Spar penge ved at tænke omvendt i Google Ads (AdWords)

Spar penge med negative søgeord

Google Ads (tidl. AdWords) handler om at blive vist, når dine potentielle kunder søger på noget, der har noget at gøre med dine produkter eller ydelser. Det ved de fleste. Derfor er fokus for nye brugere af Google Ads naturligt nok også på de søgeord, man gerne vil findes på.

Det er et godt udgangspunkt, og det er af naturlige årsager også et område, der kræver en del fokus. Du vil gerne dukke op i de rigtige søgninger.

Vil man tage et skridt fremad i sit arbejde med Ads, skal man måske prøve at tænke omvendt og kigge lidt på de negative søgeord.

Der kan nemlig ligge en udgift til annoncekroner, som man ikke får noget ud af, fordi de rammer de forkerte mennesker.

Sorter de irrelevante Google Ads-klik fra

Det man gør med negative søgeord – helt kort fortalt – er at sige til søgemaskinen, at når nogen søger på et af de negative søgeord, vil man ikke have, at ens annonce dukker op.

Man kunne godt først tænke, at det da ikke har nogen værdi at blive sorteret fra, men det har det faktisk. Forklaringen er egentlig også simpel nok.

Når folk klikker på dine annoncer, betaler du. Derfor vil du gerne have så få forkerte klik som muligt, fordi når folk går forgæves, har du faktisk en udgift.

Derfor er det godt at blive sorteret fra på nogle søgeord, der minder om det du tilbyder, men som du ikke rigtig har noget med at gøre.

Hvis du har en murerforretning på Sydsjælland, kan du sortere ’murer københavn’ fra, hvis du ikke vil have opgaver i København.

Find ud af, hvad der ikke er på din side

Negative søgeord

Når man skal finde gode negative søgeord, er det lidt en omvendt proces, fordi man skal arbejde med det, man ikke vil findes på. Det kræver, at man kender sine egne sider og produkter rigtig godt for at kunne lave en god liste med negative søgeord.

Man skal nemlig kunne sætte sig ind i, hvem der kunne finde på at klikke på ens annonce, men i virkeligheden søger efter noget andet end det, man kan tilbyde.

Altså skal man finde de relevante og relaterede søgninger, som kunne lede folk forgæves forbi ens side.

En anden dimension af dette er selve landingssiden, man ender på, når man klikker på annoncen. En ting er, hvis du rent faktisk tilbyder det, den besøgende leder efter, en anden ting er, hvis det ikke fremgår tydeligt.

Ved ikke at have en optimal landingsside risikerer du, at dine besøgende går igen, inden de finder ud af, hvor fedt et produkt du har, eller hvor godt et match på deres søgning du er.

Bedre CTR og højere konverteringsgrad

Arbejder man med AdWords-annoncering, er der en ekstra grund til at sikre sig, at man ikke bliver klikket på, når man ikke kan give den søgende det, han eller hun leder efter.

Ofte bliver man målt og vejet på baggrund af parametre som CTR (click through rate) og konverteringsgrad. Disse rater vil sandsynligvis også ryge i vejret, hvis du kun dukker op på søgninger, hvor det rent faktisk er relevant.

Og så vil chefen nok også sætte pris på, at du nedsætter annonceudgifterne en smule.

Hvis du gerne vil annoncere gennem Google Ads, men du er bange for ikke at få fuld valuta for dine penge, så kontakt os. Vi håndterer gerne dine Google Ads-annoncer og sørger for, du får mest muligt ud af dem.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

Direktør i OnlineSynlighed.dk og teknisk funderet SEO specialist. Til dagligt rådgiver John virksomheder i hele landet vedrørende forretningsorienteret digital strategi og eksekvering af værdiskabende online synlighed. John er desuden etisk hacker og ekspert i online reputation management.
John Nielsen