sådan fungerer remarketing

”Har du glemt os”-remarketing på Facebook

sådan fungerer remarketingFacebooks remarketing muligheder er blandt de bedste i branchen – især fordi, at det ikke er begrænset til at være annoncer de første par dage efter at brugeren har været forbi din side.

Du kan også vælge at annoncere til dem, der ikke har været inde på din side i en given periode.

Denne form for ”Har du glemt os”-remarketing er effektivt især for de virksomheder, der sælger produkter, hvor kunderne kommer igen.

Det kan være:

  • Proteinpulver, hvor den træningsaktive har brug for at få fyldt op
  • Andre former for kosttilskud
  • Madvarer og drikke

Og meget mere.

Hvis du sælger noget, hvor du ved at dine kunder løber tør om eksempelvis 3 måneder, så kan du med Facebook indstille en annonce til at ramme de besøgende, der ikke har været inde på din side de sidste 90 dage.

Ikke de sidste 100-dage

I praksis opretter du i Facebooks annonceværktøj en brugerdefineret målgruppe.

Du vælger ”Websitetraffik”. Herefter vælger du muligheden:

”Personer, der ikke har besøgt dit website i en bestemt periode”:

”Personer, der ikke har besøgt dit website i en bestemt periode”:

 

Du vælger herefter en periode på eksempelvis 30 eller 60 dage. Facebooks pixel sporer dine besøgende i 180 dage efter at de første gang har ’sat foden’ i din butik.

Med den nye målgruppe har du nu mulighed for at lave annoncer, der målretter dine gamle besøgende med et budskab som eksempelvis ”Husk at købe proteinpulver inden du løber tør”.

Kombiner med nylige annoncer

kombiner din indsats”Har du glemt os”-remarketing kan virke godt, men bør ikke stå alene.

Du bør kombinere med den almindelige form for remarketing, hvor du målretter de brugere, der for nyligt har været inde på din hjemmeside.

Hvis du har opsat en måltragt i Google Analytics har du data om, hvornår dine brugere konverterer. For nogle sker der næsten udelukkende inden for de første par dage mens andre virksomheder kan trække konverteringer mange uger ud i fremtiden fra det første besøg.

Med denne data får du en god indikation om hvor lang tid du bør køre remarketing-annoncer overfor dine tidligere besøgende.

Tommelfingerreglen er, at du med en større målgruppe der spænder over en længere periode for flere konverteringer, men du betaler en højere pris per styk. Du skal derfor også kende din livstidsværdi per kunde for at vide hvor meget du er villig til at betale for konverteringen med Facebooks remarketing.

Vi anbefaler i øvrigt i OnlineSynlighed.dk at kombinere remarketing på Facebook med RLSA-annoncer (Remarketing List for Search Ads) og Display-annoncering – begge muligheder med Google AdWords – for at maksimere antallet af potentielle kunder du rammer med din remarketing. Har du ikke endnu opsat dine remarketing-annoncer anbefaler vi at starte med et lavt budget for at finde ud af hvilke budskaber og segmenter der virker – for herefter at skrue op. Remarketing har potentiale til at blive den del af din markedsføring, der giver den højeste ROI – hvis opsat korrekt.

 

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen