade sig tage betalt i form af en pris per klik til annoncen og ikke et procentuelt gebyr.

Det procentuelle gebyr er ellers hvordan andre platforme som eBay og førnævnte Amazon.com fungerer. For sidstnævnte er det kun for så vidt angår de varer, de ikke selv sælger.

Til at starte med vil Googles shopping-platform blive udrullet alene i de mobile resultater, hvor en produktsøgning kan besvares med en ”Køb nu”-knap.

Betaler på Google – hvem ejer så kunden?

På den nye shopping-platform vil brugeren også betale direkte til Google. Google vil så sende denne betaling, minus Googles betaling, videre til sælgeren.

På denne måde ser kunden ikke andet end et logo for butikken, der købes hos. Transaktionen sker på Googles side og med Googles indløsningsaftale.

Dette skaber et spændende spørgsmål: Hvem ejer så kunden?

For mange webshops er det ikke det første salg, der tjenes penge på. Internettet har skabt en fantastisk gennemsigtighed. Det betyder så lave priser, at der skal sælges flere gange til den samme kunde for at der reelt tjenes penge.

Et af de vigtigste midler til at sælge flere gange er nyhedsbreve (e-mails). Men at sende nyhedsbreve til en potentiel kunde kræver, i hvert fald efter dansk ret, eksplicit samtykke fra forbrugeren.

Hvis forbrugeren køber ind på Googles platform har webshoppen, der ultimativt sender varen, ikke mulighed for at indsætte et ”Tilmeld nyhedsbrevs”-felt. Måske indsætter Google et for shoppen – måske ikke.

Uanset hvad har butikken ikke mulighed for at udøve remarketing på Facebook, Google AdWords og andre kanaler, da dette kræver placering af en cookie direkte på siden og derved købers computer. Den enkelte samarbejdspartner får næppe mulighed for at placere scripts på Google.com – derved ryger hele remarketing-muligheden!

Flere søger på mobil end almindelig computer

Det er ikke uden grund, at Google vil lancere den nye shopping-platform på mobile søgninger først.

En nylig rapport viser, at i 10 lande, USA og Japan inklusive, er der nu flere, der søger på en mobiltelefon end en almindelig computer. Det tal kommer næppe til at gå i retning af flere desktop-søgninger lige foreløbigt.

De mobile søgninger er hvor Google ser et guldrandet marked i fremtiden – men hvordan søgegiganten skal tjene sine penge er endnu ikke slået fast. Forsøget med Macys og, indledningsvis alene, andre store kæder er således netop en test.

Det er en af de mest spændende tests Google har igangsat i nylig tid. Det er et fundamentalt skifte fra at sende den besøgende videre ved hjælp af links til nu selv at holde kunden på sin egen side.

Testen kommer dog i umiddelbar forlængelse af, at Google på flere og flere områder i forvejen prøver at holde kunden længere på sin side end før.

I de danske søgeresultater kan du i dag direkte sammenligne flypriser, hotelpriser og snart også pris på bilforsikringer. Det skulle du før bruge fx FindForsikring eller Momondo til at gøre.

Knowledge Graph tager information direkte fra fx Wikipedia eller diverse opskrift-sider for at vise dem i søgeresultaterne. På denne måde leveres svaret til brugeren uden at denne nogensinde klikker sig ind på en side.

Det i sig selv var en stor ændring, da Knowledge Graph først blev udrullet. Den ”stiltiende aftale” mellem Google og websiteejeren har altid været, at Google måtte crawle websitets indhold mod at sende den besøgende videre, så websiteejeren – der har skabt indholdet – har mulighed for at tjene penge ved hjælp af fx annoncer. Med Knowledge Graph videresendes ingen besøgende.

Og nu vil Google til at holde helt også på de mere købsbetonede og derved værdifulde søgninger.

Udover Amazon og eBay har Google også Facebook at holde øje med. Facebook har været meget dygtige til at få deres Messenger-app og Facebook-app ud på Android- og iOS-telefoner over hele verden. Google frygter (med rette), at Facebook på et tidspunkt vil udvide sin ”graph search” til også at inkludere resultater udenfor Facebooks egen platform.

Facebook har allerede de loyale brugere. Det er blot et spørgsmål om at kunne tjene flere penge på dem, da Facebook som Google er et børsnoteret selskab med ansvar overfor investorerne.

Kommer næppe til Danmark de næste par måneder

Frygter du – med god grund – for om du lige om lidt skal konkurrere ikke alene med de andre butikker i din branche, men også med Google, kan du godt trække vejret for nu.

Fra Google indleder denne test til resultaterne er færdige, metoden er veludviklet og det faktisk bliver implementeret i Danmark kommer der til at gå et stykke tid.

Det sker næppe i 2015.

Men det står samtidigt også klart, du ikke kan forvente at køre mange år endnu med de nuværende vilkår.

Google er et børsnoteret selskab i USA, der måned for måned skal levere en stadig større omsætning og indtjening. Det sker ved at få flere til at søge – og ved at tjene flere penge på søgninger. Det sidste kommer du som annoncør til at betale for.

Allerede i slutningen af sidste år kom de første spekulationer omkring, at Google ville indsætte en købsknap direkte i søgeresultaterne.

Fra Google lancerede Product Listing Ads-annoncerne, hvor du kunne se et billede af produktet du søgte efter direkte i søgeresultaterne, til de kom til Danmark gik der cirka et år. Vi kan forvente, at den nye shopping-platform på de mobile søgninger kommer til Danmark cirka inden for samme tidsramme for introduktion på det amerikanske marked.

Amazon med fysiske knapper og apps

Googles kommende shopping-platform kommer som reaktion på, at bl.a. eBay og Amazon i stigende grad forsøger at tage ejerskab over deres kunder. Det betyder, kunderne bestiller fra fx Amazon igen og igen uden først at gå forbi Google.

Amazon har lanceret en succesfuld app til iOS og Android, der gemmer kundens indhold og gør det nemt at bestille de samme varer igen.

Og for en måned siden præsenterede Amazon også deres nyeste påfund – Amazon Dash.

Det er en fysisk knap, du kan sætte op i dit hjem. Når du trykker på knappen får du leveret fx vaskepulver, kaffekapsler eller mad allerede den kommende dag. Eller, i visse amerikanske stater, allerede den samme dag.

Tryk på en knap – få leveret i morgen. På den måde behøver forbrugeren igen ikke at gå forbi Google for at få leveret sine varer.

Amazon og Google afhængige af hinanden

Med de nye tiltag bliver fronterne i stigende grad trukket op imellem især Google og Amazon.

Men på samme tid med den kommende krig er de to selskaber afhængige af hinanden.

Amazon.com brugte knap en milliard kroner på Google AdWords i 2013 og var således Google største annoncør (!).

På en side kan Amazon.com ikke fjerne sine annoncer fra Google, da det vil betyde et væsentligt fald i omsætning – og Google kan heller ikke fjerne Amazon, da det med næsten faktor 2 er den største annoncør på hele platformen.

DuckDuckGo lurer i kulissen

DuckDuckGoGoogle balancerer på en knivsæg i forhold til sin troværdighed. Når vi søger på Google sker det ikke for at købe fra Google, men for at finde de bedste resultater.

Des flere annoncer Google indsætter i sin søgemaskine, des mere tilbøjelige ivl vi også være til at bruge en anden søgemaskine.

Det er svært at argumentere imod, at den nye shoppingplatform er en stor annonce – faktisk den største, Google endnu har lavet.

Flere mindre konkurrenter lurer i kulissen og venter på, at folket vender sig mod Google. Ikke Bing og Yahoo, men fx DuckDuckGo.

DuckDuckGo er en anonym søgemaskine, der ikke gemmer data om dig, ikke serverer reklamer og i det hele taget forsøger at distancere sig fra Googles forretningsmetoder. Endnu har søgemaskinen en lille del af markedet – i Danmark så godt som intet.

Men hver gang Google strammer løkken omkring søgeresultaterne bliver søgemaskinen nævnt igen – og flere brugere finder vej over til alternativet.

John Nielsen